بی شک برای مخاطب عادی بارها پیش آمده وقتی که به موزیک گوش می دهد یا به ریتم و ملودی توجه می کند یا از صدای خواننده مورد علاقه ی خود خوشش می آید یا متن ترانه برایش جذاب است ! البته ممکن است هر سه عنصر ریتم و ملودی ، خواننده و کلام کسی را جذب کند که متاسفانه این روزها شنیدن ترانه ای که همه ی عواملش در کنار هم جذاب باشد بسیار کم شده است .مثلن یکی از مواردی که باعث می شود بپذیرم که چطور امکان دارد از صدای خواننده ای خوشمان نیاید ولی باز او را بشنویم مثل مواردی که با ماشین های جاده ای سفر می کنیم . راننده فلش را در ماشین پلی می کند و شما با انواع و اقسام صداهای عجیب الخلقه مواجه می شوید که نه اسمشان را می دانید نه می دانید چرا خواننده شده اند؟! اما راننده در تمام طول مسیر این کلکسیون صداهای درهم و برهم با کیفیت های بد را پلی می کند و هیچ کس هم نمی گوید خفه ش کن ! این مورد از مواردی ست که ریتم در جاده می کوبد و همه به ریتم گوش می دهند. از این قضیه که بگذریم دقیقا در مواردی از این دست است که تفاوت ترانه سرا با ترانه سرا مشخص می شود تعداد زیادی از ترانه سراها وجود دارند که همه عمرشان به خواننده و تهیه کننده و کنسرت گذار و نوازنده و غیره سواری داده اند یعنی یک عمر ترانه سرایی می کنند و اتفاقن باعث پول در آوردن خواننده هم می شوند اما هیچ گاه رصد نمی شوند و دیده نمی شوند و تمام افتخارشان از ترانه سرایی این است که بگویند فلان خواننده ترانه ما را خوانده یعنی انقدر منفعل و خنثا می نویسند مخاطب و طرفدار جدی خواننده و مخاطب عام هیچ کدام ، هیچ وقت فکر نمی کنند اصلا این چیزی که گوش می کنند و زمزمه می کنند زحمت چه کسی است ؟! و چه کسی آن را سروده؟! در چنین پکیج هایی همیشه خواننده است که می درخشد ، همیشه خواننده است که دیده می شود و شنیده می شود هیچ کس نمی گوید شعرش را چه کسی گفته ؟!یا به هنگام پخش موزیک ویدیو به تایتل توجه نمی کند که شاعرش را رصد کند. برای ترانه سرا در چنین پروژه هایی فقط لذت شهرت خواننده ای که با آن کار کرده باقی می ماند که زود گذر است و متاسفانه باید بگویم این روزها چه قدر از این خواننده ها وجود دارند و تعمدن از این جنس ترانه ها و ترانه سراها استفاده می کنند! یک برای پایین آوردن هزینه ها ، دو برای این که خودشان همیشه در تیم ورکینگ مرکزثقل باشند !
دیدگاه شما