سحر میرهاشمی: باید فضا برای فعالیت بانوان در موسیقی بازتر شود/ مخاطب برای تهیه بلیت کنسرت بانوان ریسک می‌کند

حمیدرضا پیرمحمدی

رسانه نوا – سحر میرهاشمی نوازنده جوان قانون و پرکاشن در چند سال اخیر با اجرا در گروه های مختلف موسیقی بانوان و همچنین گروه های موسیقی سنتی و پاپ یکی از پرکارترین بانوان نوازنده حال حاضر کشور است.

این نوازنده جوان در گفتگویی با خبرنگار رسانه نوا در مورد موسیقی و آینده کاری اش صحبت هایی را مطرح کرد که در ادامه می‌خواند:

فعالیتتان را از چه زمانی شروع کردید؟

از سال ۱۳۸۳ وارد هنرستان موسیقی شدم و فعالیت خودم را در زمینه موسیقی شروع کردم.

اولین باری که به عنوان نوازنده روی صحنه رفتید چه زمانی بود و چه حسی داشتید؟

در هنرستان موسیقی هر ماه کنسرت هنرجویان برگزار می شد. اولین بار در سال ۱۳۸۴ در کنسرت هنرجویان هنرستان موسیقی شرکت کردم. در آن زمان واقعا هیچ حسی نداشتم اما در سال ۱۳۸۵ در جشنواره هنرستان های موسیقی کشور شرکت کردم و به دلیل اینکه این جشنواره رقابتی بود استرس زیادی داشتم اما در نهایت مقام اول را کسب کردم. پس از آن به همراه گروه کر هنرستان موسیقی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم.

سازهای قانون و پرکاشن را نزد چه اساتیدی فرا گرفتید؟

ساز قانون را در هنرستان موسیقی نزد سرکار خانم استاد ملیحه سعیدی آموزش دیدم و ساز پرکاشن را پس از فارغ التحصیلی در هنرستان موسیقی نزد استاد همایون نصیری شروع کردم. ضمن اینکه در حال حاضر نیز مدتی است که ساز پرکاشن را نزد استاد شایان ریاحی آموزش می بینم.

چرا در کنار ساز قانون، پرکاشن را انتخاب کردید؟

ساز قانون ساز تخصصی ام است و در سال ۱۳۸۳ که در مقطع اول راهنمایی بودم پس از گزینش های فراوان در نهایت تعدادی از افراد قبول شدند و پس از آن تعدادی از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی برای معارفه ساز هر کدام به نواختن ساز پرداختند و من نیز در آن زمان با توجه به اینکه ویدئوهایی راجع به ساز قانون دیده بودم، این ساز را به عنوان ساز تخصصی انتخاب کردم اما من از کودکی به ساز کوبه ای علاقه داشتم و تصور می کردم که با این ساز می توانم انرژی خودم را تخلیه کنم که بعد از به اتمام رساندن دوره هنرستان برای یادگیری این ساز نزد استاد همایون نصیری رفتم.

آینده موسیقی بانوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آینده موسیقی بانوان را خوب می بینم به دلیل اینکه اگر شما اولین گروه موسیقی پاپ بانوان بعد از انقلاب را در نظر بگیرید می بینید که سختی هایی را تحمل کردند و با وجود این سختی ها فعالیت کردند اما بعد از آن ها گروه های دیگری آمدند و فعالیت خودشان را آغاز کردند و همین طور روز به روز به گروه های موسیقی بانوان افزوده می شود. فعالیت این گروه ها باعث شده که این رقابت بین آن ها تا حدودی به وجود بیاید و هر کدام از این گروه ها برای خوب شنیده شدن و ارائه کار بهتر تلاش کنند و این رقابتی که وجود دارد باعث می شود که کارها جدی تر و حرفه ای تر تمرین و ارائه شود.

فکر می‌ کنید چه اقداماتی باید صورت گیرد تا حضور بانوان در موسیقی جدی‌تر گرفته شود؟

اقداماتی که از نظر من باید انجام شود این است که در وهله اول فضا برای فعالیت بانوان در موسیقی بازتر شود و در حال حاضر فضای فعالیت برای بانوان بسیار محدود است. در وهله دوم باید سالن هایی که برای برگزاری کنسرت بانوان در نظر گرفته شده را افزایش دهند. در حال حاضر گروه های موسیقی بانوان تنها می توانند در یکی از سالن های فرهنگسرای نیاوران و یا تالار وحدت کنسرت هایشان را برگزار کنند. یکی دیگر از ضعف هایی که در کنسرت های بانوان وجود دارد، نبود صدابردار حرفه ای خانم است؛ کسی که صفر تا صد کار را بلد باشد و تمام نوازنده ها و همین طور خواننده در هنگام اجرا هیچ گونه استرسی بابت این موضوع نداشته باشند.

شما تجربه اجراهای زنده متعددی با گروه‌های مختلف را داشته‌اید. اجرا در خارج از کشور با اجرا در داخل کشور چه تفاوت‌هایی دارد؟

من به شخصه اجراهای خارج از کشور را بیشتر می پسندم به دلیل اینکه من به عنوان نوازنده ساندچک را انجام می دهم و منتظر می شوم تا زمان اجرا برسد و به روی صحنه بیایم و هیچ گونه دغدغه و تنشی ندارم. به دلیل اینکه در خارج از کشور غیر از باز بودن فضا، وظایف و کار هر شخصی مشخص و واضح است و نیازی نیست که من از بک استیج گرفته تا زمانی که سپری می شود و اجرا به پایان می رسد، نگران باشم یا حتی نارضایتی داشته باشم. البته من نمی خواهم کار شخصی را در داخل کشور زیر سوال ببرم و خدایی ناکرده توهین به کسی تلقی نشود شاید امکانات بیشتر در خارج از کشور دلیل این موضوع باشد.

شما در کنار نوازندگی تدریس هم می‌کنید؟

بله من در کنار نوازندگی تدریس هم انجام می‌دهم اما بسیار کم و به ندرت؛ به دلیل اینکه چون کار من بیشتر اجرایی است، از این رو هنرجوی زیادی قبول نمی کنم و خودم هم نوازندگی را بیشتر می پسندم تا تدریس.

نظرتان در مورد حمایت‌های آقایان از موسیقی بانوان چیست؟

حمایت آقایان از موسیقی بانوان خیلی مهم و تاثیرگذار است. در حال حاضر وضعیت به نسبت سال های گذشته خیلی فرق کرده و نوازنده خانم با گروه آقایان تقریبا راحت تر می تواند به روی صحنه رود اما به عنوان عضو ثابت گروه فکر نمی کنم هنوز این اتفاق افتاده باشد و اگر هم این اتفاق رخ دهد، بیشتر در کنسرت های تهران رخ می دهد و تمام نوازندگان بانوان خوشحال می شوند که این اتفاق برای تک تک شان رخ دهد.

شما در گروه های بسیاری به عنوان نوازنده حضور داشتید و با خوانندگان بسیاری روی صحنه رفتید. همکاری با کدام گروه یا خواننده برایتان لذت بخش بود؟

با تمام خوانندگانی که تا به حال همکاری کرده ام، هر کدام به نوبه خود برای من جذاب و لذت بخش بوده است و نمی توانم انتخاب کنم که همکاری با کدام خواننده یا گروه را بیشتر دوست داشتم.

شما مدتی به عنوان نوازنده در گروه دات حضور داشتید. چرا از این گروه جدا شدید؟

هر همکاری ای یک عمری دارد و در آن زمان مشکلی پیش آمد که تمام نوازنده های گروه ترجیح دادیم که به این همکاری ادامه ندهیم.

در کشور ما هیچ قطعه ای از خوانندگان خانم نباید منتشر شود. آیا این موضوع به خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی بانوان برای برگزاری کنسرت لطمه وارد می‌کند یا خیر؟

بله صددرصد لطمه وارد می کند. این موضوع یک ضعف برای ما است به دلیل اینکه کسی که به عنوان مخاطب می خواهد هزینه کند و بلیت کنسرت گروه موسیقی بانوان را تهیه کند، هنوز صدای آن خواننده را گوش نکرده است و باید یک اعتمادی باشد که مخاطب هزینه کند و بلیت کنسرت بانوان را تهیه کند و در سالن حضور پیدا کند و کار را گوش کند. اما متاسفانه این امکان را نداریم و قبل از برگزاری کنسرت هم هیچ قطعه ای از آن خواننده زن پخش نمی شود و کاملا مخاطب ریسک می کند و بلیت کنسرت بانوان را تهیه می کند و به نظر من این موضوع یک ضعف بزرگ برای موسیقی بانوان محسوب می شود.

به نظر شما استقبال از کنسرت‌هایی که برای بانوان برگزار می شود، چه طور بوده است؟

خدا را شکر تا به حال در تمام کنسرت های بانوانی که حضور داشتم استقبال خوب بوده اما هنوز هم افرادی هستند که به این کنسرت ها نرفته اند و نمی دانند که چه اتفاقاتی در این کنسرت ها می افتد و این موضوع نیازمند زمان است که به خوبی در بین بانوان کشور جا بیافتد.

بزرگترین هدفتان در موسیقی چیست؟

بزرگترین هدف برای هر نوازنده ای پیشرفت در کارش است و به نظر من موسیقی هیچ انتهایی ندارد و هر نوازنده ای دوست دارد که به درجات بالاتری برسد و در کارش پیشرفت کند. هدف دیگری که هر نوازنده در موسیقی دارد این است که بتوانیم آن طور که هست هنرمان را نشان دهیم نه اینکه از پشت پرده این کار را انجام دهیم بلکه بتوانیم هنرمان را به همه عرضه کنیم.

در پایان از فعالیت‌های جدیدتان برایمان بگویید؟

در حال حاضر با چند گروه موسیقی سنتی و همینطور گروه های بانوان «دلیار» و «یک دل» همکاری دارم. همچنین با یک گروه جدید هم که به زودی فعالیت هایش را به صورت جدی تر آغاز خواهد کرد نیز همکاری خواهم داشت که در حال حاضر نمی توانم نام این گروه را اعلام کنم و انشالله کارهای خوبی را از این گروه می‌بینید.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

محسن ابراهیم زاده

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد