طاهر پوراسکندریان معروف به طاهرکیان متولد ۱۳۵۶ تهران خواننده عرصه پاپ در موسیقی ایران است.
او از کودکی موسیقی را شناخت اما دیر به شناساندن خود به جامعه موسیقی اقدام کرد.
او مدرک تحصیلی لیسانس طراحی مکانیک و اپتیشن داشته و به صورت حرفه ای از اوایل سال ۱۴۰۰ فعالیت حرفه ای و در زمینه موسیقی را شروع کرده گیتار و پیانو می نوازد.
با این خواننده گفتگو کرده ایم که می خوانید :
*به عنوان خواننده ای که در عرصه پاپ فعالیت می کنید فکر می کنید مارکت موسیقی ایران چه در سطح داخلی چه جهانی ازنظر شماچه وضعیتی دارد؟ مخصوصا در حیطه فعالیتی شما که پاپ است .
موسیقی پاپ در ایران به حد استاندارد رسیده است حتی در مقایسه با موسیقی پاپ کشور های اروپایی می تواند جایگاه خوبی داشته باشد خوانندگان عکس های پا جایگاه خود را در این عرصه به خوبی پیدا کردهاند موسیقی پاپ شکل اصلی موسیقی در ایران است. به جرات میتوانم بگویم که ما خوانندگانی داریم که در ایران فعالیت می کنند اما مطابق با استانداردهای بین المللی فعالیت میکنند. کلامشان ، ملودی های شان، تنظیم هایشان، ساز زدن هایشان همه و همه خبر از این می دهد که موسیقی را به خوبی می شناسند و در حد ایده آل و استاندارد آن را انجام میدهند و دنبال می کنند در این زمینه ما هیچ کم از دیگران و دیگر کشورها نداریم.
موسیقی پاپ در ایران حرفهای بسیاری برای گفتن دارد . فقط گوشهایی شنوا باید آنها را بشنوند.
چرا موسیقی در کشور ما تبدیل به کالایی مصرفی شده و بعد لاکچری پیدا کرده است؟
موسیقی در همه جای دنیا به یک صنعت تبدیل شده است صنعت موسیقی نیازمند هزینه های گزاف است. برای همین است که به هنری گران و لاکچری تبدیل شده است. هزینهای که برای ترانه، آهنگسازی، ملودی، تنظیم، نوازندگی، استودیو و… صرف می شود، همگی باعث می شوند تا این هنر به هنری لاکچری تبدیل شود.
البته نمیتوان از هنری که از دل مردم بیرون می آید به عنوان هنری لاکچری یاد کرد ولی چون هنری گران شده است به نظر لاکچری و تجملاتی میآید اما در اصل این طور نیست و موسیقی هنری است که از دل برآمده لاجرم بر دل می نشیند.
در این مدت با مافیای موسیقی برخوردی داشتید؟ چگونه شرایط را ارزیابی می کنید.
باز هم ایران استثنا نیست، مثل خیلی از چیزهای دیگر که نمی توانیم بگوییم ایران استثنائاً دچار چنین مقولهای شده است.
مافیا در ایران وجود دارد و من نیز مانند هر خواننده دیگری که در عرصه موسیقی فعال است درگیر مافیا شده اما اجازه ندادم که این درگیری من را از پا دربیاورد و مانع فعالیتم بشود. این مافیاست که باعث می شود یک خواننده، یک شبه ره صد ساله را برود و یک خواننده دیگر که سالهاست دارد زحمت می کشد نادیده گرفته شود و نتواند راهی را که باید برود در نظر گرفته و پیش برود.
مافیا در موسیقی ایران به شدت وجود دارد و نمی توان منکر آن شد. هر کس که منکر وجود مافیا در موسیقی ایران می شود قطعاً یا خود از مافیا است و یا هیچ گونه اطلاعی در زمینه موسیقی ندارد.
چه قدر در بهبود سطح سواد موسیقایی مخاطبین و بهبود گوش و هوش موسیقایی آنها فعالیت می کنید تا سطحی نشنوند. بازخوردی داشتید؟
من با انتخاب ترانه های خوب و کلامی که اندیشه دارد موسیقی خوب همچنین استفاده از تنظیم، استفاده از نوازنده های خوب، ساز هایی که دل نشین هستند و ملودی های شیرین سعی می کنم در مخاطبم تاثیر بگذارم. اگر خواننده به فکر مخاطب نباشد و موسیقی خوب ارائه ندهد مخاطب به بیراهه کشیده می شود.
این وظیفه من به عنوان کسی که در عرصه موسیقی و در جایگاه خواننده فعالیت میکند است که سطح سلیقه و سواد شنیداری مخاطب را بالا ببرد.اگر این طور نبود هیچ الزامی به صرف هزینه نبود. با احترام به مخاطب سعی می کنم موسیقی خوب به گوش او برسانم امیدوارم که موفق شده باشم.
با توجه به شرایط اقتصادی در جامعه ایران برای جذب مخاطب تدبیری اندیشیده اید؟
بله نمی شود در زمینه موسیقی فعالیت کرد و به مخاطب فکر نکرد
مخاطب جزو اصلی موسیقی ماست اگر مخاطب نباشد نیازی به فعالیت نیست نیازی به این نداریم که کار کنیم
بنابراین لازم است مخاطب را در ساخت و تولید تکتک قطعات و جز به جز آنها در نظر بگیریم
من سعی می کنم موسیقی هم را به گونهای به مردم
ارائه دهم که بتوانند به راحتی آن را گوش کنند و از آن چیزی یاد بگیرند همین مسئله دغدغه من است
به نظر من مسائل اقتصادی فقط به صرف هزینه نیست
همین که ما با موسیقی بد
وقت مخاطب را نگیریم یعنی به او خیانت نکرده ایم و در وقت او صرفه جویی کرده ایم
ضمن اینکه مطمئن باشید اگر قرار باشد روزی کنسرت بدهم کنسرتم با حداقل قیمت بلیط برگزار خواهد شد.
درباره شرایط برگزاری کنسرت ها، سالن کنسرت ها و تهییه کنندگان و اسپانسرها
برامون بگویید. آیا اجراهای آنلاین هم داشته اید؟
اکثر سالن های کنسرت ها از شرایط خوبی برخوردارند
ایران کشور پیشرفته ای است
و مانند بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه نیز از این پیشرفتگی بهره مند بوده است
صدابردار ها و نورپردازی های خوبی در سالن های ما فعالیت می کنند. فکر می کنم مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. با توجه به اینکه بسیاری از امور توسط شبکه های مجازی اداره میشود و نیز مانند بسیاری از خوانندگان تاکنون اجرا های آنلاین بسیاری داشتهام که خود را از این طریق محک زده ام و توانستم به تعداد مخاطبان بیفزایم این اجراها با استقبال خوبی همراه بود و من نیز از این اجرا و ارتباط با مخاطبان راضی بودم.
در مورد موسیقی خیابانی بگویید. آیا در این حیطه فعالیت می کنید؟
به نظر من موسیقی خیابانی خود یک سبک از موسیقی است
چون در این
موسیقی خواننده دست انتخاب نمی زند
خواننده انتخاب نمی کند که چه کسی مخاطب است او کار خود را میکند و مخاطب را جذب میکند
مخاطبی که در کوچه و بازار است اگر از موسیقی که در خیابان نواخته می شود خوش است بیاید آن موسیقی موفق است مخاطب خیابانی
جدی ترین مخاطب در موسیقی است بهترین منتقد آثار موسیقایی است و من اگر روزی بتوانم چنین کاری را انجام دهم با افتخار از آن استقبال می کنند
تا به حال اجرای خیابانی نداشتم
اما دوست دارم این کار را انجام بدهم
شرایط موسیقی پاپ ایران را در مقایسه با کشورهای همسایه چگونه ارزیابی می کنید؟
قبلا عرض کردم موسیقی پاپ در ایران از استاندارد خوبی برخوردار است در مقایسه با کشورهای همسایه مثل ترکیه شاید امکانات کمتری داشته باشیم اما ملودی هایی داریم که سرشار از انرژی سرشار از مهربانی سرشار از
خلوص نیت و سرشار از عشق و محبت است
آهنگسازانی داریم که کلام های خوب را به رشته موسیقی در می آورند
تنظیم کنندگان خوب و باسوادی داریم و به همین دلیل موسیقی پاپ ما در حال رشد است
شاید بسیاری بگویند که موسیقی پاپ در حال درجا زدن است اما اصلا اینطور نیست اگر نگاهی به موسیقی پاپ طی دهه گذشته و حال
متوجه می شوید که موسیقی پاپ رو به رشد بوده است شاید در برخی جاها
موسیقی های شنیدیم که به قولی موسیقی های خوب و ناپسند بودهاند اما نمیتوان همه را
در یک دسته قرار داد.
چگونه میشود یک کالای فرهنگی به مخاطب عرضه کرد درواقع کالای فرهنگی و مستقل چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟
وقتی یک کالای فرهنگی می خواهد به مردم عرضه شود باید از دل مردم بیرون آمده باشد مثل موسیقی که اگر از دل مردم بیرون آمده باشد بر دلشان می فیت می نشیند
یک کالای فرهنگی باید از جنس مردم باشد باید از بطن جامعه بیرون آمده باشد حرف دل مردم را بزند وگرنه هیچ ارزشی نخواهد داشت در این صورت است که میتواند به ارتقاء سطح فرهنگ آنها کمک کند
اگر از جنس مردم نباشد نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه مانع رشد و ترقی تفکرات مردم می شود. باید کالایی باشه که بتواند به رشد فرهنگی جامعه کمک کند.
در مورد وضعیت زنان در موسیقی کشور صحبت کنید دغدغه حقوق زنان دارید؟ ازشرایط زنان در حیطه خوانندگی و نوازندگی بگویید. در حیطه خود برنامه ای دارید تدبیری اندیشیده اید؟
به عنوان یک خواننده مرد از موسیقی بانوان استقبال می کنند موسیقی بانوان در ایران
وضعیت خوبی دارد نوازنده های خوبی در این زمینه داریم خواننده های خوبی در
موسیقی بانوان داریم که اگر به رشد آنها منجر شویم، شاهد رشد موسیقی کشور می شویم. امیدوارم روزی برسد به دور ازتفکر جنسیتی زنان ایران بتوانند با هم کنسرت بدهد و به ارتقای سبک موسیقی ایران منجر شوند. زنان در موسیقیطاهر پوراسکندریان معروف به طاهرکیان متولد ۱۳۵۶ تهران خواننده عرصه پاپ در موسیقی ایران است.
او از کودکی موسیقی را شناخت اما دیر به شناساندن خود به جامعه موسیقی اقدام کرد.
او مدرک تحصیلی لیسانس طراحی مکانیک و اپتیشن داشته و به صورت حرفه ای از اوایل سال ۱۴۰۰ فعالیت حرفه ای و در زمینه موسیقی را شروع کرده گیتار و پیانو می نوازد.
با این خواننده گفتگو کرده ایم که می خوانید :
*به عنوان خواننده ای که در عرصه پاپ فعالیت می کنید فکر می کنید مارکت موسیقی ایران چه در سطح داخلی چه جهانی ازنظر شماچه وضعیتی دارد؟ مخصوصا در حیطه فعالیتی شما که پاپ است .
موسیقی پاپ در ایران به حد استاندارد رسیده است حتی در مقایسه با موسیقی پاپ کشور های اروپایی می تواند جایگاه خوبی داشته باشد خوانندگان عکس های پا جایگاه خود را در این عرصه به خوبی پیدا کردهاند موسیقی پاپ شکل اصلی موسیقی در ایران است. به جرات میتوانم بگویم که ما خوانندگانی داریم که در ایران فعالیت می کنند اما مطابق با استانداردهای بین المللی فعالیت میکنند. کلامشان ، ملودی های شان، تنظیم هایشان، ساز زدن هایشان همه و همه خبر از این می دهد که موسیقی را به خوبی می شناسند و در حد ایده آل و استاندارد آن را انجام میدهند و دنبال می کنند در این زمینه ما هیچ کم از دیگران و دیگر کشورها نداریم.
موسیقی پاپ در ایران حرفهای بسیاری برای گفتن دارد . فقط گوشهایی شنوا باید آنها را بشنوند.
چرا موسیقی در کشور ما تبدیل به کالایی مصرفی شده و بعد لاکچری پیدا کرده است؟
موسیقی در همه جای دنیا به یک صنعت تبدیل شده است صنعت موسیقی نیازمند هزینه های گزاف است. برای همین است که به هنری گران و لاکچری تبدیل شده است. هزینهای که برای ترانه، آهنگسازی، ملودی، تنظیم، نوازندگی، استودیو و… صرف می شود، همگی باعث می شوند تا این هنر به هنری لاکچری تبدیل شود.
البته نمیتوان از هنری که از دل مردم بیرون می آید به عنوان هنری لاکچری یاد کرد ولی چون هنری گران شده است به نظر لاکچری و تجملاتی میآید اما در اصل این طور نیست و موسیقی هنری است که از دل برآمده لاجرم بر دل می نشیند.
در این مدت با مافیای موسیقی برخوردی داشتید؟ چگونه شرایط را ارزیابی می کنید.
باز هم ایران استثنا نیست، مثل خیلی از چیزهای دیگر که نمی توانیم بگوییم ایران استثنائاً دچار چنین مقولهای شده است.
مافیا در ایران وجود دارد و من نیز مانند هر خواننده دیگری که در عرصه موسیقی فعال است درگیر مافیا شده اما اجازه ندادم که این درگیری من را از پا دربیاورد و مانع فعالیتم بشود. این مافیاست که باعث می شود یک خواننده، یک شبه ره صد ساله را برود و یک خواننده دیگر که سالهاست دارد زحمت می کشد نادیده گرفته شود و نتواند راهی را که باید برود در نظر گرفته و پیش برود.
مافیا در موسیقی ایران به شدت وجود دارد و نمی توان منکر آن شد. هر کس که منکر وجود مافیا در موسیقی ایران می شود قطعاً یا خود از مافیا است و یا هیچ گونه اطلاعی در زمینه موسیقی ندارد.
چه قدر در بهبود سطح سواد موسیقایی مخاطبین و بهبود گوش و هوش موسیقایی آنها فعالیت می کنید تا سطحی نشنوند. بازخوردی داشتید؟
من با انتخاب ترانه های خوب و کلامی که اندیشه دارد موسیقی خوب همچنین استفاده از تنظیم، استفاده از نوازنده های خوب، ساز هایی که دل نشین هستند و ملودی های شیرین سعی می کنم در مخاطبم تاثیر بگذارم. اگر خواننده به فکر مخاطب نباشد و موسیقی خوب ارائه ندهد مخاطب به بیراهه کشیده می شود.
این وظیفه من به عنوان کسی که در عرصه موسیقی و در جایگاه خواننده فعالیت میکند است که سطح سلیقه و سواد شنیداری مخاطب را بالا ببرد.اگر این طور نبود هیچ الزامی به صرف هزینه نبود. با احترام به مخاطب سعی می کنم موسیقی خوب به گوش او برسانم امیدوارم که موفق شده باشم.
با توجه به شرایط اقتصادی در جامعه ایران برای جذب مخاطب تدبیری اندیشیده اید؟
بله نمی شود در زمینه موسیقی فعالیت کرد و به مخاطب فکر نکرد .مخاطب جزو اصلی موسیقی ماست اگر مخاطب نباشد نیازی به فعالیت نیست نیازی به این نداریم که کار کنیم
بنابراین لازم است مخاطب را در ساخت و تولید تکتک قطعات و جز به جز آنها در نظر بگیریم
من سعی می کنم موسیقی هم را به گونهای به مردم ارائه دهم که بتوانند به راحتی آن را گوش کنند و از آن چیزی یاد بگیرند همین مسئله دغدغه من است.
به نظر من مسائل اقتصادی فقط به صرف هزینه نیست. همین که ما با موسیقی بد
وقت مخاطب را نگیریم یعنی به او خیانت نکرده ایم و در وقت او صرفه جویی کرده ایم
ضمن اینکه مطمئن باشید اگر قرار باشد روزی کنسرت بدهم کنسرتم با حداقل قیمت بلیط برگزار خواهد شد.
درباره شرایط برگزاری کنسرت ها، سالن کنسرت ها و تهییه کنندگان و اسپانسرها بگویید. آیا اجراهای آنلاین هم داشته اید؟
اکثر سالن های کنسرت ها از شرایط خوبی برخوردارند. ایران کشور پیشرفته ای است
و مانند بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه نیز از این پیشرفتگی بهره مند بوده است.
صدابردار ها و نورپردازی های خوبی در سالن های ما فعالیت می کنند. فکر می کنم مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. با توجه به اینکه بسیاری از امور توسط شبکه های مجازی اداره میشود و نیز مانند بسیاری از خوانندگان تاکنون اجرا های آنلاین بسیاری داشتهام که خود را از این طریق محک زده ام و توانستم به تعداد مخاطبان بیفزایم این اجراها با استقبال خوبی همراه بود و من نیز از این اجرا و ارتباط با مخاطبان راضی بودم.
در مورد موسیقی خیابانی بگویید. آیا در این حیطه فعالیت می کنید؟
به نظر من موسیقی خیابانی خود یک سبک از موسیقی است، چون در این موسیقی خواننده دست انتخاب نمی زند، خواننده انتخاب نمی کند که چه کسی مخاطب است او کار خود را میکند و مخاطب را جذب می کند. مخاطبی که در کوچه و بازار است اگر از موسیقی که در خیابان نواخته می شود خوش است بیاید آن موسیقی موفق است مخاطب خیابانی جدی ترین مخاطب در موسیقی است بهترین منتقد آثار موسیقایی است و من اگر روزی بتوانم چنین کاری را انجام دهم با افتخار از آن استقبال می کنند.
تا به حال اجرای خیابانی نداشته ام، اما دوست دارم این کار را انجام بدهم.
شرایط موسیقی پاپ ایران را در مقایسه با کشورهای همسایه چگونه ارزیابی می کنید؟
قبلا عرض کردم موسیقی پاپ در ایران از استاندارد خوبی برخوردار است در مقایسه با کشورهای همسایه مثل ترکیه شاید امکانات کمتری داشته باشیم اما ملودی هایی داریم که سرشار از انرژی سرشار از مهربانی سرشار از خلوص نیت و سرشار از عشق و محبت است.
آهنگسازانی داریم که کلام های خوب را به رشته موسیقی در می آورند. تنظیم کنندگان خوب و باسوادی داریم و به همین دلیل موسیقی پاپ ما در حال رشد است.
شاید بسیاری بگویند که موسیقی پاپ در حال درجا زدن است اما اصلا اینطور نیست اگر نگاهی به موسیقی پاپ طی دهه گذشته و حال متوجه می شوید که موسیقی پاپ رو به رشد بوده است شاید در برخی جاها موسیقی های شنیدیم که به قولی موسیقی های خوب و ناپسند بودهاند اما نمیتوان همه را در یک دسته قرار داد.
چگونه میشود یک کالای فرهنگی به مخاطب عرضه کرد درواقع کالای فرهنگی و مستقل چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟
وقتی یک کالای فرهنگی می خواهد به مردم عرضه شود باید از دل مردم بیرون آمده باشد مثل موسیقی که اگر از دل مردم بیرون آمده باشد بر دلشان می فیت می نشیند
یک کالای فرهنگی باید از جنس مردم باشد باید از بطن جامعه بیرون آمده باشد حرف دل مردم را بزند وگرنه هیچ ارزشی نخواهد داشت در این صورت است که میتواند به ارتقاء سطح فرهنگ آنها کمک کند
اگر از جنس مردم نباشد نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه مانع رشد و ترقی تفکرات مردم می شود. باید کالایی باشه که بتواند به رشد فرهنگی جامعه کمک کند.
در مورد وضعیت زنان در موسیقی کشور صحبت کنید دغدغه حقوق زنان دارید؟ ازشرایط زنان در حیطه خوانندگی و نوازندگی بگویید. در حیطه خود برنامه ای دارید تدبیری اندیشیده اید؟
به عنوان یک خواننده مرد از موسیقی بانوان استقبال می کنند موسیقی بانوان در ایران
وضعیت خوبی دارد نوازنده های خوبی در این زمینه داریم خواننده های خوبی در
موسیقی بانوان داریم که اگر به رشد آنها منجر شویم، شاهد رشد موسیقی کشور می شویم. امیدوارم روزی برسد به دور ازتفکر جنسیتی زنان ایران بتوانند با هم کنسرت بدهد و به ارتقای سبک موسیقی ایران منجر شوند. زنان در موسیقی از مردان کم ندارند.
گفتگو: شبنم خان مصدق
دیدگاه شما