رسانه نوا – آلبوم موسیقی «آوازهای جواد بدیعزاده» با مقدمهی محمدرضا شرایلی از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
در این اثر بزرگانی همچون عبدالحسین شهنازی و علی صالحی (تار)، مصطفی نوریانی و حسینقلی طاطایی (ویلون)، هانس و فرهاد معتمد (پیانو) و مهدی غیاثی (تمبک) آواز بدیعزاده را همراهی کردهاند.
محمدرضا شرایلی در دفترچهی این آلبوم در مورد شیوهی آواز بدیعزاده نوشته است: شیوهی آواز بدیعزاده را می توان در مجموعهی شیوههای آوازی دورهی قاجار دستهبندی کرد. اجرا و پروراندن گوشههای آوازی (نظیر قرایی، مخالف چهارگاه و حصارِ او) به عنوان آوازهای مستقل نشان از پیروی بدیعزاده از نظام آوازی دورهی قاجار دارد که در آن اهمیت هر آواز (گوشه یا مایه) کمتر از مایهی اصلی دستگاه نبوده است. به عبارت دیگر شاید بتوان چنین رویکردی به اجرای ردیف دستگاهی در آوازهای بدیعزاده را نشان از نظامی دانست که مجریان آن ــ پیش از شکلگیری ردیف دستگاهی امروزی ــ برای هر گوشه یا به روایت قدما هر آواز، ارزشی کامل در اجرا قائل بودهاند.
وی در ادامه مینویسد: شاید این مجموعه بیش از آنکه بیانگر تسلط سیدجواد بدیعزاده بر آواز و ادای دِینی به هنر آوازخوانی او باشد ــ خوانندهای که اغلب او را تصنیفخوانی فکاهی میشناسیم ــ منبعی برای اهل پژوهش قلمداد شود که به کمک آن بتوانند به بررسی ریشههای مشترک شیوههای آوازی رایج در ایرانِ انتهای دورهی قاجار تا ابتدای دورهی پهلوی بپردازند؛ دورهای گذار که بسیاری از عناصر موسیقایی ما را، همچون عناصر فرهنگی، دستخوش تغییر و دگرگونی کرد.
دیدگاه شما