«جرعه ی دگر» با آواز «سبحان مهدی پور» منتشر می‌شود

سام بورنگ

رسانه نوا  – آلبوم موسیقی ایرانی «جرعه ای دگر» با آواز «سبحان مهدی پور»، دکلمه ی «زهره خالقی» و تنظیم «مزدا انصاری» از سوی مؤسسه ی فرهنگی و هنری «آوای دل البرز» منتشر می‌شود.

«سبحان مهدی پور» که مدیریت مؤسسه ی فوق را بر عهده دارد، عنوان کرد: « آلبوم «جرعه ای دگر» مجموعه ای ست در ژانر موسیقی گلها و شامل پنج قطعه که با تنظیم آقای «مزدا انصاری» صورت گرفته و در واقع اولین تجربه ی من در ارائه ی این ژانر می باشد. برآنیم که این اثر را در هفته های آغازین مهر ماه سال جاری منتشر کرده و در اختیار علاقمندان قرار دهیم.»

وی افزود: « قطعات این آلبوم بازساخته هایی از آثار اساتید فقید موسیقی کشورمان «علی تجویدی» و «عبدالعلی وزیری» است، اشعار آوازی آن از استاد «محمدرضا شفیعی کدکنی» و «حضرت سعدی» با دکلمه ی سرکار خانم «زهره خالقی» و پیانوی آقای انصاری و همچنین اشعار تصانیف از بزرگانی چون «حضرت سعدی»، «معینی کرمانشاهی»، «بیژن ترقی» و …گلچین شده اند. این اثر البته در ۱۳۹۱ به ضبط رسیده است اما به دلیل مشکلات عدیده ای که بر سر راهمان قرار گرفته بود، انتشار آن تا این زمان به تعویق افتاده است.»

مهدی پور که پیش از تجربه ی «گلها» خوانی اش، آثاری در قالب ساز و آواز ارائه کرده است، در این باره تشریح کرد: «پیش از این، دو آلبوم با عناوبن «قصه ی آفاق» و «یادواره ی اقبال آذر۱» از بنده به انتشار رسیده که در فضای موسیقایی ساز و آواز بوده و همان طور که اشاره کردم آلبوم جدید با تجربه ای تازه در ژانر گلهایی به ضبط رسیده است.«قصه ی آفاق» را در سال ۱۳۸۹ با تکنوازی تار و آواز ارائه کردیم که مورد توجه اساتید «فرهاد فخرالدینی» و «مجید درخشانی» قرار گرفت و در باب این اثر یادداشت هایی نوشتند. این اقدام را یک ریسک می دانم که به عنوان اولین تجربه و با وجود امکانات بیشتر برای استفاده از سازهای متعدد، به دلیل علاقه و پایبندی به ساز و آواز، چنین اثری منتشر کردم. «یادواره ی اقبال آذر۱» نیز به همین سبک و سیاق و متأثر از ارادتم به استاد « اقبال آذر» ارائه گردید. آلبوم بعدی نیز با عنوان «یادواره ی اقبال آذر ۲» در آینده ای نزدیک به صورت تصویری به انتشار خواهد رسید. می توان گفت کلیه ی کنسرت ها و آثار منتشر شده ام در فضای موسیقی کلاسیکِ رسمیِ ایرانی بوده و متمسک به این شیوه بوده و هستم.»

این هنرمند در پاسخ به اینکه آیا کنسرت هایی در آینده ی نزدیک خواهد داشت یا خیر، پاسخ گفت: «در حال حاضر تمام توجه و انرژی ام را بر ضبط و انتشار آثارم متمرکز کرده ام. سعیم بر این است که سال ۹۵ را تنها به این مقوله اختصاص دهم. دلیل این موضوع هم این است در واقع، که بنده به تمرین ها و کیفیت آن ها حساسیت و وسواس خاصی دارم و برایم قابل قبول نیست که نوازندگان و مجموعه ای را تنها با یک هفته یا نهایتاٌ یک ماه تمرین، به روی صحنه ببرم. مسلماَ تمرین های طولانی مدت نیز برای کل گروه منجر به تکلف مالی بالا خواهد بود که با این شرایط، پرداختن به کنسرت کمی دشوار می نماید. دیگر موانع و معضلات برگزاری کنسرت هم که بر کسی پوشیده نیست.»

شایان ذکر است که مسیر هنری سبحان مهدی پور(۱۳۶۰/بابل) بدین شرح شکل گرفته است: الگوبرداری و فراگیری شیوۀ آوازی استادان سید حسین طاهرزاده ، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و همچنین نواختن ساز سه تار از نوجوانی،افتخار شاگردی نزد هنرمند ارجمند استاد کریم صالح عظیمی و فراگیری شیوۀ آوازی اقبال السلطان و ردیف آوازی عبدالله خان دوامی از سال ۱۳۷۸ به مدت ۹ سال بدون وقفه و اخذ تصدیق پایان دوره از ایشان که این مراوده و کسب تجربۀ استاد شاگردی همچنان بر قوت خود باقی است درک محضر استادان احمد ابراهیمی (ضربی خوانی و تصانیف قدیمی) حسین دهلوی (پیوند شعر و موسیقی) محمد رضا لطفی از سال (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸) بهره مندی از تجربیات استاد علی اصغر شاهزیدی و شناخت هر چه بیشتر پیوند شعر و موسیقی و ظرایف آوازی شیوۀ اصفهان انتشار آثار قصۀ آفاق – یادوارۀ اقبال آذر (۱) سرپرستی گروه موسیقی اقبال آذر از سال ۱۳۸۸ و اجرای چندین کنسرت و ضبط آثار، تاسیس مرکز موسیقی آوای دل در استان البرز از سال ۱۳۸۸ که در حوزۀ نشر آثار صوتی و تصویری و همچنین آموزش موسیقی دستگاهی به فعالیت می پردازد. مؤسسه ی نشر آثار صوتی و تصویریِ «آوای دل البرز» را نیز در ۱۳۹۳ تأسیس کرده و مجموعه آثار خود را از طریق این مؤسسه به انتشار رسانده است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی