نامه اهالی موسیقی به مدیر کل جدید دفتر موسیقی

سام بورنگ

رسانه نوا – برخی از اهالی موسیقی با نوشتن نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر موسیقی، ضمن حمایت از او، حق انتقاد در مقابل تصمیم‌های نادرست را برای خود محفوظ دانستند.

به گزارش رسانه نوا، جمعی از اهالی موسیقی که پیش از این طی نامه‌ای سرگشاده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت خود را از انتصاب علی ترابی به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی اعلام کرده بودند، بار دیگر با انتشار نامه‌ای خطاب به مدیر دفتر موسیقی مواضع و مطالبات خود را از این نهاد اعلام کردند. در این نامه که به امضای نزدیک به ۱۰۰ نفر از اهالی موسیقی رسیده ضمن فرخنده دانستن این انتصاب و تشکر از وزیر فرهنگ و معاونت امور هنری ایشان در شنیدن صدای بخش بزرگی از جامعه موسیقی که تا به امروز کمتر صدایشان شنیده شده ‌بود با اشاره به مواردی چون دور نگاه داشتن فضای هنر موسیقی از معادلات و بازی‌های سیاسی و دیدگاه‌های امنیتی، اجتناب از انحصارگرایی، شفاف‌سازی، اصلاح برخی قوانین و روال‌های حاکم بر حوزه موسیقی، توجه به کیفیت، دوری از عوام‌گرایی، ایجاد امنیت کاری و آینده‌ای مطمئن برای فعالان این حوزه، مقاومت در برابر تهدیدها و تحدیدهای فراقانونی و غیرقانونی و… تصریح کرده که جامعه موسیقی همچنان حق نظارت و نقد را در برابر تصمیمات، مواضع یا سیاست‌های احتمالاً نادرست، مغایر با اصول هنری یا منافع صنفی را برای خود محفوظ خواهد داشت.

متن نامه و اسامی امضاکنندگان آن به شرح زیر است:

جناب آقای ترابی
مدیر کل محترم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام و تقدیم احترام؛ انتخاب شایسته جنابعالی به سمت مدیریت دفتر موسیقی را به شما، جامعه موسیقی و دولت محترم تبریک گفته و لازم می‌دانیم از توجه مقام محترم وزارت فرهنگ و همچنین معاون محترم امور هنری به خواسته‌های بخش بزرگی از جامعه موسیقی -که تا به امروز متاسفانه کمتر صدایشان شنیده شده ‌بود- و انتصاب مدیری آشنا، کاردان، پاکدست و شریف به تولیت موسیقی کشور سپاسگزار باشیم.

حتماً مستحضرید که بیان نظر و اعلام حمایت در مورد گزینه‌های تصدی این جایگاه حساس از سوی جامعه موسیقی برای اولین بار بود که در تاریخ موسیقی کشور صورت پذیرفت که خود نشان از به‌وجود آمدن انگیزه حضور جامعه در امور مربوط به حوزه تخصصشان و مشارکت در آینده حرفه‌ای و ‌هنری‌شان است و بروز این دغدغه‌های مدنی و صنفی در حوزه موسیقی که در این چند سال اخیر رشد نسبتا سریعی داشته، با تمام ناکامی‌ها، کاستی‌ها، تجربه اندوزی‌ها و آزمون و خطاها می‌رود تا به جریانی قابل اعتنا در فرآیند موسیقایی کشور بدل شود؛ جریانی که نادیده انگاشتنش امروز دیگر امکان پذیر نیست.

جریان و انگیزه ایجاد شده اگرچه پشتوانه‌ای بسیار قوی برای مدیری کارآمد خواهد بود تا بتواند سیاست‌ها و برنامه‌هایش را با قدرت پی‌گرفته، به بار نشاند و به تبع آن امید و انگیزه مشارکت را در جامعه هدفش دوچندان سازد اما باید مراقب بود که بی‌توجهی به مطالبات اولیه و بحق ایشان و یا موانع غیر قابل توجیه موجود این سرمایه عظیم را به زوال بدبینی و یاس نکشاند. وضعیتی که نزدیک به چهل سال بی‌مهری دولت‌ها و نهادهای حاکمیتی به موسیقی، اهالی‌اش را سخت مستعد آن کرده است.
با توجه به مطالب فوق بر خود لازم می‌دانیم به عنوان جمعی از امضاکنندگان نامه حمایت از انتخاب شما برای تصدی این مسئولیت خطیر بخشی از انتظارات خود که قطعاً در بسیاری موارد می‌تواند خواسته‌های جامعه موسیقی نیز تلقی شود را به شرح زیر به آگاهی شما برسانیم تا در صورت امکان همگی با هم برای تحقق آن بکوشیم: 

۱٫ دور نگاه داشتن فضای هنر موسیقی از معادلات و بازی‌های سیاسی و به حداقل رساندن دیدگاه‌های امنیتی موجود در این حوزه.

۲٫ استفاده از تمامی سلیقه‌ها، دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها در جامعه موسیقی و هنر در کنار ایجاد همدلی و همگرایی و مقابله با تشکیل هرگونه فردگرایی، باند، محفل و یا گروهی که به ناحق تمامی یا اکثریت امکانات، فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را به خود محدود کند.

۳٫ شفاف‌سازی و تسهیل روال‌ها و فرآیندهای مربوط و اصلاح قوانین و سازوکارهای غیرمنطقی، غلط، دست و پا گیر و یا ناکارآمد شده حوزه موسیقی.

۴٫ توجه به کیفیت، دوری از عوامگرایی  و الویت حمایت از موسیقی‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط ارزشمند و تاثیرگزار که به ‌تنهایی بیم از بین رفتن، مسکوت ماندن و یا محدود شدنشان می‌رود.

۵٫ ایجاد امنیت کاری و آینده‌ای مطمئن برای فعالان این حوزه در تمامی گونه‌های موسیقی‌ در چارچوب قوانین مشخص و شفاف با حداقل محدودیت ممکن.

۶٫ مقاومت و اتخاذ مواضع صریح و شجاعانه در برابر تهدیدها و تحدیدهای فراقانونی و غیرقانونی و استفاده از تمام اختیارات، ظرفیت‌ها و امکانات خود و دولت محترم در توقف و یا به حداقل رساندن این اقدامات.

بدیهی است و حتماً خود به خوبی می‌دانید که این مکاتبات تنها گام‌های اول از راهی دراز بوده و دلیلی بر حمایت همیشگی و به هر قیمت از تمامی سیاست‌های دفتر موسیقی، وزارت فرهنگ و دولت محترم نخواهد بود و قطعاً تمامی امضاکنندگان بنا بر تخصصشان بیش از پیش حق نظارت و نقد را در برابر تصمیمات، مواضع یا سیاست‌های احتمالاً نادرست، مغایر با اصول هنری یا منافع صنفی برای خود محفوظ خواهند داشت.

با امید به اینکه سال نو، سالی پربار و درخشان برای کشور عزیزمان به‌ویژه در عرصه موسیقی، هنر و فرهنگ باشد؛ سلامتی و موفقیت روزافزون جنابعالی را از درگاه ایزد منان خواستاریم.

فهرست امضا کنندگان این نامه به ترتیب الفبا:

۱٫  آبایی رضا

۲٫  آزین مسعود

۳٫  آفاق کاوه

۴٫  آفریده حمیدرضا

۵٫  آنند درشن

۶٫  آهنگر مجید

۷٫  ابراهیمی دل‌آرا

۸٫  ابوالقاسم بهنام

۹٫  احتشامی سامان

۱۰٫  احمدی‌فر علی

۱۱٫  اسفندارمز روزبه

۱۲٫  اصغری علیرضا

۱۳٫  افتخار‌حسینی وحید

۱۴٫  افشین طاها

۱۵٫  اقبال‌حامد نیلوفر

۱۶٫  امیری امیرمسعود

۱۷٫  انصاری مزدا

۱۸٫  اوحانیان رازمیک

۱۹٫  اینانلو حسام

۲۰٫  بانیان مصطفی

۲۱٫  برهانی سیاوش

۲۲٫  بطحایی جواد

۲۳٫  بنی‌حسینی بابک

۲۴٫  بهبودی مهدی

۲۵٫  بهنا رامین

۲۶٫  پاتینیان فرشید

۲۷٫  تاج وحید

۲۸٫  تنکابنی بهرنگ

۲۹٫  توسلی نوید

۳۰٫  ثابت حامد

۳۱٫  جدیری صادق

۳۲٫  جعفرزاده مانی

۳۳٫  جلالی مهدی

۳۴٫  جوان نیما

۳۵٫  چگینی اسحق

۳۶٫  حکیم‌رابط آزاد

۳۷٫  خارکن نگار

۳۸٫  خوبانی مصطفی

۳۹٫  دانشمند مریم

۴۰٫  دهقانی فاطمه

۴۱٫  ذاکری فرشید

۴۲٫  ذبیحی‌فر احسان

۴۳٫  راغب مرجان

۴۴٫  رحمانی امیر

۴۵٫  رحیمی علی

۴۶٫  رضاخواه احمد

۴۷٫  رضایی غلامرضا

۴۸٫  رمضانی مهدی

۴۹٫  زمانیان سالار

۵۰٫  زند رابعه

۵۱٫  ساکت کیوان

۵۲٫  سعیدی حنانه

۵۳٫  سیفی‌زاده هاله

۵۴٫  صارمی شهرام

۵۵٫  صالحی گلنوش

۵۶٫  صدیقی کاوه

۵۷٫  صفایی امیر

۵۸٫  صمدپور علی

۵۹٫  عابد سعید

۶۰٫  عابدین علی

۶۱٫  عالی‌قدر ناصر

۶۲٫  عبدی بهزاد

۶۳٫  عدالت‌جو ندا

۶۴٫  عسکرزاده رضا

۶۵٫  علم سینا

۶۶٫  علی‌آبادی رضا

۶۷٫  علیزادگان محسن

۶۸٫  غلامپور نفیسه

۶۹٫  فرزین کیوان

۷۰٫  فلاح علی

۷۱٫  فیروزی راحله

۷۲٫  قادری سیدمهدی

۷۳٫  قاسمی مهدی

۷۴٫  کاتب کاوه

۷۵٫  کربلایی میثم

۷۶٫  گلباز سمیرا

۷۷٫  گورنگی محمدمهدی

۷۸٫  مبذول حجت

۷۹٫  متبسم حمید

۸۰٫  متوسلی علیرضا

۸۱٫  محافظ آریا

۸۲٫  محمدقاسم ایمان

۸۳٫  محنا مجتبی

۸۴٫  محیط مجید

۸۵٫  مختاباد سیدابوالحسن

۸۶٫  مرادی اشکان

۸۷٫  مزکی مانی

۸۸٫  مشایخی نادر

۸۹٫  مغازه‌ای علی

۹۰٫  ممتحن شهرام

۹۱٫  مهربان مرجان

۹۲٫  میرزایی شایان

۹۳٫  میرعلی‌نقی میرعلیرضا

۹۴٫  نوری‌مقدم دانیال

۹۵٫  هنرجو امین

۹۶٫  یاسایی سورج

۹۷٫  یوسفی حمید

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی