رسانه نوا – سومین مجموعه ترانههای «ترانه مکرم» به تازگی توسط انتشارات نیماژ منتشر شده است. این مجموعه «خدارو چه دیدی» نام گرفته که نام ترانهای است که با صدای رضا صادقی به محبوبیت بالایی میان مخاطبان رسیده است. در ادامه با این ترانهسرا مصاحبهای پیرامون فعالیت های اخیر او انجام داده ایم.
در ابتدا از انتشار کتاب جدیدتان که سومین مجموعه ترانههایتان است بگویید.
این کتاب توسط انتشارات نیماژ به نام «خدارو چه دیدی» در ۱۳۷ صفحه منتشر شده است و بیشتر شامل ترانههای جدید و کمتر شنیده شدهی من میشود. انشالله مراسم رونمایی کتاب و جشن امضای آن نیز پس از محرم و صفر با حضور مهمانان ویژه از حوزه سینما و موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهم کرد. قبل از این موعد نیز اگر کسی بخواهد کتاب را تهیه کند میتوان با تماس از طریق انتشارات نیماژ اقدام به خرید آن نماید.
معمولا نام مطرحترین قطعاتتان را برای عنوان کتابها انتخاب میکنید، چه ذهنیتی برای انتخاب اسم کتابهایتان دارید.
من موثرترین کارهایم را برای اسم کتاب انتخاب کردم، کارهایی که کردم از آن استقبال کردهاند و این کار برای یاداوری است، چراکه متاسفانه ترانهسراها در جامعه به اندازه خواننده دیده نمیشوند و خیلیها نمیدانند که بسیاری از کارها نوشته ما است؛ برای مثال وقتی این نام را برای کتاب انتخاب کردم خیلیها میگفتند این شعر رضا صادقی است و فکر نمیکردند که چه کسی آن را نوشته است.
مدتی در این حوزه ممنوعالکار بودید، درخصوص آن و پایان یافتن آن هم توضیح بدهید.
من در حوزه کتاب ممنوع نبودم ولی در ارتباط کار با وزارت ارشاد و صداوسیما ۹ سال مداوم و بدون وقفه ممنوعالکار بود. الان به من گفتهاند که ممنوعیتم تمام شده اما متاسفانه زمانی تمام شد که کلی آلبوم را از دست دادم و خیلی از موقعیتهای زندگیم از بین رفت.
دلیل ممنوعیتتان را چه چیزی اعلام کرده بودند؟
من ۹ سال پیش با یکی از خوانندههای لس آنجلسی همکاری داشتم که در آن آلبوم بسیاری دیگر از همکاران داخل ایران نیز حضور داشتند اما این ممنوعیت تنها برای من شامل میشد.
شما پیش از این جلسههای شعر و ترانه برگزار میکردید، چرا تا امروز به فکر برگزاری کارگاه نیفتادید؟
من تا الان به صورت کاملا دلی و در فرهنگسراها و با مجوز ارشاد و شهرداری جلساتی را برگزار میکردم، اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برای کار ما وجود دارد به من گفتند که نباید جلسه شعر داشته باشی و من جلساتم را لغو کردم. این روزها هم اگر در جلساتی حضور پیدا کنم، تنها به عنوان منتقد یا مهمان به آنجا میروم.
در مورد کارگاه ترانه هم باید بگویم که پیشنهاداتی از سوی برخی از همکاران و دوستانم شد اما من احساس کردم که میتوانم این کار را طوری انجام دهم که تنها در سطح تهران نباشد و هنرجویانی از سراسر دنیا داشته باشم، به همین دلیل یک کانال تلگرام درست کردم که در آن ترانهسرایان جدید حضور دارند و سعی میکنیم هر هفته یک زمانی را به نقد اختصاص دهیم، در وقتهایی هم که من حضور ندارم دو نفر به عنوان ادمین به معرفی کتاب و آموزش در آن میپردازند و خوشبختانه به تازگی دیدم که خروجی هم داشته و خیلیها پیشرفت کردند و از آنجایی که به دنبال نفع مالی نبودم برایم اتفاق خیلی خوب و زیبایی بود.
شما خودتن در شروع در جایی آموزش دیدهاید و فکر میکنید کارگاههای ترانه بتوانند بر روی هنرجویان جدید تاثیرگذار باشند؟
من هیچوقت جایی آموزش ندیدم و باید بگویم اولین کاری که نوشتم را اصلا نمیدانستم که چی نوشتهام! متاسفانه از یک دوستی، اظهار نظری خواندم که گفته بود شعر اصلا الهام نیست و آموزشی است و هر کسی که بخواهد میتواند بنویسد، که من این را کاملا رد میکنم. بخشی از ترانه کوششی نیست و کاملا جوششی است، یعنی باید ان را در خود ببینید که بتوانید بنویسید.
اما درخصوص کارگاهها باید بگویم اگر جلستات خوب و دلسوزانه برگزار شود و هنرجوها نیز استعداد داشته باشند قطعا تاثیر خواهد داشت. خود من شاید تعداد دفعات حضورم در اینگونه جلسات به ۱۰ مرتبه هم نرسد چراکه من تنهایی خودم و مطالعه را موثرتر از هرچیزی برای نوشتنم میدانم.
در بازار موسیقی ما تنها خوانندههای مرد فعالیت میکنند، این موضوع چه تاثیری در ترانههای شما به عنوان یک ترانهسرای خانم دارد؟
ما متاسفانه یا خوشبختانه از ابتدا به صورت خودکار در ذهنمان حک شده که خطوط قرمزی در کارمان داریم. به نظر من شاعر یک هنرپیشه است و هر نقشی را باید بتواند به بهترین شکل ایفا کند، یعنی اگر به من بگویند شعر ۶/۸ یا راک یا هیپ هاپ بنویس، من اگر تواناییاش را داشته باشم باید آن را انجام بدهم. یعنی شخصیت خودم را به جای خواننده میگذارم و شخصیت پردازی میکنم تا بتوانم آن کار را بنویسم. این موضوع حداقل برای من کار سختی نیست چنانچه کارهایی نوشتم که ممکن است با خواندن آن فکر کنید شاعر آن یک مرد است و در مقابل ترانههایی صددرصد زنانه هم نوشتهام.
در پایان نیز از کارهای جدیدتان بگویید.
از کارهای جدید میتوانم کارهایم در آلبومهای امیر حسین آرمان، نریمان، گروه سون و همچنین یک ترانه فارسی و انگلیسی برای رضا صادقی را نام ببرم.
دیدگاه شما