کنسرت «خنیاگران مهر» به سرپرستی نیوشا بریمانی و صدای وحید تاج

سام بورنگ

رسانه نوا – کنسرت گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی نیوشا بریمانی، آهنگسازی بهزاد عبدی و با خوانندگی وحید تاج، شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

این کنسرت درحالی برگزار شد که با تاخیری بیش از یک ساعت، اعضای ارکستر به روی صحنه آمدند. در آغاز، قطعه «پرواز» که برای قانون و ارکستر نوشته شده، اجرا شد. پس از اجرای «پرواز» بود که وحید تاج همراه با تشویق حاضران روی صحنه حاضر شد و پشت میکروفون ایستاد و گفت: فقط می توانم برای این تأخیری که پیش آمد، عذرخواهی بکنم؛ از همه ممنونم.

تاج سپس تصنیف «بشنو از نی» را بر اساس نی نامه مولانا اجرا کرد، که خوانندگی او و نوازندگی بانوان گروه با تشویق حاضران همراه شد.

در ادامه شیما شاه محمدی در جایگاه تکنواز ارکستر قرار گرفت تا در قطعه ای بی کلام «با باران می رقصد»، که برای ارکستر و قیچک نوشته شده بود، سلوی قیچک بزند.

رپرتوار این کنسرت به گونه ای تنظیم شده بود که پس از هر قطعه باکلام، یکی از بانوان نوازنده، در مقام تکنواز قطعه ای را که برای ارکستر و یکی از سازها نوشته شده بود، اجرا می کرد. بر این اساس، نیوشا بریمانی، که سرپرستی این گروه را نیز عهده دار بود، در قطعه «ماه، سکوت و تو» تکنواز کمانچه بود، هیلا فیض پور در قطعه «تک سوار» تکنوازی تار می کرد و ترگل خلیقی نیز در قطعه «بزمان» تکنوازی رباب را عهده دار بود.

تاج در این اجرا چند تصنیف دیگر هم خواند، از جمله تیتراژ سریال «از یاد رفته» به کارگردانی فریدون حسن پور.

این قطعه را که بهزاد عبدی آهنگش را روی شعر سعدی ساخته است، محمد معتمدی خوانده بود؛ خواننده ای که در اجرای پیشین گروه «خنیاگران مهر» حضور داشت.

از ویژگی های این ارکستر، نوع صدادهی متفاوتی بود که صدا سدیفی از ساز قانون می گرفت. قانون این هنرمند در اجرای دیشب هم جلوه هایی از صدای قانون تاریخی و سنتی را به گوش می رساند، هم در جاهایی از اجرا صدایی تازه و امروزی و گاه مدرن از آن بر می خاست.

از دیگر قطعه هایی که تاج در این کنسرت خواند می توان از ««حیرانی»، «شورج بار» (قطعه ارمین به آهنگسازی زوینار هوانسیان)، «خوشه چین» (به آهنگسازی استاد روح الله خالقی و با شعر استاد کریم فکور) و «طرحی نو» نام برد.

در پایان این اجرا نیز بهزاد عبدی که آهنگسازی بیشتر قطعه های این کنسرت را بر عهده داشت، روی صحنه آمد و به ابراز احساسات مردم پاسخ داد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی