بررسی آلبوم من خود آن سیزدهم از محسن چاوشی

رسانه نوا - «من خود آن سیزدهم» حاصل تلاش‌های شبانه روزی هنرمندی است که تفکری خاص نسبت به سبک‌های موسیقی دارد. آلبومی خاص برای مخاطبین خاص! چیزی که این روزها کمتر دیده می‌شود. 


بررسی آلبوم من خود آن سیزدهم از محسن چاوشی

رسانه نوا – «من خود آن سیزدهم» حاصل تلاش‌های شبانه روزی هنرمندی است که تفکری خاص نسبت به سبک‌های موسیقی دارد. آلبومی خاص برای مخاطبین خاص! چیزی که این روزها کمتر دیده می‌شود. 

محسن چاوشی هنرمند پیش‌رویی است. او همواره چند قدم جلوتر از سایر خوانندگان و هنرمندان زمان خود ایستاده است. او زمان بسیاری را صرف تولید آثارش می‌کند و گاهی تا چند تنظیم برای یک قطعه موسیقی آماده می‌کند. خروجی نهایی آثار چاوشی همواره حرف تازه‌ای برای ارائه دارد و این خود حس تفاوت و تمایز را برای شنونده تداعی می‌کند. “من خود آن سیزدهم” را می‌توان نگاه متفاوت محسن چاوشی به اشعار کلاسیک ایران دانست. در گذشته از اشعار کلاسیک در آثار موسیقی سنتی و یا راک استفاده شده بود و حداقل برای سبک موسیقی راک تجربه خیلی موفقی نبود. چاوشی اما با دیدی متفاوت و انتخاب شعرهای منسجم سعی در آشتی دادن موسیقی مدرن با اشعار کلاسیک دارد. آثاری که نه تنها برای انتخاب اشعار آن‌ها فکر شده، بلکه از نظر موسیقایی، سبک بندی و تنظیم نیز زمان زیادی برروی آن‌ها گذاشته شده است. از طرف دیگر چیدمان قطعات به گونه‌ای انجام شده تا یک روایت کلی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. از همه این موارد که بگذریم، عدم تکرار و تقلید از دیگران، و به روز بودن موسیقی از ویژگی‌های بارز محسن چاوشی و آثارش است. 

آلبوم من خود آن سیزدهم قرار بود با اشعاری از استاد شهریار تولید شود که بعدها درگیر زمان شده و اشعاری از بزرگان ادبیات کلاسیک ایران بر آن افزوده شد و مجموعه‌ای مدرن تولید شد. این اتفاق هرچند بارها در آثار پاپ و پاپ/راک ایرانی انجام شده بود اما به موفقیت چندانی نرسیده بود. چاوشی اما با انتخاب درست اشعار و شیوه منحصربفرد خود توانست پیوندی میان موسیقی خود و این اشعار ایجاد کند و همچون پلی آن‌ها را به هم متصل کند. شیوایی کلام و تلفظ دقیق و درست موجب شد تا اشعار این مجموعه مورد توجه چاوشی دوستان قرار گیرد. 

اولین حضور موسیقی سبک Dubstep در یک آلبوم رسمی موسیقی در ایران نیز در آلبوم “من خود آن سیزدهم” و قطعه “غلط کردم” صورت گرفت. و شاید از آن جهت نیز حائز اهمیت باشد که داب استپ در کنار یک ساز ایرانی همچون سنتور، چقدر زیبا تلفیق شده است. البته حضور سازهای سنتی تنها به این قطعه محدود نمی‌شود و در قطعات دیگر نیز از انواع آن بهره گرفته شده است. موسیقی داب استپ با کلام محسن چاوشی در نوع خود خاص جلوه می‌کند و غلط کردم را به یکی از محبوب‌ترین اثار چاوشی تبدیل می‌کند. در کل موسیقی آلبوم «من خود آن سیزدهم» با آنچه تا کنون از چاوشی شنیده‌اید تفاوت دارد و نگاه جدیدی از آثار چاوشی به شما عرضه می‌کند. تنظیم‌های مدرن و به روز که برروی آن‌ها فکر شده است. تنوع سبکی در عین حفظ فضای کلی از دیگر عوامل موفقیت آلبوم است. درخشان‌ترین قطعه این مجموعه، هم نام با اسم آلبوم، «من خود آن سیزدهم» با فضای متفاوت ساختاری نسبت به قطعات پیشین (که بیشتر به سمت موسیقی پاپ/راک گرایش پیدا کرده است) شنونده را به شدت درگیر خود خواهد کرد. شعر مفهومی و عاشقانه شهریار نیز تاثیر این داستان را دوچندان کرده است.  حضور المان‌های موسیقی الکترونیک در انتهای آلبوم به اوج خود می‌رسد. قطعه بهرام گور اوج خلاقیت محسن چاوشی است. قطعه‌ای که بیش از اینکه بر قدرت کلامی استوار باشد بر موسیقی خود تکیه کرده است و تمام حرفش را درون موسیقی خود گنجانده است. فضای این آهنگ به قدری تاثیر گذار است که خود تداعی کننده یک فیلم کوتاه در ذهن انسان است. اما زمانی که چاوشی شروع به خواندن می‌کند، شنونده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمان خواندن او آن‌قدر کوتاه است که مغز شنونده را تشنه‌ی ادامه‌ی آهنگ می‌کند. 

چاوشی همیشه چند پله از سایر هنرمندان بالاتر بوده و این موضوع را مدیون تفکر خاصش است. «من خود آن سیزدهم» را می‌توان یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی پاپ در ایران با گرایش‌های آلترناتیو و تلفیقی دانست. آنچه مسلم است ریسک بزرگی است چاوشی برای تولید این آلبوم انجام داده و جواب مثبت را از مخاطبین خود گرفته است. 

نظرات 2

  1. EHsun says:

    متاسفانه نویسنده نگاه هوادارانه ای به چاووشی دارد … منظور البته این نیست که چاووشی خوب نیست اما نگاه هوادارانه و احتمالا عدم آشنایی کافی با سبک های متفاوت و پیگیر نبودن مارکت موسیقی باعث شده که نگارنده به اشتباه بنویسد اولین حضور رسمی داب استپ که خوب مهران عباسی در آلبوم حباب و قطعه حباب این سبک را استفاده کرده بود یا در توصیف برخی کارها نتواند اطلاعات درستی بدهد.

    • hasan says:

      اتفاقا ظرفداری شما واضح
      اونی که اسم بردی به هیچ وجه داب استپ محسوب نمیشه .. مهران عباسی هم کلا تنظیم کننده خوبی نیست و ریمیکس های خوبی داره فقط همین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهی

برای ثبت رای باید ابتدا وارد شوید.