اجرای شاهنامه فردوسی در پروژه آواز پارسی ناظری ها در تهران

امیر فرزانه

اولین اجرای شاهنامه فردوسی، در پروژه «آواز پارسی» ناظری ها، مردادماه ۱۳۹۶ در تهران، با هدف حفظ و حراست از زبان پارسی در حوزه ی آواز ایرانی به دور از الحان عربى برگزار می شود.

گفته های حافظ ناظری در رابطه با این کنسرت:

دوستان عزیزم بعد از این مدت، سکوت خودم را با یک خبر بسیار ویژه برای شما و به عشق ایران می شکنم.

خوشحالم که با وجود تمامیِ انتقادها، همیشه در زندگی خود پیشرو بوده ام؛ و خلاقیّت و آفرینش مسیرهای تازه را، به تقلید و طی کردن چندین باره ی مسیرهای از پیش ساخته شده ترجیح داده ام. اگر به درستیِ کاری که انجام می دهی اعتقاد داشته باشی، زمانی فرا می رسد که تمامِ آن کسانی که تو را نقد و از ادامه مسیر منع کرده اند، خود مقلّد و دنباله رو راه تو خواهند شد. سال ها پیش پدرم برای به کار بردن اشعار مولانا در موسیقی خود بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، اما توانست به واسطه ی آثار ماندگارش که در این سالیان ساخت، مولوی را آنچنان به دنیا معرفی کند، که امروزه کتاب مولانا، پرفروش‌ترین کتاب شعر در آمریکا محسوب می شود.

شانزده سال پیش، قبل از مهاجرتم به نیویورک، پدرم طرح ساخت اولین پروژه ی موسیقی ایرانی بر روی اشعار فردوسی را با من مطرح کردند که پیش تر هنرمندان به دلیل اینکه فرم های خاص موسیقی ایرانی و نوع روایت گونه اشعار فردوسی، از آن استفاده نکرده بودند.
درسال ٢٠٠۵، پس از سال ها، پایان نامه تحصیلی خودم را، با اثری ارکسترال به مدت ۴۵ دقیقه بر روی اشعار شاهنامه ارائه دادم و سپس برای اولین بار قسمتی از آن را در سال ٢٠٠٧ در “دیزنی هال” لوس آنجلس و سپس در سالن “کارنگی هال” نیویورک به روی صحنه بردم.
به عنوان فرزند کوچک ایران، همیشه حفظ نام و اصالت های حقیقی ایران را بر خود واجب دانسته ام. افتخار می کنم که بعد از به اتمام رساندن اولین قسمت از پروژه ناگفته، که به لطف همراهی شما عزیزانم به یکی از پرمخاطب ترین کنسرت های تاریخ موسیقی خاورمیانه مبدل گشت، امروز فصل جدیدی را آغاز خواهیم کرد که بیشتر یک نیاز است تا یک اتفاق و این نیاز حفظ و گسترش آواز حقیقی ایرانی با لحن پارسی و به دور از لحن عربى است که امروز بیشتر آواز ایرانی را تحت تاثیر خود قرار داده. از این رو پروژه جدید را “آواز پارسی، اسطوره و عشق” نامیده ام.

امیدوارم که اجرای پروژه فردوسی نه تنها اقدامی در راستای ایجاد تنوع موسیقیایی در کشور شود، بلکه بتوانیم برای حفظ مهم ترین گنجینه ی موسیقی مان، آواز ایرانی و حفظ حقیقت آن به دور از لحن عربی قدم کوچکی برداریم.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی