اجرای آثار حسین علیزاده در شیراز

اجرای آثار حسین علیزاده در شیراز

رسانه نوا – پانزدهم تیر ماه یک ارکستر که بیشتر اعضایش از یک خانواده هستند در مجموعه فرهنگی هنری احسانِ شیراز روی صحنه می‌رود.

ارکستر یزدان‌پناه از اعضای این خانواده و جمعی از نوازندگان و موزیسن‌های شیرازی تشکیل شده است. آن‌ها حدود یک سال پیش فعالیت گروهی خود را آغاز کردند. رضا یزدان‌پناه بزرگترین عضو این خانواده‌ی موسیقایی، سرپرستی و آهنگسازی ارکستر را برعهده دارد. ساختار فعلی ارکستر تشکیل شده از آنسامبل زهی شامل ۴ ویولن و ۱ ویولنسل، کلارینت، قانون، سنتور، تار، سرنا، کمانچه، نقاره و تنبک است.

در این ارکستر هم سازهای ایرانی حضور دارند و هم سازهای کلاسیکِ غربی. هدف از این همنشینی، تنظیم و آهنگسازی در فضای نغمه‌های کلاسیک و فولکلور موسیقی ایرانی به صورت پُلی فونی است. پلی فونی یا چند صدایی موضوعی است که برای بسیاری از آهنگسازان ایرانی دغدغه محسوب می‌شود و باعث شکل گیری تجربه‌های جدیدی شده است؛ از آثار حسین علیزاده گرفته تا علی قمصری. با توجه با قابلیت یک ارکستر با سازهای بیشتر، گسترش و افزایش این ارکستر، افقی جدیِ پیشِ رو است.

همچنین باید گفت رضا یزدان‌پناه بیش از هر ژانر دیگری گرایش به نغمه‌های بومی نواحی مختلف ایران داشته و در آهنگسازی خود از لهجه‌های مختلف موسیقی مناطق بهره می گیرد. آهنگسازی در این اجرا بیشتر با الهام از موسیقی نواحی ایران انجام شده و در برخی قسمت‌ها از ملودی‌های موسیقی ردیف دستگاهی، روی اشعار مولانا، سعدی، جامی و ژاله اصفهانی به صورت چند صدایی استفاده شده‌است.

اعضای ارکستر در این اجرا عبارتند از رضا یزدان‌پناه (تار و سه‌تار)، علی یزدان‌پناه (سنتور)، محمد یزدان‌پناه (تنبک)، الهام یزدان‌پناه (ویولن)، مسعود نامداری (ویولن و کمانچه)، کورش بهراد (کلارینت)، سحر کشاورز (قانون)، صبا بهبودی (ویولن)، سروش علی‌نژادیان (ویولن)، رکسانا سبوکی (ویولنسل) و محمد رضازاده (آواز). همچنین همنوازان گروه تنبک در مغنی‌نامه و شادیانه‌ی نوروز: حسن علیپور، ملیحه محسنی، نجمه مزروعی، رضا رییسی، الناز خوش نیت و محسن ایزدی هستند.

همچنین اعضای این آنسامبل پیش از این سه آلبوم به نام‌های گشایش، عشق آمد و تماشای صبا توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر کرده و کنسرت‌هایی در ایران، آمریکا و بیروت برگزار کرده‌اند و در کنسرت پیش رو آثار حسین علیزاده را اجرا خواهند کرد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی