سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به ایستگاه پایانی رسید

سام بورنگ

رسانه نوا – مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شامگاه سه شنبه پنجم شهریورماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزارشد.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه شاخه «موسیقی دستگاهی»، «موسیقی کلاسیک» و « موسیقی نواحی» با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ایران، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، حمید قبادی مشاور معاون امور هنری، مسئولان فرهنگی و هنری، اعضای هیأت داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار گردید.

براساس این گزارش، ابتدای مراسم بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی ، تیزری از روند برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پخش شد.

سپس آراز وجودی یکی از شرکت‌کنندگان بخش موسیقی نواحی جشنواره روی صحنه حاضر شده و چندین قطعه از موسیقی آذربایجان را برای حضار اجرا کرد.
سپس سید عباس سجادی بعنوان مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی گفت: بی تردید جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از بهترین و معتبرترین جشنواره هایی است که در کشور برگزار می شود که عمده اعتبار خود را مدیون حضور هنرمندان بزرگی است که هرکدام در عرصه موسیقی وزنه سنگینی بوده که به عنوان داوران این جشنواره هستند.

وی افزود: وزن هنری و معنوی این هنرمندان چنان است که هیچ صحنه ای توان تحمل آنها را به صورت یکجا در خود نمی بیند.

پس از سخنان مجری برنامه، مبینا یوسفی، آناهیتا خانزاده، سینا کفاشی اصل، محمدرضا بهرامی و محمد جواد بهرامی و هنرمند خردسال هومن بهزادی از هنرمندان شرکت کننده بخش کلاسیک در این جشنواره دقایقی را به نوازندگی پرداختند.

هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دعوت مجری روی سن حاضر شد و به سخنرانی پرداخت، او در این مراسم گفت: ما در هفت دوره ای برگزاری این جشنواره، به جرأت می گویم که این دوره از جشنواره بسیار نسبت به دوره های دیگرمتفاوت بود چرا که شاهد حضور و هنرنمایی هنرمندان جوان از تمامی شهرهای ایران در این جشنواره بودیم و بیش از صد ساز در این فستیوال نواخته شد.

وی افزود: همچنین شاهد حضور ۱۱۰ داور بودیم ، از نظر کیفی این هفت دوره جشنواره شاهد اجراهای فوق العاده ای بودیم، در سالهای اخیر رده های سنی الف اجراهای درخشانی را به نمایش گذاشتند اما در این دوره هر سه رده سنی اجراهای ویژه ای از خود را به نمایش گذاشتند و این موضوع تنها به دلیل استمرار جشنواره بوده است.

او ادامه داد: این فستیوال ترکیبی از سه ژانر موسیقی را در برمی گرفت و هر سه در یک شاخه در کنار یکدیگر به اجرا درآمدند. قاطعانه می توان گفت که در هیچ کجای دنیا چنین جشنواره ای وجود نداشته که یک ماه از سال را از ساعات اولیه صبح تا ساعات پایانی شب را به اجرای جشنواره بپردازد.
اسعدی همچنین گفت: در سالی گذشته ما دو اختتامیه برگزار کردیم اما امسال اختتامیه این فستیوال را به صورت فشرده برگزار کردیم، بدون شک ثمره این جشنواره قطعا در سالهای آتی مشخص خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه کرد: البته از اینجا دلخوری خودم را از مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط اعلام می‌کنم چرا که امسال هیچ حمایتی از جانب آنها صورت نگرفته و با این وجود واقعا نمی دانیم که این جشنواره سال آتی برگزار خواهد شد یا خیر، به عقیده من باید مرکزی برای آموزش استعدادها ترتیب داده شود و جوانان و نوجوانان با استعداد در این محل آموزش و استعدادیابی شوند. امیدوارم که مسئولان وزارت ارشاد نهایت همکاری را با ما داشته تا بتوانیم کارگاه های آموزشی را برگزار کنیم.

او در پایان هم گفت: در نهایت از انجمن موسیقی و مدیرعامل بنیاد رودکی و همچنین داوران که بدون هیچ چشم داشتی با ما همکاری داشتند ، تشکر می کنم.
بعد از اتمام سخنرانی دبیر جشنواره، مراسم تقدیر از هومان اسعدی بخاطر هفت سال همکاری صمیمانه در این جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، حسین علیزاده روی سن با اهدای لوحی صورت گرفت.

بعد از مراسم تقدیر از دبیر جشنواره، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی به دعوت مجری روی سن حاضر شد، او در این اختتامیه گفت: خوشحالم که امسال در اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارم و این اتفاق به گردهمایی بزرگ موسیقی تبدیل شده است. همچنین خوشحالم که در اختتامیه این جشنواره از هومان اسعدی تقدیر به عمل آمد.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق بسیار بزرگ است، گرچه ما جشنواره های مختلفی تا به امروز برگزار کردیم اما این جشنواره بسیار متفاوت از سایر جشنواره ها محسوب می شود چرا که تمامی اقوام را در خود جای داده است. این جشنواره طولانی ترین در کشور است که برگزاری آن به مدت یک ماه کار راحتی نیست و فکر می کنم مشابه این جشنواره در دنیا وجود ندارد. این فستیوال اساتید بزرگ زیادی را به همراه خود داشته است و افتخار این جشنواره به حضور همین اساتید برجسته کشور است.

او تاکید کرد: زمانی که به دوره های گذشته نگاه می کنیم شاهد این هستیم که چه اتفاقی افتاده و خیلی از مسائل را متوجه می شویم، ۶۶۷ اثر نواحی در این جشنواره به اجرا درآمده و بار زیادی بر روی این جشنواره به دلیل حفاظت از موسیقی ایرانی وجود دارد. ارتباط میان نسلی که این جشنواره برقرار کرده یک ارتباط خاص است.

صالحی همچنین گفت: این جشنواره همیشه دغدغه این را داشته است و مسئولان این جشنواره نمی دانند که بعد از آن چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. دغدغه های دبیر جشنواره را درک کرده اما به نظرم این جشنواره مدیریت پس این را هم در درون خودش دیده است. این از مسئولیت همه ما و نهادهای دیگر کم نخواهد کرد و این ارتباط میان نسلی را محدود به جشنواره نخواهیم کرد ، کاری کنیم که استعدادها شکوفا شوند.

پس از اتمام صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپی از بخش های مختلف سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برای مخاطبان پخش شد.

سخنران بعدی به دعوت سجادی مجری برنامه برای ایراد صحبت روی سن حاضر شد، حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز برجسته کشورمان به نمایندگی از هیأت داوران سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در این اختتامیه گفت: به خاطر دارم همیشه می گفتند عدد ۱۳ نحس است اما سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان نشان داد که این عدد نحس نیست و این جشنواره بسیار پربار بود. نکته ای که می خواهم در این مراسم عرض کنم این است که زمانی جشنواره موسیقی جوان موفق است که تداوم داشته باشد و این موضوع باعث پیشرفت نوازندگان جوان می شود.

وی افزود: سیاست ها در وزارت ارشاد مقطعی است و تا به حال هیچ چیزی تداوم پیدا نکرده است، در این سالها اتفاقات باارزشی در حوزه موسیقی می افتد اما به دلیل همین موضوع این اتفاقات تداوم پیدا نمی کند. در این جشنواره تمام اقوام شرکت داشتند و این باعث خوشحالی است. این را هم بگویم، هر مدیری که در ۷ سال گذشته در انجمن حضور پیدا کرده که مصادف با دبیری هومان اسعدی بوده، علی رغم تغییرات مدیریتی، جشنواره همچنان ثبات و تداوم داشته است.

او ادامه داد: این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خودش اجازه نمی دهد در این جشنواره تغییری حاصل کند. آن چیزی که جشنواره را می سازد سمبل مردم ایران است و این تبدیل به قدرتی شده که اگر کسی بیاید و این جشنواره را تغییری ایجاد کند با مردم مواجه خواهد شد.
علیزاده تاکید کرد: ما در دانشگاه و هنرستان ها همیشه شاهد تغییرات بودیم اما جشنواره تبدیل به موضوعی شده است که نمی شود آنرا تغییر داد. این فستیوال نیاز به سازمان مستقل دارد تا استعدادهای خوبی را آموزش دهد. امیدوارم مسئولان و نهادهای مرتبط و همچنان هنرمندان فکر سازنده ای کرده که زمان کشف استعدادها امکان پیشرفت داشته باشد.

این آهنگساز در پایان هم گفت: در نهایت از انجمن موسیقی و همکاران فعال این مجموعه که همیشه در پشت صحنه زحمات زیادی را متقبل شده اما کمتر دیده شده اند تشکر می کنم.

اجرای موسیقی ردیف دستگاهی ایران متشکل از باربد مشیدی، نگار سوهانی، حسین هلالی، سامیار مطلبی، علی چراغی، آروین رئوفی و کارن احمدی بخش بعدی این مراسم بود.

این مراسم با اجرای هنرمندان برگزیده موسیقی جوان و نیز معرفی برگزیدگان دوره سیزدهم به پایان رسید.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری برگزار شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی