نقد آثار «لیونِل نیومن» آهنگساز و رهبر ارکستر هالیوود

سام بورنگ

رسانه نوا – نشست بررسی موسیقی فیلم‎های «لیونِل نیومن» آهنگساز، پیانیست، رهبر ارکستر هالیوود در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

طبق روال برنامه های فرهنگسرای نیاوران و برگزاری مستمر جلسات نقد و بررسی آثار آهنگسازان مطرح سینمای جهان، آثار لیونل نیومن برای تازه ترین نشست این مجموعه انتخاب شده اند.

بازگشایی پرونده خانواده نیومن

در این نشست،‌ نصرا… داوودی به بررسی زندگی و آثار این آهنگساز، پیانیست، رهبر ارکستر و پرافتخارترین مدیران موسیقی تاریخ هالیوود خواهد پرداخت. گفتنی است که این نشست دومین نشست از یک مجموعه نشست پیاپی است که در آن به خدمات خانواده نیومن در تاریخ هالیوود پرداخته می‎شود.

لیونِل نیومن، در ۴ ژانویه ۱۹۱۶ در شهر نیوهاون ایالت کانِتیکت آمریکا چشم به جهان گشود. او یکی از برادران کوچک‎تر آلفرد نیومن، یکی از بزرگ‎ترین آهنگسازان تاریخ هالیوود، بود. وی تعالیم موسیقی را از برادرانش آلفرد و اِمیل آموخت و در شانزده سالگی پس از مهاجرت به هالیوود برای نخستین بار برای اِرل کارول مدیر برنامه مشهور، به رهبری ارکستر پرداخت و در همانجا با بِوِرلی کارول، برادرزاده وی ازدواج کرد. وی چندین سال بعد در نیویورک مجددا به طور رسمی به فراگیری موسیقی از جُزف آرکون و ماریو تِدِسکو پرداخت. در دهه ۱۹۳۰ به عنوان پیانیست تمرین‎ها و رهبر ارکستر با مای وِست مشغول به کار شد و به موفقیت چشمگیر رسید. در هجده سالگی در خط کشتیرانی هلند-آمریکا به نام «اس اس روتردام» به عنوان نوازنده پیانو مشغول شد و «ارکستر انجمن نیومن» را تشکیل داد. این سفرها چنان تاثیری بر زندگی او گذاشت که همیشه تا پایان عمر از آنها به نیکی یاد می‎کرد.

ورود نیومن و رشد فاکس قرن بیستم

پس از آن به کمپانی «فاکس قرن بیستم» رفت و پس از مدت‎ها کارآموزی نزد برادر بزرگترش آلفرد نیومن و همچنین سال‎ها کار کردن به عنوان پیانیست تمرینات، سرانجام ترفیع گرفت و تا سال ۱۹۵۹ به سمت مدیر بخش موسیقی تلویزیون در این کمپانی منصوب شد. پس از آن به سرعت به مدیریت موسیقی بخش تلویزیون و سینما و در نهایت مدیریت ارشد موسیقی بخش موسیقی فیلم رسید. وی به مدت ۴۶ سال در این سمت ماند و در این مدت برای بیش از دویست فیلم موسیقی فیلم ساخت و صدها اثر از آهنگسازان دیگر را رهبری و مدیریت کرد. در زمان مدیریت او ارکستر استودیوی فاکس قرن بیستم به یکی از بهترین ارکسترهای کل آمریکا تبدیل شد و علاوه بر موسیقی فیلم کنسرت‎های بسیاری از آثار آهنگسازان کلاسیک را نیز به رهبری خود او در سراسر آمریکا و کاندا، نیوزیلند و بریتانیا اجرا کردند.

افول ستاره

سرانجام لیونِل نیومن در سال ۱۹۸۵ خود را بازنشسته کرد و در ۳ فوریه ۱۹۸۹ بر اثر سکته قلبی در سن ۷۳ سالگی در هالیوود درگذشت. او در طول حیات پربار هنری‎اش یازده بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و سرانجام برای فیلم «سلام دالی» موفق به دریافت این جایزه شد. از آثار او می‎توان به «کابوی و خانم»، «دختر طلایی»، «از پَسِش بر میام»، «بهترین چیزهای زندگی رایگانند»، «طالبان لذت»، «دکتر دُلیتِل»، «عشق آوریل»، «سلام دالی»، «برنده تمام جوایز»، «بوسه قبل از مرگ»، «شلاق نقره‎ای»، «محاصره در رودخانه سرخ»، «قاتل آزاد است»، «بخوان پسر، بخوان»، «لطفا مزاحم نشوید»، «شمال به سمت آلاسکا» و ده‎ها اثر ارزشمند دیگر اشاره کرد.

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های لیونل نیومن ۲۵ مهر ساعت ۱۷ با حضور نصرالله داوودی در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی