غلامعلی علمشاهی: کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد

سام بورنگ

رسانه نوا – غلامعلی علمشاهی(رئیس کانون ناشران ) گفت: کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد و صرفا برای فراموش نشدن هنرمندان برگزار می گردد، این کنسرت ها برای مخاطب جذابیت لازم را ندارد کما اینکه می بینیم تمدید هم نمی شود.

به گزارش رسانه نوا به نقل از سایت خانه موسیقی، غلامعلی علمشاهی(رئیس کانون ناشران خانه موسیقی) در خصوص وضعیت اجراهای موسیقی در دوران کرونا گفت: در چند سال اخیر فعالیت های اقتصادی موسیقی بیشتر به سمت اجراهای صحنه ای رفته است و انتشار آثار بصورت فیزیکی هم بسیار کم شد. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا اجراهای صحنه ای از اسفندماه متوقف شد و معیشت قشری که از راه اجرای موسیقی ارتزاق می کردند با مشکل جدی مواجه شده است و دولت هم تاکنون هیچ کمکی به این قشر نکرده است.

علمشاهی درباره اجرای کنسرت های آنلاین و همچنین گردش اقتصادی این کنسرت ها گفت: بنظر من کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد و صرفا برای فراموش نشدن هنرمندان برگزار می گردد. این آثار را از اینترنت هم می توان آنها را دانلود کرد و شنید، این کنسرت ها برای مخاطب جذابیت لازم را ندارد کما اینکه می بینیم تمدید هم نشد. کنسرت آنلاین یک پدیده گذرا است و اتفاق خاصی نمی افتد.

وی افزود: کنسرت آنلاین شور و هیجان مخاطب را همراه ندارد و هنرمندانی هم که این کنسرت ها را اجرا می کنند آنچنان عواید مالی برایشان ندارد بنابراین فکر نمی کنم با تداوم آن اتفاق خاصی در چرخه موسیقی رخ بدهد.

رئیس هیئت مدیره کانون ناشران درباره وضعیت نشر آثار موسیقی در دوران کرونا گفت: در چند سال اخیر وضعیت بسیار بدی را در نشر آثار موسیقی داشتیم و در دوران کرونا هم این مساله به مراتب بدتر شد و به یک فاجعه تبدیل شده است. در نشر هیچ اتفاق خاصی نیافتاد و آثار آنچنانی در دوران کرونا منتشر نشده است، فقط هنرمندان باز هم برای اینکه فراموش نشوند کارهایی را در فضای مجازی منتشر کردند. از اینها گذشته مردم آنقدر در حال حاضر گرفتار مشکلات معیشتی و خبرهای انتشار ویروس کرونا هستند که فکر می کنم موسیقی هم برایشان جذابیتی ندارد.

علمشاهی درباره نقش دولت در حمایت از فعالان حوزه موسیقی گفت: متاسفانه شعارهای زیادی در سال های اخیر داده شده که هیچ کدام از آنها جامه عمل نپوشده است. دولت هیچ بودجه ای را برای حمایت از هنرمندان موسیقی قرار نداده است. هنرمندان موسیقی از همه هنرها بیشتر آسیب دیده است اما هیچ حمایتی از سوی دولت نمی شود. در حال حاضر شاخه های زیادی هستند که از طریق اجرای صحنه ای ارتزاق می کردند ولی همه نشسته اند و بیکار مانده اند.

وی افزود: ظاهرا دولت موسیقی را به رسمیت نمی شناسد که هیچ حمایتی نمی کند. نمونه اش اجاره سالن ها که همیشه بالا بوده و هیچ کمکی نمی شود یا برای همین نشر فیزیکی محدود هیچ سهمیه کاغذی یا کمکی در اختیار ناشران قرار نمی گیرد. در بحث کپی رایت هم در صدا و سیما و رسانه ای مانند «رادیو آوا» کلیه آثار شرکت های خصوصی از صبح تا شب پخش می شود ولی یک ریال به صاحبان آثار پرداخت نمی شود.

رئیس هیئت مدیره کانون ناشران در پایان سخنانش گفت: باید از فعالیت های مدیرعامل و هیئت مدیره خانه موسیقی برای حمایت از هنرمندان تشکر کنم که مساله ای مانند پرداخت بیمه سه ماهه هنرمندان با پیگیری های خانه موسیقی محقق شد. می دانیم خانه موسیقی تلاش خود را برای حمایت از هنرمندان انجام می دهند و امیدواریم این مشکلات را همچنان بازتاب دهند تا دولت برای هنرمندان کاری انجام دهد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی