Movafagh bashi ❤
رسانه نوا – امیراشکان غلامی خواننده و آهنگساز که تا کنون سه آلبوم در بازار موسیقی منتشر کرده است. او با انتشار آلبوم «پلاستیکا» بیش از پیش مورد توجه علاقهمندان قرار گرفت. به بهانه انتشار چهارمین آلبوم رسمی این هنرمند، پای صحبتهایش نشستیم.
در آلبوم اول بیشتر از اشعار کلاسیک استفاده کردید، چه شد که این روند در دو آلبوم بعدی تغییر کرد؟
آلبوم سایه ها، در سال ٨۶ تولید شد و بنا داشتم در سال ٨٨ آن را به انتشار برسانم، اما به دلیل پارهای از مشکلات موفق به اخذ مجوز نشد که در ادامه و در سال ٩٢، با حذف و افزودن چند قطعه به انتشار رسید؛ بنابراین تغییر فضای شعر و موسیقی به واسطهی زمانی بود که حادث شد.
همیشه به اهمیت کلام در قطعاتتان توجه داشتهاید، معیارهایتان برای انتخاب اشعار چه چیزی بوده است؟
در نظرم، خواننده باید در کنار دانش موسیقایی، دانش شناخت و درک شعر را نیز داشته باشد، چراکه وقتی صحبت از موسیقی با کلام میشود ، کلام در محوریت قرار دارد و بنده نیز از این امر مستثنی نیستم.
دلیل اینکه که در آلبوم دوم به دغدغه محیط زیست پرداختهاید، چیست؟
هنر و به ویژه موسیقی همواره در تاریخ جریانسازی و آگاهی رسانی کرده، در مملکت ما متاسفانه وضعیت محیط زیست بسیار اسف بار است و من نیز سعی کردم حتی با یک قطعه و آلبومی با این مضمون قدمی کوچک برداشته باشم…
آیا اقدام شما تاثیر گذار بوده؟
در خصوص تأثیر گذاری باید عرض کنم که امیدوارم این چنین باشد.
از همکاری با نوید اربابیان بگویید؟
نوید اربابیان، موزیسین بسیار نوگرا و خوش فکری است و همکاری با نوید بسیار برایم لذت بخش بود.
فضای کاری شما از موسیقی پاپ آغاز و به سمت راک گرایش داشته، دلیل این تغییرات در سبک شما چه بوده؟
همانطور که پیشتر هم عرض کردم، مابین تولید آلبوم نخست و دیگر آثار زمانی صرف شد که باعث این تغییر در روند کاری من شد و جدا از این من فضای آلبوم سایهها را صرفا پاپ نمیبینم و درهمان مجموعه هم قطعاتی در فضای Rock و Blues وجود دارد.
با وجود انتشار سه آلبوم، آثارتان کمتر شنیده شده دلیل آن را در چی میبینید؟
متاسفانه باید عرض کنم، عدم توجه به آثار اینچنینی محدود به آلبومهای بنده نیست و مشکل بسیار فراتر است و بدون شک مسئولین فرهنگی جامعه جواب این سوال را (احتمالا) بهتر از من بدانند
با وجود زحمات فروانی که برای آلبومهایتان کشیده شده، اما تبلیغات خاصی برای آن صورت نمیگیرد، چرا در سکوت آن ها را منتشر میکنید؟
من به عنوان یک آهنگساز و خواننده مسئول کیفیت کار هستم نه تبلیغات بعد از آن، ناشران عزیز هم فقط در هنگام عقد قرارداد وعدههای شیرین میدهند، چرا که وقتی حتی هزینهی تولید (چاپ، کاغذ و کپی کردن لوح) هم با هزینه شخصی خواننده صورت میگیرد و کمپانی خود را به واسطه پخش شریک اثر میداند و پخش درستی هم انجام نمیدهد، دیگر چه انتظاری میرود؟!
پس از انتشار «پلاستیکا»، یک اجرای زنده داشتید، چرا پس از آن و در این مدت کمتر به روی صحنه رفتهاید؟
دلیل آن روشن است، برای این سبک از موسیقی که مخاطب کمتری دارد، تهیهکنندهای هم وجود ندارد .
شما همواره در طراحی کاورآلبومهایتان توجه ویژه ای داشته اید. به خصوص در دو آلبوم پلاستیکا و مسافران مردد؛ در مورد این موضوع کمی توضیح میدهید؟
طرح جلد آلبوم، مهمترین بخش در ارائه یک مجموعه است، مخاطب پیش از شنیدن اثر با آن مواجه میشود، پس از اهمیت بالایی برخوردار است، البته طراح این آلبومها وحید میثاقی عزیز هم نقش بسزایی در این امر داشت .
پس از همکاری با نوید اربابیان، در ادامه سبک کاری آلبوم پلاستیکا، آلبوم مسافران مردد را منتشر کردید. در مورد این آلبوم توضیح دهید…
آلبوم مسافران مردد هشت قطعه دارد که تمامی آنها توسط بنده ساخته و تنظیم شده، جز قطعه اول (هبوط) که پویان قندی عزیز فقط تنظیم آن را بر عهده داشته است.
اما بسیاری از رسانهها، پویان قندی را به عنوان تنظیم کننده کل آلبوم معرفی کرده بودند…
متاسفانه در فضای مجازی و رسانهها صحبت از همکاری در کل آلبوم به میان آمده که امیدوارم این مصاحبه شفاف سازی کند. همانطور که گفتم پویان عزیز تنها در قطعه اول آلبوم حضور داشته است.
در آلبوم آخرتان به دغدغههای انسانی پرداخته شده، کمی در این باره توضیح دهید.
چه امری فراتر از دغدغههای انسانی در قرن حاضر است؟ این مقوله میتواند دست مایه هزاران اثر هنری دیگر نیز باشد که البته در گذشته توسط برخی از هنرمندان داخل و خارج صورت گرفته است.
از کارها و فعالیتهای تازهتان بگویید.
آلبوم چهارم در حال حاضر در مرحله ساخت و تنظیم است و به زودی منتشر خواهد شد.
حرف آخر …
به امید فردایی بهتر برای هنر در جامعه ایران.
Movafagh bashi ❤
دیدگاه شما