«مبانی آفرینش در موسیقی ایران» منتشر شد

مدیر وبسایت

رسانه نوا – کتاب «مبانی آفرینش در موسیقی ایران (روش شریف لطفی)» نوشتهٔ علی ابراهیمی منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد.

پس از گذشت سال‌ها از تدریس متد آموزشی استاد «شریف لطفی» در مراکز آکادمیک موسیقی و فقدان منبع مکتوب و روش‌مند در این حیطه، کتاب «مبانیِ آفرینش در موسیقیِ ایران (روش شریف لطفی)» به نگارش و تحلیل «علی ابراهیمی» کارشناس‌ارشد موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر تهران، منتشر و در دسترس جامعهٔ دانشگاهی موسیقی و سایر مخاطبین و علاقمندان آهنگسازی در حوزهٔ موسیقی ایرانی قرار گرفت.

علی ابراهیمی در توصیف ویژگی‌های مِتُد مطرح شده در کتاب «مبانی آفرینش در موسیقی ایران» می‌نویسد:

«مقولهٔ آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی از دیرباز غالباً بر عهدهٔ نوازندگان، محدود به ساخت ملودی، سلیقه‌محور و فاقد اصول و روش‌مندی مدوّن بوده‌است. بنابراین مسیری روشن برای پرورش هنرجویی که به حوزهٔ آهنگسازی (مختص موسیقی دستگاهی ایران) ورود کند، دیده نمی‌شود.
آنچه مقصود و همّیّت استاد شریف لطفی (مُبدع متد) بوده‌است ارائهٔ یک روش آهنگسازی بر اساس «چندصدایی» در موسیقی ایران است؛ که بتواند هنرجو را از نقطهٔ آغازین ساخت یک ملودی اصلی به نقطهٔ نهایی در ساخت‌وپرداخت یک اثر تام‌وتمام ببرد. بدین منظور به صورت گام‌به‌‌گام به آموزش چگونگی ساخت لایه‌های صوتی متفاوتی می‌پردازد که به‌ظاهر ارتباطی نداشته و به‌صورت مجزا معنای موسیقایی خاصی ارائه نمی‌کنند؛ ولی در هم‌زمانی بافتی را ایجاد می‌کنند که مکمل یکدیگر و نمایندهٔ لایه‌های صوتی پس‌زمینه، میان‌زمینه و ملودی اصلی هستند. نمایش نهایی این بافت، غالباً به تدریج و در نقطهٔ اوج اثر انجام می‌پذیرد.»
کتاب «مبانی آفرینش در موسیقی ایران (روش شریف لطفی)» نوشتهٔ علی ابراهیمی، به شماره شابک ۹۷۸۶۰۰۷۹۶۶۹۵۲ از طریق نشر آواز، بهمن‌ماه ۱۳۹۹ منتشر شده است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی