صفر تا صد زندگی زانیار خسروی/ از طلسم ۴ ساله گرفتن مجوز تا تقلید از Adele

یاسمن قاسمی

رسانه نوا – زانیار خسروی خواننده و بازیگر ایرانی متولد ۲ اردیبهشت ۱۳۶۴ در تهران است که اولین آلبوم موسیقی خود را در سال ۱۳۹۲ با نام بیست و هشت روانه بازار کرد. 
به گزارش رسانه نوا، سبک موسیقی زانیار خسروی پاپ است. وی پس از مدت‌ها موفق به دریافت مجوز شد و اولین آلبوم خود را در سال ۹۲ منتشر کرد. 

زانیار خسروی ازدواج کرده و نام همسر او ارنیکا صادقی است.

برادران خسروی در آثار زیادی با یکدیگر همکاری کرده و به گفته خودشان روی آثار هم تاثیر گذاشته‌اند. سیروان همیشه بر استفاده از نبوغ و ایده‌های زانیار تاکید کرده و زانیار هم همیشه از تاثیر سیروان در طی کردن مسیر هنری‌اش گفته است. مادر سیروان و زانیار در بیشتر کنسرت‌های فرزندانش حضور داشته و به صورت جدی فعالیت‌های آنها را دنبال می‌کند.

می‌گویند خود وی نیز از صدای خوبی برخوردار است. تردیدی نیست وجود چنین فردی در پیشرفت هنری ۲ برادر که حالا از سرشناس‌ترین چهره‌های موسیقی کشور محسوب می‌شوند، تاثیر بسزایی داشته است. وی که بسیار هنردوست است و گویا مشوق اصلی فرزندانش برای گرایش به موسیقی در سنین پایین بوده در حاشیه کنسرت سیروان در جشنواره موسیقی فجر سال ۹۲ به عنوان «مادر سیروان خسروی» به پیروز ارجمند (مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد) معرفی شد و ارجمند نیز به وی بابت تربیت ۲ فرزند هنرمند که توانسته‌اند هواداران زیادی پیدا کنند، تبریک گفت.

او نیز در پاسخ اظهار کرد: «من طرفدار بچه‌هایم هستم. وقتی کوچک‌تر بودند آنها را به نام ما می‌شناختند. حالا برای خودشان کسی شده‌اند و هر کجا می‌رویم ما را به نام آنها می‌شناسند و می‌گویند مادر فلانی است! این روزها سرشان حسابی شلوغ است و بیشتر در کنسرت‌ها آنها را می‌بینم. دیدن موفقیت‌شان و اینکه این همه هوادار دارند، برایم لذت‌بخش و شیرین است…».

۴ سال به دنبال مجوز

زانیار حدودا از ۴ سال پیش برای دریافت مجوز اقدام کرده بود. خودش درباره طولانی شدن پروسه دریافت مجوز فعالیتش می‌گوید: «دلیلش را دقیق نمی‌توانم بگویم اما شاید این بود که از همان ابتدا، خودم به صورت مستقیم برای دریافت مجوز اقدام نکردم. یکی از تهیه‌کننده‌ها پیگیر امور مجوز من بود، چند بار خواستم خودم پیگیری کنم اما او اصرار داشت که خودش کار را پیش ببرد و متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. حدود ۲ سال و نیم وی پیگیر بود ولی بالاخره خودم پیگیر شدم و خدا را شکر نتیجه داد».

دو برادر همه فن حریف

فرق سیروان و من با بقیه خواننده‌ها – نه همه آنها – این است که خیلی از آنها فقط می‌خوانند یا نهایتا ملودی کارهای‌شان را می‌سازند؛ ولی کسی که رهبر ارکستر خودش است، خواننده است، آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبومش است، میکس و مسترینگ آلبوم خود را هم انجام می‌دهد و همه کارها بر عهده خود اوست، انگار کار ۶ نفر را به تنهایی انجام می‌دهد ولی خواننده‌ای دیگر به طور همزمان به یک نفر می‌گوید شعر را شما بگو، به یک نفر دیگر می‌گوید تنظیم را شروع کن، یک نفر دیگر صدابرداری کنسرتش را انجام می‌دهد و شخص دیگر هم رهبر ارکسترش است و او فقط می‌خواند.

طبیعتا این خواننده مجال بیشتری نسبت به کسی که خودش کار ۶ نفر را انجام می‌دهد دارد. سیروان پرکار شده اما در زمینه‌ای دیگر. قطعا من هم اگر کارهایم به همین شکل پیش برود، احتمالا برای دیگران کار نمی‌سازم یا اگر هم بسازم خیلی کم است».

آلبومی به تقلید از Adele؟

«بیست و هشت»، عنوانی بود که زانیار برای نخستین آلبومش برگزید. دلیل انتخاب این نام، انتشار آلبوم در ۲۸ سالگی زانیار بود. این در حالی است که پیش‌تر Adele (خواننده مشهور بریتانیایی) عنوان ۲ آلبومش («۱۹» و «۲۱») را بر اساس سنش در زمان انتشار انتخاب کرده بود و همین باعث شد عده‌ای زانیار را به تقلید از ادل متهم کنند. زانیار نیز با انتشار یادداشت کوتاهی در فیس‌بوکش به این افراد پاسخ داد: «یک سری از دوستان گفتن که خانوم ادل هم ۲ تا آلبوم به اسم نوزده و بیست و یک داره. بله درسته. ولی آب سیب پاکتی که عکس سیب روشه دلیل نمیشه که از اپل کپی کرده باشه»

موسیقی فقط صدا نیست

به گفته زانیار خسروی؛ «کلیپ ساختن جذاب است چون موسیقی فقط صدا نیست؛ مجموعه‌ای از صدا و تصویر و بسیاری هنرهای دیگر است. همان‌طور که سینما هم فقط تصویر نیست؛ بخش مهمی از حس یک صحنه با موسیقی القا می‌شود. این را هم باید گفت که در تمام دنیا هنرمندان رسانه دارند اما متاسفانه ما رسانه‌ای در این زمینه نداریم. صدا و سیما هم که به جز موارد خاص و با محدودیت‌های خاص خودش، حمایت نمی‌کند اما در نهایت، همان‌طور که کلیپ در دیده شدن موثر است، شاید خیلی بیشتر در محو شدن هم موثر باشد چون خواننده درگیر کلیپ‌ها می‌شود و روزی می‌رسد که به این فکر می‌کند که «کلیپ ساختم که چه شود»؛ بازگشت مالی ندارد و باید هزینه هم کرد؛ مسائلی مثل بی‌کار شدن هم وجود دارد».

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی