تجربه‌ی جَز با نوازندگان مطرح نروژی در نیاوران

رسانه نوا- سهیل شایسته پس از اجرای موفقیت آمیزش در تالار وحدت با ادیب قربانی، نیلز پتر مولوار و ساموئل روهر از هرمندان شاخص کمپانی ای سی ام؛ امسال  در قلب کوارتت سبو اجرایی جدید را روی صحنه خواهد برد.

کوارتت سبو متشکل از سهیل شایسته، ادیب قربانی، جو برگر میره و آندریاس نادسراد است و اجرای آنها یکم اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

سهیل شایسته (نوازنده ویولن) درباره این پروژه می گوید: پس از اجرایی که با مولوار داشتیم با جو برگر میره آشنا شدیم که نوازنده الکتریک بیس و کنترباس دو آلبوم آخر نیلز پتر مولوار است و قرار شد پروژه ای را با یکدیگر ضبط کنیم. جو در این پروژه از تکنیک های موسیقی ایرانی خصوصا کمانچه روی ساز خودش بهره گرفته و من پیشنهاد اجرا در ایران را دادم.

او ادامه می دهد: از آنجایی که جو در تریو Splashgirl با آندریاس نادسراد نوازنده درامز همکاری میکند گفتم تا او را به کوارتت بیاورد و چون فضای نوازندگی اش شبیه به ساموئل روهر بود بسیار سریع با گروه هماهنگ شد. طبق برنامه ریزی های ما؛ روز بعد از اجرا به استودیو کرگدن برای ضبط آلبوم خواهیم رفت.

این نوازنده ویولن همچنین درباره انتشار اثر توضیح می دهد: این آلبوم توسط لیبل نروژی هوبرو منتشر خواهد شد و هنوز برای انتشار آن در ایران برنامه مشخصی نداریم. کنسرت تهران هم توسط من برگزار می شود و سفارت نروژ تنها حمایت معنوی داشته است.

شایسته درباره فضای موسیقی کوارتت سبو عنوان می کند: در این پروژه نیز مثل پروژه سال گذشته با مولوار به فضای موسیقی جز نروژ و اسکاندیناوی نزدیک می شویم اما از آنجایی که مولوار در بداهه بسیار قوی بود ما اجرای گذشتمان بسیار برپایه بداهه نوازی بود اما این پروژه کمپوزیشن بیشتری دارد و به نوعی بداهه نوازی برای بسط و گسترش و اتصال ایده هاست.

وی اضافه کرد: در این اجرا هشتاد درصد قطعات اثر من و ادیب قربانیست و دو قطعه از جو برگر میره نیز اجرا می شود که برای این آنسامبل تغییراتی در آن داده شده است. سبک قطعات هم بیشتر جز، الکترونیک جز، مینیمال جز است و مدهای موسیقی ایرانی در آن بسیار شنیده می شود به علاوه سولوهای کنترباس که بعضا از ملودی های ایرانی گرفته شده است.

جو برگر میره «Myhre» نوازنده‌ی کنترباس اهل کشور نروژ، از چهره‌های شناخته شده‌ی موسیقی جز اسکاندیناوی می‌باشد. وی سابقه‌ی همکاری با ترومپت نواز شهیر نروژی نیلز پتر مولوار را دارد و به عنوان نوازنده‌ی باس در دو آلبوم اخیر نیلز پتر مولوار حضور داشته است، و موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین آلبوم جز سال برای آلبوم Buoyancy به همراه مولوار شده است. وی همچنین نوازنده‌ی کنترباس تریو Splash Girls می‌باشد و ۵ آلبوم با این گروه منتشر کرده است.

آندریا نادسراد «Andreas Lonmo Knudsrod» نوازنده‌ی درامز اهل کشور نروژ، از مدرسان دانشگاه موسیقی اسلو می‌باشد وی با گروه‌های متعددی همکاری دارد که از جمله‌ی آنها میتوان به گروه Splash Girls اشاره کرد.

سهیل شایسته‌، نوازنده‌ ویولن سابقه‌ی نوازندگی در ارکستر فیلارمونیک و ارکستر مجلسی تهران را در کارنامه‌ی خود دارد. او در سال ۱۳۹۲ به همراه ادیب قربانی، آنسامبل آدیوس را تشکیل داد و اجراهای موفقی از رپرتوار موسیقی معاصر، تانگو و جَز را با این گروه تجربه کرد، که از جمله‌ی آنها می‌توان به شب پیاتزولا و شب قصه‌گویان اشاره نمود. او تجربه‌ی اجرا و ضبط آلبوم با ترومپت نواز شهیر نروژی نیلز پتر مولوار و درامر سوییسی سامویل روهرر را دارد. وی به همراه آنسامبل آدیوس با سکسوفونیست مطرح اروپایی اِنزو فاواتا و گیتاریست ایتالیایی مارچِلو پِگین چند اجرا داشته و یک آلبوم در دست انتشار دارد.

ادیب قربانی، نوازنده‌ی پیانو و آهنگساز، سابقه‌ی همکاری با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری و ارکستر کامه راتا به عنوان نوازنده را در کارنامه‌ی خود دارد و همچنین به عنوان آهنگساز با کارگردان های مطرح تئاتر و سینما از جمله علی رفیعی همکاری داشته است. وی به اتفاق سهیل شایسته تجربه‌ی همکاری، اجرا و ضبط آلبوم با نوازندگان شناخته‌ی شده‌ی بین المللی از جمله نیلز پتر مولوار، سامویل روهرر، انزو فاواتا و مارچلو پگین را دارد و دو آلبوم برای امسال در دست انتشار دارد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی