رنگ‌های تابستان در اجرای «دوستان سل»

رسانه نواگروه «دوستان سل» طی دو شب در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. این کنسرت به اجرای قطعاتی در سبک جز اختصاص دارد.

به گزارش رسانه نوا، گروه موسیقی دوستان سل (Soul Friends) در سال ۱۳۸۷ توسط وانوش وسکانیان با جمعی از نوازندگان ارمنی- ایرانی رسماً شکل گرفت. نام گروه از سبک Soul در موسیقى جز اقتباس شده و زمینه فعالیت این گروه، اجرای قطعات جهانی جز و پاپ سالهای ۶۰ و ۷۰ میلادی است.

اعضای گروه واروژ وسکانیان و هربرت کریم مسیحی (خواننده)، آلوین آوانسیان (پیانو)، واهه آوانسیان (گیتار)، پترو کشیشی (ساکسفون)، واهیک قره بیگی (درامز)، آرامه بندری (گیتار بیس) و صدا صدیفی (قانون) هستند. همچنین بیتا رادمهر، روشنک کی‌منش، مژگان فغانی، افسانه جابری و ماهور نصیریان به عنوان گروه همخوان، «دوستان سل» را همراهی می‌کنند.

«دوستان سل» متشکل از هنرمندانی است که در چارچوب قواعد موسیقی جز و زیر شاخه های آن مانند بلوز، سویینگ، سُل و… موسیقی‌ای غنی از رنگ آمیزی هارمونی، ملودی های جذاب و روان، و ریتمهای خاص موسیقی جز را ارائه می کنند و در عین حال جذابیت موسیقی برای مخاطب را نیز در نظر دارند.

همنوازی و تک نوازی دوسویه از گستره وسیع موسیقی جز است؛ بداهه نوازی فرصت را برای تک تک نوازندگان ایجاد می کند تا هر یک داستان فلسفی خود را با زبان موسیقی و لحن شخصی خود تعریف کنند و هر یک با ساز خود رنگ جداگانه ای به موسیقی دهند. و از دیگر سو در حین همنوازی که قواعدش بر گرفته ازریاضیات موسیقی است، گفتگویی چند صدایی را پیش ببرند.

قطعات منتخب برای کنسرت تابستانی شامل سه دسته است. نخست قطعاتی از رپرتوار جز استاندار با تنظیمی که منحصر به «دوستان سل» است. دو دیگر، چند قطعه که در زیرگونه جز – پاپ طبقه بندی می شوند، آهنگ هایی با ملودی هایی آشنا. این دو دسته، قطعاتی از دوران طلایی این نوع موسیقی هستند، زمانی که موسیقی جز هنوز در اوج محبوبیت بود و موسیقی پاپ وامدار موسیقی جز. دورانی پس از جنگهای جهانی که انسان را به خلق و آفرینش ملودی های زیبا وا داشت. ملودی هایی که از زیبایی، عشق و صلح سخن می گویند.

و سوم، کارهای تلفیقی (ترکیبی) ازموسیقی فولکلور ایرانی و ارمنی با هارمونی جز و ریتمهای متفاوت که تا حدی غافلگیر کننده است. دوستان سل کوشیده اند  تا در اجرای این قطعات، بیانی بدیع از موسیقی فولکلور ایرانی و ارمنی با تنظیم و هارمونی ای  که در چارچوب سبک موسیقی گروه باشد ارائه کنند تا گروه بتواند با ساخت وساز این نوع موسیقی بیشتربه هویت “ایرانی – ارمنی” خود نزدیک شده، به آفرینشی نو دست بیازد.

درکنسرت تابستانی با عنوان “رنگ های تابستان” سعی شده با اجرایی متنوع در چند سبک مختلف در چارچوب موسیقی جز، و بهره گیری از ملودیهای فراموش شده با تنظیم هایی نو و ترکیب سازهای مختلف، رنگهای جدیدی به قطعات رپرتوار اجرایی، داده شود. در این اجرا همچنین چند قطعه از کارهایی که توسط اعضای گروه آهنگسازی شده ارائه می گردد. در این مسیر دعوت از سازهای مختلف برای اجرای ملودیها در قطعات رنگهای مختلفی پدیدارمی کند.

این اجرا سوم و چهارم مرداد ماه ساعت نه شب در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. بلیت این اجرا از پنجاه تا هفتاد هزار تومان تعیین شده و در سایت تیوال به فروش می‌رسد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی