گفت‌وگو با محمدرضا تنها:موسیقی اصیل ایرانی سالهاست که مرده است

لیلا

نوا-لی لا رضایی: وقتی صحبت از خوانندگان و موسیقی سنتی می‌شود، بی شک همه نگاه‌ها به سمت و سوی چند خواننده سرشناس می‌رود، غافل از این‌که هستند خوانندگانی که زیر سایه این بزرگان و پیشکسوتان رشد کرده و قد علم کرده‌اند.

محمدرضا تنها، مشتی نمونه خروار است از این قبیل خوانندگان خوش الحان و باتکنیک که در ورای همه  ابتذال‌ها در موسیقی امروزی، توانسته بار سنگین مسولیت شاگرد استادان  عرصه آواز را به دوش بکشد.

تنها یکی از معدود خوانندگان در عرصه آواز سنتی است که میراث‌دار هنر موسیقی استادان بزرگ و مظرح است.

محمد رضا تنها برای اینکه امروز بتواند در عرصه آواز حرف برای گفتن داشته باشد، نزد استادانی همچون گلپا و ایرج تلمذ کرده است و در حافظه تاریخی موسیقی جایی برای نام خود باز کرده و پیرو مکتب «گل‌ها»ست.

 

 

*آواز خوانی را از چه زمانی و تحت نظر کدام اساتید آموزش دیده اید؟ تحصیلات آکادمیک شما در همین حیطه است؟

خواندن بنده از تعزیه خوانی در کودکی شروع شد که زیر نظر عموی بنده زنده یاد یحیی تنها انجام شد که از بهترین تعزیه خوان‌های بنام کشور بودند.سپس آواز اصیل را خدمت پدرعزیزم، استاد گلپایگانی، استاد ایرج، استاد فریدون حافظی و استاد شاپور رحیمی تلمذ کردم . اما تحصیلاتم ربطی به موسیقی ندارد و در رشته الکترونیک تحصیل کردم. ویلن می‌نواختم؛ آن هم ویلن ایرانی؛  ویلونی که در دانشگاه

این چند دهه اخیر وقتی نواخته می‌شد، به تمسخر گرفته می‌شد. اما مردم چه می‌کردند؟ وقتی صدای ویلن ایرانی را می‌شنیدند مسخره می‌کردند.

 

*از تاثیر گذاری اساتیدی چون گلپا و خواجه امیری در فعالیت های حرفه ای موسیقایی خود برایمان صحبت کنید. قصد دارید با روش و تکنیک  ایشان کارهایتان را جلو ببرید؟

 

بنده از ۶ سالگی و از طریق پدرم با صدای این دو عزیز آشنا شدم و تا زمانی که زنده‌ام، این مکاتب را حفظ می‌کنم و در حد توانم گسترش می‌دهم. سبک خواندن استادان ایرج و گلپا کار هر کسی نیست و برای ادامه این سبک نیاز به حنجره توانمند و پرقدرت است.

 

*در انتخاب آهنگ‌های قطعات چقدر دست به انتخاب می‌زنید و سلائق خود را اعمال می‌کنید؟ نقبی به موسیقی تلفیقی هم زده یا می‌زنید؟ 

‌ا صولا علاقه ای به موسیقی تلفیقی ندارم.  بنده عاشق موسیقی به سبک برنامه گلها هستم. در مورد نظرم در مورد انتخاب آهنگ‌هایم نیز باید عرض کنم بنده خودم کارهایی که می‌خوانم را‌ انتخاب می‌کنم چون اسپانسر شخص خودم هستم و اکثر انتخابم از روی علاقه به آن آهنگ بوده است.

 

 

*دلیل اینکه به عنوان یک هنرمند مستقل فعالیت می کنید چیست؟ و این مساله چه تاثیری در روند فعالیت موسیقایی شما داشته؟

موسیقی ما سالهاست که مرده است و به ناچار من مستقل کار می‌کنم که هم خودم حالم از لحاظ روحی خوب باشد و هم کمکی کرده باشم برای حفظ موسیقی اصیل ایرانی در حد توان و‌کفایت.

 

 

* جایگاه موسیقی  ایرانی را در مارکت داخل و خارج از ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

روند موسیقی اصیل ایرانی متاسفانه سالهاست متوقف شده است وبازاری برای این موسیقی وجود ندارد. متأسفانه در دهه‌های گذشته اجازه ندادند که نمایندگان شیوه‌های آوازی ایرانی در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند،همین امر موجب شد شیوه‌های دیگرِ آوازی رشد کنند و نمایندگانی در صحنه موسیقی داشته باشند جز شیوه های آوازی ایرانی! عرض کردم موسیقی اصیل ایرانی سالهاست که مرده است.

 

دلایل ایستایی موسیقی سنتی ایرانی را با توجه به تجاربی که داشته اید چه گزینه هایی می دانید؟*

 بی مهری مسولان و قهر مردم با موسیقی ایرانی. نادیده گرفتن بزرگان موسیقی اصیل و بها دادن به همه بی هنران و دادن جایگاه و اعتبار به آن‌ها. متاسفانه دلم خیلی پر است و حرف برای گفتن بسیار. اما ترجیح می‌دهم به جای حرف زدن با عمل نشان دهم . دلم خیلی پر است، گفتنش هم ره به جایی نخواهد برد.

 

 

*جایگاه موسیقی سنتی ایران را میان نسل زد چگونه ارزیابی می کنید آیا فعالیتی برای آشنایی این نسل با موسیقی کلاسیک ایرانی انجام داده اید؟

 

تا جایی که در توانم بوده سعی کرده ام اهالی علاقه‌مند به موسیقی ایرانی را به سمت و سوی درست هدایت کنم. امیدوارم موفق شده باشم.

 

البته که این ۴۰ سال هم‌ موسیقی اصیل ایرانی حرفی برای گفتن نداشته چون تک‌ محصولی بوده

و متاسفانه یک سبک را رونق داده و از همان بهره وری کرده و مشغول پولسازی‌اند. همین باعث پسرفت و ‌درجا‌ زدن موسیقی اصیل شد.

اوج خلاقیت و نو آوری در موسیقی اصیل ایرانی برنامه گلهاست این حقیقتی بیش نیست.

 

*علاوه بر موسیقی جنبه های فرهنگی و اجتماعی هم در زندگی شما نقشی دارد؟ توضیح دهید.

بله به غیر از موسیقی به شدت ورزشی هستم و علاقه مند به سینما!

بخصوص ورزش که در زندگی بنده بسیااار نقش مثبتی داشته به دلیل وجود عزیزی همچون استاد جمشید آریا.

 

اشعار کارهای خود را از تمامی سبک های ادبی انتخاب می کنید؟‌ یا فقط سنتی چرا؟*

 

اشعار انتخابی اصولا به نوع ساخت کار بستگی دارد و اکثرا کارهای بنده ارکسترال هستند و انتظار می‌رود نوع اشعار  ادبی و سنتی در نظر گرفته شوند. خوشبختانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ادبیاتی غنی دارد و به راحتی می‌توان از اشعار بزرگان عرصه ادبیات بهره‌مند و مستفیذ شد.

 

موسیقی تلفیقی در پروسه حرفه ای شما جایگاهی دارد؟*

موسیقی تلفیقی در جایگاه خودش زیباست ولی به شرطی  که موسیقی اصیل ایرانی در جایگاه خودش باشد و صرفا به خاطر درآمد و‌ مارکت کار نشود که متاسفانه چند سالی است در حال اجراست.

 

  روی سلیقه موسیقایی و شنیدن حرفه ای موسیقی توسط   مخاطب  کار کرده اید؟ *

چون متاسفانه موسیقی در کشور ما تبدیل به کالا  و انحصاری شده است.

 

امثال من تا حدی می‌توانیم مخاطب برای موسیقی جذب کنیم و این بسیار اندک است و به دلیل پتانسیل بالایی که دارد فقط از تلویزیون و رادیو قابل پخش است. پس نمی‌توان توقع داشت که در فرمت بزرگ بشود روی سلیقه مخاطب به تنهایی کار کرد بلکه نیاز به یک برنامه‌ریزی سیستماتیک و اساسی و یک تیم فوق حرفه‌ای دارد.

 

از همکاری با بهنام خدارحمی و ساخت اثری برای جمشید هاشم پور بگویید.

استاد بهنام خدارحمی دوست سالیان دور من است. طی همکاری ای که داشته ایم،خوشبختانه کارهای خوبی به مرحله ضبط و تولید رسانده ایم. خیلی وقت بود که می خواستم برای استاد جمشید هاشم پور که قهرمان تمام دوران زندگی ام است، کاری بخوانم.طی جلسه ای که با استاد خدارحمی داشتیم، قرار شد در وصف بزرگی جمشید هاشم پور یا استاد جمشید آریا،اثری را ضبط و ارائه کنند. بنده سلامتی ام را بعداز خداوند مدیون جمشید آریا هستم.چون از کودکی بهترین الگوی من بودند، طوری کخ به من یاد دادند فقط به ورزش اعتماد کنم و لاغیر. ایشان سال هاست پیام آور سلامتی هستند، پیام آور اینکه در هر سنی می توان سلامت زندگی کرد.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

محسن ابراهیم زاده

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد