موسیقی فیلم‎های میکلوش روژا بررسی می‌شود

سام بورنگ

رسانه نوا – نشست بررسی موسیقی فیلم‎های میکلوش روژا، ٢٧ تیر با حضور نصرالله داوودی، آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

به گزارش رسانه نوا، میکلوش روژا در ١٨ آوریل ١٩٠٧ در بوداپست مجارستان به دنیا آمد. از کودکی عشق به موسیقی در او شکل گرفت. پدرش یک ملاک و کارخانه دار ثروتمند بود. مادرش پیانیست بود و هم او بود که عشق به موسیقی را در فرزندش کشف کرد. او از سن پنج سالگی موسیقی را با فراگیری ویلن آغاز کرد و از هشت سالگی به آهنگسازی و بر روی صحنه به اجرا می‎پرداخت. پس از رسیدن به سن دانشگاه، راهی آلمان شد و به دانشگاه لایپزیگ رفت و به اصرار پدرش در رشته شیمی مشغول تحصیل شد. اما پس از یک سال شیمی را رها کرد و وارد کنسرواتوار لایپزیگ شد و همزمان با تحصیل ویلن و ویولا به تحصیل آهنگسازی نیز پرداخت.

روژا که خیلی زود در سراسر اروپا به شهرتی چشمگیر رسیده بود، نامش به عنوان آهنگساز آثار عظیم کلاسیک برای صحنه شناخته می‎شد. پس از مدتی توسط یکی از دوستانش یعنی آهنگساز سوییسی، آرتور اونِگر وارد سینما شد و برای فیلم «بینوایان» موسیقی ساخت. او فعالیتش را در آلمان، انگلستان و فرانسه ادامه داد و پس از آشنایی به الکساندر کوردا که مدیر استدیو لندن بود پس از انجام چند فیلم از جمله «شوالیه بدون زره»، «چهار پر» و «تندر در شهر» برای نوشتن موسیقی فیلم «دزد بغداد» به هالیوود رفت و با آمدن نازی‎ها و آغاز جنگ جهانی دوم ناگزیر به اقامت در آمریکا شد و تا پایان عمر در آنجا ماند.

میکلوش روژا نزدیک به هفتاد سال آهنگسازی کرد و برای بیش از صد فیلم موسیقی متن ساخت که اکثر آنها در زمره آثار حماسی-تاریخی هستند. از آن جمله میتوان به: «دزد بغداد»، «بن هور»، «اِل سید»، «شاه شاهان»، «پنج قبر تا قاهره»، «قاتلین»، «به خاطر او»، «شوالیه‎های میز گرد»، «کلاه سبزها»، ا«یوانهو»، »کجا می‎روی»، «پیوند جادویی»، «سودوم و گومورا»، «جولیوس سزار»، «دره شاهان»، «غرامت مضاعف»، «زندگی خصوصی شرلوک هلمز»، «سفرهای سندباد» و «شور زندگی» اشاره کرد. روژا در طول حیات هنری‎اش هفده بار نامزد جایزه اسکار شد و به دریافت دو دکترای افتخاری نایل آمد. وی همچنین بیش از چهل و پنج اثر عظیم برای موسیقی کلاسیک تصنیف کرد که از آن جمله می‎توان به باله، کنسرتو ویلن، کنسرتو پیانو، کنسرتو ویلنسل، دبل کنسرتو، کنسرتو ویولا و نیزآثاری برای ارکستر نظامی، گروه کر و نیز سونات‎ها و سلوهایی برای سازهای مختلف از جمله ویلنسل، ویلن، گیتار، کلارینت و همچنین مجموعه مفصلی از آثار پیانویی اشاره کرد. وی را می‎توان از پدران موسیقی فیلم در دوران طلایی هالیوود دانست و آثارش الهام‎بخش چند نسل از آهنگسازان بوده اند همچنان زیبا و پرمخاطب هستند و توسط بهترین ارکسترهای جهان اجرا می‎شوند. سرانجام میکلوش روژا در ٢٧ جولای ١٩٩۵ در هالیوود لس آنجلس درگذشت.

گفتنی است نشست پژوهشی موسیقی فیلم‎های میکلوش روژا، پنج‎شنبه ٢٧ تیرماه ساعت ١٧ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران با حضور نصرالله داوودی برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی