کوارتت کاسته به «ایستگاه دو» رسید

رسانه نوا – کوارتت کاسته منحصر به سبک مشخصی نیست چرا که در آن میتوان عناصر متنوعی از موسیقی جز معاصر، مینیمال، راک دهه هفتاد، موسیقی مقامی، ریتم های محلی و موسیقی کلاسیک یافت که توچه ویژه‌ای بر بداهه نوازی نیز دارد.  اردیبهشت ماه امسال طبق روال گذشته  این گروه در تهران روی صحنه می‌رود.کوارتت کاسته که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال ۹۱ و در سیر تکاملی پروژه قبلی او به نام «تریو احسان صدیق» شکل گرفت. محصول تریو احسان صدیق آلبومی با عنوان کاسته بود. اما کوارتت کاسته آلبوم اولش با عنوان «ایستگاه یک» را در سال ۱۳۹۴منتشر کرد.  «ایستگاه یک» اردیبهشت دو سال پیش منتشر شد و اقبال مخاطبان، منتقدان داخلی و خارجی را به همراه داشت. این گروه پس از انتشار آلبوم «ایستگاه یک» کنسرت‌های متعددی در هلند، فرانسه، اطریش، مجارستان، اسلواکی، ایتالیا، ترکیه و گرجستان اجرا کرد.

کوارتت کاسته بر اساس سنت سال‌های اخیر خود، اردیبهشت ماه هر سال در تهران به روی صحنه می‌رود و این بار با اجرای ساخته‌های جدید خود که به‌زودی در قالب آلبوم دوم (ایستگاه دو) گروه منتشر می‌شود، میزبان شنوندگان است. در اجرای پیش رو احسان صدیق (گیتار الکتریک، مازیار یونسی (پیانو، آوا)، سهیل پیغمبری (کلارینت، کلارینت باس، ساکسوفن سوپرانو) و روزبه فدوی (درامز) روی صحنه فرهنگسرای نیاوران ساز می‌زنند. این نخستین اجرای کوارتت کاسته با حضور نوازنده جدید (سهیل پیغمبری) است.

کوارتت کاسته پنجشنبه و جمعه (۱۴ و ۱۵ اردیبهشت) ساعت ۲۱:۰۰ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود و بهای بلیت این اجرا از ۷۰.۰۰۰ تومان تا  ۹۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است.

احسان صدیق درباره اجرای جدید کوارتت کاسته می‌گوید: این کنسرت شامل اجرای قطعاتی از آلبوم جدید است و احتمال دارد چند قطعه از آلبوم ایستگاه یک نیز اجرا شود. به طور کلی می‌توان گفت این آلبوم فضای خیلی متفاوتی نسبت به کار قبلی ما ندارد اما گروه کمی یکدست‌تر شده و بعضی‌فضاها که در آلبوم اولمان هم بود، در ایستگاه دو بیشتر به آن پرداخته شده است.

او درباره اینکه اجرای پیش رو چقدر شباهت با قطعات آلبوم دارد؛ توضیح می‌دهد: ما در گروهمان ساخت و ساز زیادی در موسیقی داریم اما بخش‌هایی را هم برای بداهه نوازی در نظر گرفتیم که به پارت‌های سولیستی قطعات مربوط می‌شود و ساختار کل قطعه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. با این حساب تقریبا حدود هشتاد و پنج درصد آنچه در اجرا شنیده می‌شود؛ مطابق قطعات ساخته شده داخل آلبوم خواهد بود.

صدیق درباره اضافه شدن سهیل پیغمبری به کوارتت کاسته بیان می‌کند: با اضافه شدن سهیل پیفمبری گروه خیلی هماهنگ‌تر شده و با سرعت زیادی کارها را پیش می‌برد. به هرحال فرق نوازندگان حرفه‌ای مثل پیتر سلیمانی‌پور و سهیل پیغمبری تنها در تاچ آن‌ها روی ساز است یعنی این سلیقه نوازنده است که موسیقی را تا حدی تغییر می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: عوض کردن نوازنده مثل یک قمار است. شما از اتفاقات پیش رو بی خبر هستید، اما من فکر می‌کنم درحال حاضر حضور سهیل باعث انسجام گروه شده است. از طرف دیگر کوارتت کاسته یک فضایی دارد که هرکسی وارد شود، تابع ساختارش می‌شود. پیتر سلیمانی‌پور در پروسه ساخت این آلبوم هم کمی با ما بود و در ساخت دو قطعه به صورت کامل حضور داشت و در یک قطعه هم در تمرینات اولیه بود. الان با توجه به نوازندگی سهیل پیغمبری و تاچ متفاوتش روی ساز می‌توان گفت که آن قطعات حدود چهل درصد متفاوت شده‌اند اما باز هم ساختار اصلی از بین نرفته است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی