موسیقی کلاسیک در تیرماه به سالن‌های تهران رنگ می‌دهد

رسانه نوا – تیرماه امسال با پایان ماه رمضان، فصل تازه‌ای از برگزاری کنسرت‌ها آغاز می‌شود. آنسامبل‌ها و ارکستر‌های متعددی طی این یک ماه در تهران کنسرت‌هایی را برگزار خواهند کرد.

ارکستر سمفونیک تهران بتهوون، برامس و مارکز می‌نوازد

ارکستر سمفونیک تهران که مدتی‌ است اجرای جدیدی روی صحنه نبرده؛ یکم تیرماه به رهبری شهرداد روحانی، «کنسرتو پیانو شماره یک» اثر لودویک فان بتهوون، «سمفونی شماره سه» اثر یوهانس برامس و «دانزون شماره دو» اثر آرتورو مارکز را اجرا می‌کند. این کنسرت از ساعت نه و نیم شب در تالار وحدت روی صحنه می‌رود و بلیت‌های آن از چهل و پنج هزار تومان تا صد هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در ادامه اطلاعات کوتاهی درباره‌ی قطعات این اجرا، می‌خوانید.

سمفونی شماره ۳ در فا ماژور اپوس. ۹۰ سومین سمفونی تصنیف شده از یوهانس برامس، آهنگساز آلمانی سبک رومانتیک است. برامس این اثر را در تابستان سال ۱۸۸۳ در ویسبادن تقریباً ۶ سال بعد از اینکه سمفونی دومش را کامل کرد، نوشت. خستین اجرای آن در دسامبر ۱۸۸۳ با ارکستر فیلارمونیک وین و به رهبری هانس ریختر، صورت گرفت. 

کنسرتو پیانو شماره ی ۱ در دو ماژور اُپوس ۱۵: این کنسرتو خیلی با عجله کمی قبل از اولین اجرایش، در ۱۷۹۵ تصنیف شد.سرانجام بتهوون با تجدید نظر کردن در آن و نوشتن یک پارتیتور جدید در ۱۸۰۰، این کنسرتو را در ماه مارس ۱۸۰۱ منتشر کرد.این قطعه از جمله آثار محبوب بتهوون در جهان است و ارکسترهای متعددی آنرا در سراسر دنیا اجرا کرده‌اند.

«دانزون شماره دو» اثر هنرمند مشهور مکزیکی آرتورو مارکز است که به سرعت تبدیل به قطعه‌ای مشهور و دوست داشتنی در رپرتوار موسیقی کلاسیک مکزیک ش و زمانی که در سال ۲۰۰۷ ارکستر جوانان سیمون بولیوار ونزوئلا این کنسرتو را در رپرتوار تورهای اروپایی و آمریکایی خود قرار دادند؛ محبوبیت جهانی پیدا کرد. این قطعه توسط دانشگاه خودمختار ملی مکزیک تأسیس و در سال ۱۹۹۴ توسط ارکستر فیلارمونیک مکزیک به رهبری فرانچسکو ساوین رونمایی شد. جذبه ریتمیک قطعه به خاطر استفاده از تمپوها و ضرباهنگ های متنوع حفظ شده است. این محصول ادبیات موسیقی معاصر مکزیک بیانگر بازتاب های سبک رقصی تحت عنوان دانزون است که خاستگاهش به کوبا برمی گردد با این حال بخش مهمی از هنر فولک منطقه ورارکوز مکزیک به شمار می‌رود.

ارکستر رتوریک «کنسرتو آرانخوئز» می‌نوازد

ارکستر رتوریک به رهبری رضا مریوند با اجرای قطعاتی از بتهوون، چایکوفسکی، پیاتزولا، سن سان، خاچاطوریان  و فرانس لیست در تالار اندیشه روی صحنه می‌رود. در این اجرا کنسرتو آرانخوئز برای گیتار و ارکستر اثر خواکین رودریگو نیز اجرا می‌شود که سولیست گیتار آن پژمان نور خواهد بود. کنسرتو آرانخوئز بارها توسط نوازندگان بنام گیتار کلاسیک همچون جان ویلیامز، په‌په رومورو، نارسیسو یِپِز، جولیان بریم، آنجل رومرو و نوازنده برجسته فلامنکو پاکو دلوسیا اجرا شده‌است. اولین اجرای جهانی کنسرتو آرانخوئز برای گیتار و ارکستر در اسپانیا بود (سال ۱۹۴۰ پس از خاتمه جنگهای داخلی اسپانیا)؛ در سال ۱۹۵۲ به صورت باله هم اجرا شد. آرانخوئز با الهام از آوازهای کهن اسپانیا آفریده شده و البته برخی معتقدند که جنگ‌های داخلی اسپانیا نیز در تصنیف این اثر تاثیر گذار بوده اما به هر روی این اثر به گوش بسیاری از ما آشناست ویک دلیلش این است که بارها در کنسرت‌ها اجرا شده و در موسیقی صحنه‌ای از آن استفاده کرده‌اند. ارکستر رتوریک بیست و دوم تیرماه از ساعت نه شب در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می‌رود که کنسرت مایستر آن نیز فربد لطفی است. 

بزرگداشت پرویز تناولی با آثاری از کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی

ارکستر سمفونیک ایران اتریش به رهبری مازیار یونسی طی دو شب کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی را برگزار می‌کند. همزمان با افتتاح نمایشگاه آثار استاد پرویز تناولی در موزه هنرهای، بنیاد پری صفا با همکاری نشر موسیقی هرمس اقدام به برگزاری کنسرتی جهت بزرگداشت این هنرمند نام آور کشور در تالار وحدت کرده‌اند. به سفارش بنیاد پری صفا، سه موزیسین ایرانی، کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی هر یک اثری را برای پرویز تناولی ساخته‌اند که در این دو روز و با حضور وی و میهمان ویژه به او تقدیم خواهد شد. این برنامه دوشنبه ۱۲ تیر و چهارشنبه ۱۴ تیر در تالار وحدت  برگزار می‌شود.

فرهنگسرای نیاوران؛ میزبان دو رسیتال فریدون ناصحی و لیلی افشار

فریدون ناصحی در ادامه کنسرت‌های پی در پی خود؛ اینبار رسیتال دیگری را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌برد. او در این رسیتال قطعاتی از مندلسون، شوپن، لیست، کامپانلا، تارانتلا و آلبنیز اجرا می‌کند این کنسرت بیست و دوم تیرماه از ساعت نه شب در فرهنپسرای نیاوران برگزار می‌شود.

رسیتال گیتار کلاسیک لیلی افشار نیز سی‌ام تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که به اجرای قطعاتی از رپرتوار موسیقی کلاسیک و معاصر برای گیتار کلاسیک اختصاص دارد و همچنین قطعه‌هایی از موسیقی محلی مناطق مختلف ایران نیز در این کنسرت اجرا خواهد شد. این اجرا از ساعت نه شب روی صحنه می‌رود.

نخستین کنسرت ارکستر مجلسی ایران با چهار فصل ویوالدی

ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبائی اولین کنسرت خود را روزهای هشتم و نهم تیر ماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌کند. در اولین برنامه ارکستر مجلسی ایران چهار سولیست از اعضای ارکستر به اجرای «چهار فصل ویوالدی» آهنگساز دوره باروک می پردازند. در بخش اول برنامه «کنسرتینو در سُل ماژور» از سامارتینی آهنگساز دوره باروک ایتالیا نیز اجرا می شود و در قسمت دوم برنامه نیز سوئیت «هولبرگ» از ادوارد گریک آهنگساز نروژی نیمه دوم قرن نوزدهم اجرا می شود.فرناز خاکپور، دانیال جورابچی، آرمین قضاتی و امیر باورچی سولیست‌های این اجرا هستند. به گفته منوچهر صحبانی (رهبر)؛ ارکستر مجلسی ایران با هدف ارائه موسیقی کلاسیک جهانی و ارتقای فرهنگ شنیداری کار خود را آغاز کرده است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی