وزیر ارشاد: استاد شجریان مورد تکریم ماست

سام بورنگ

رسانه نوا – سیدرضا صالحی امیری در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد: «اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ، مبتنی بر گفتمان خواهد بود.»

سید رضا صالحی امیری صبح روز سه‌شنبه – ۲۶ بهمن ماه – همان طور که در جشنواره فیلم فجر وعده داده بود، برای پاسخ به پرسش‌های اهالی رسانه پس از شرکت در مراسم اختتامیه ایثار و رسانه که در تالار وحدت برگزار شد، برای نشست خبری در سالن شورای فرهنگ عمومی وزارتخانه حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست بیان کرد: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که امنیت بیان، فکری و قلم اصحاب رسانه را تضمین کند. تمام فرهنگ و هنر باید امنیت داشته باشند.

سیدرضا صالحی امیری گفت: کمتر از ۱۰۰ روز از حضور من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد و طبق وظیفه باید گزارشی را نسبت به سیاست‌ها و عملکردهای این وزارتخانه به ملت ارائه کنم. جهت‌گیری و مسیر اصلی ما مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت است که در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری و مبتنی بر اعتدال فرهنگی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه اعتدال فرهنگی چهار شاخص اصلی دارد، بیان کرد: عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع و دیانت فرهنگی چهار شاخص اعتدال است و اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ مبتنی بر گفتمان خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام سیاست‌های تعیین شده در این وزارتخانه اظهار کرد:‌ سیاست‌هایی که ما در این وزارتخانه اعلام و نسبت به آن وفادار هستیم عبارتند از حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ. ما بر این باور هستیم که در فضای مناقشه احتمال کار فرهنگی نیست. در همین جا از اصحاب رسانه تقاضا می‌کنم تا ما را در مسیر این سیاست کمک کنند تا بتوانیم مجموعه‌ای از مأموریت‌های فرهنگی که به صورت گسترده به آن تعلق داریم را انجام دهیم.

صالحی امیری ادامه داد:‌ گفت‌وگوی فرهنگی سیاست بعدی ماست. برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی دست پیدا کنیم، لازمه آن گفت‌وگوی فرهنگی است و این تنها راه ما برای رسیدن به انسجام فرهنگی است. ما گفت‌وگو می‌کنیم تا باور داشته باشیم در جامعه‌ای که متکثر است زندگی می‌کنیم، تا باور داشته باشیم گرایش‌های فرهنگی در دایره انقلاب اسلامی از حقوق برابر برخوردار هستند. ما گفت‌وگو می‌کنیم تا اشکالات یکدیگر را بشناسیم و عصبانیت جامعه را کاهش دهیم. در نهایت هدف گفت‌وگو ایجاد فضای عقلانی و اعتدال برای تداوم کار است.

او اضافه کرد: دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتمان مقام معظم رهبری وفادار است. دولت و رئیس جمهور حاکم بر گفت‌وگو عمل می‌کنند. عدالت فرهنگی سیاست بعدی این وزارتخانه است، فرصت‌های فرهنگی در تهران و محرومیت استان‌ها ناعادلانه است. کشور، تهران نیست و بیش از ۸۰ درصد جمعیت مردم در استان‌ها هستند. از جمله سیاست‌های قطعی ما این است که جشنواره‌ها، یارانه‌ها، توجه به موسیقی محلی و نواحی و توجه به ظرفیت‌های هنری، گسترش حوزه کتاب را در نقاط مختلف کشور انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنیت فرهنگی را سیاست بعدی این وزارتخانه دانست و گفت: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که امنیت بیان، فکر و قلم اصحاب فرهنگ و هنر را تضمین کند.

صالحی امیری پرهیز از تصدی‌گری را دیگر سیاست این وزارتخانه و اصل دیگر دولت دانست و افزود: واگذاری امور فرهنگی به صورت جدی به صنوف را در دست داریم و من به این اصل شتاب بیشتری داده‌ام. به تدریج به سمتی خواهیم رفت که در طول برنامه ششم توسعه تمام امور تصدی هنر را به اصحاب آن واگذار کنیم. دوران شکوفایی صنفی و مدنی در حوزه فرهنگ و هنر است.

او توجه جدی به فرهنگ عمومی را سیاست بعدی این وزارتخانه خواند و ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ عمومی دچار آسیب‌های جدی هستیم و برای حل آسیب‌های اجتماعی قبل از هر چیز باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه کنیم. به همین دلیل تغییراتی را در ساختار شورای فرهنگ عمومی ایجاد کرده‌ایم و شش اولویت اصلی آن را در سال ۹۶ تعیین کرده‌ایم. سرمایه اجتماعی، اخلاق، خانواده و گفتمان‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی از جمله مسائل اصلی است که در حوزه فرهنگ عمومی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در دوره جدید، شورای فرهنگ عمومی کشور فعال‌تر از گذشته و تا سطح شهرستان‌ها تلاش خواهد کرد. تدوین نظام‌های صنفی برای دو حوزه رسانه و هنر به این مفهوم که در حال نهایی کردن سازمان رسانه‌ای در دولت برای ارسال لایحه به مجلس هستیم که با تصویب سازمان نظام رسانه‌ای، حوزه اختیاری صنوف و رسانه به شدت تقویت خواهد شد. با این عمل معاونت مطبوعاتی رسانه‌ ما عمدتا هدف حمایت، سیاست‌گذاری و نظارت را بر عهده خواه داشت.

صالحی امیری بیان کرد: ان‌شاءالله لایحه سازمان نظام هنر را در دستور کار دولت قرار خواهیم داد. خانه سینما، تئاتر و موسیقی اعضای اولیه سازمان برای تدوین پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند.

او سیاست بعدی این وزارتخانه را توجه جدی به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر بیان کرد و گفت: هنرمندان در حوزه سلامت و بیمه درمانی با مشکلاتی روبرو هستند، در حوزه نشر نیز بحث مالیات وجود دارد، همچنین بحث تکریم پیشکسوتان را در دستور کار قرار داده‌ایم. توجه به سلامت، امنیت شغلی و معیشت اصحاب فرهنگ و هنر از اولویت‌های ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سیاست این وزارتخانه را توجه جدی به حوزه فرهنگ دینی اعلام کرد و گفت: ما در نظامی زندگی می‌کنیم که مبانی آن مبتنی بر اندیشه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است. گسترش امور قرآنی و مساجد و توسعه فرهنگ دینی در سراسر کشور از دیگر برنامه‌های ماست و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده‌ایم. توجه به پژوهش و اندیشه‌ورزی با تقویت پژوهشگاه فرهنگ و هنر و رسانه و همچنین استفاده از ظرفیت فکری نخبگان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این نشست که معاون مطبوعاتی وی نیز حضور داشت، پس از بیان سخنان خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

استاد شجریان مورد تکریم ماست

صالحی امیری در پاسخ به اینکه اگر محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چیست بیان کرد: همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و دعای خیر مومنان ایشان شفای عاجل پیدا کند. آنچه برای ملت مهم است، سلامت ایشان است و ما دعا گو هستیم.

او البته در بخش‌های پایانی نشست که بار دیگر  از سوی خبرنگاری برای اظهار نظر صریح  مورد پرسش قرار گرفت گفت: مجوز آلبوم ایشان صادر شده و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.

اقدام وزارت ارشاد برای جلوگیری از ولنگاری فرهنگی

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی اقدامات عملی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای تحقق دغدغه‌های رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی اظهار کرد:  پاسخ من به این پرسش این است که پرداختن به حرف‌ها و مطالب‌ مطرح شده از طریق بنر به نوعی ظلم است. از روز اولی که حضور داشته‌ام، شعار نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی را به طور همزمان مطرح کردیم، چون اندیشه اعتدال مبتنی بر نفی ولنگاری و نفی جزم‌اندیشی است.

وی تاکید کرد: به همان اندازه که ولنگاری زیان‌آور است، تحجر و جزم‌اندیشی زیان‌آور است. در این راستا گروهی مسئول پیگیری دغدغه‌های رهبری برای شناسایی و تبیین آنها و چگونگی طراحی سیاست برای رفع و تحقق در عمل شده است.

او در این‌باره خاطرنشان کرد: جشنواره‌هایی که امسال برگزار شده‌اند، در طراز انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ اما به طور طبیعی هیچکس نمی‌تواند منکر کاستی‌ها باشد و انکار آنها جهل است.

هدف‌مان تقویت رسانه‌های غیردولتی است

صالحی امیری در پاسخ به وضعیت فعلی رسانه‌های کشور نیز اظهار کرد:‌ رسانه‌ها مانند آیینه‌ای بازتاب‌دهنده واقعیت‌های متن جامعه به مسئولان هستند و مهم‌ترین رسالت را برای شفاف‌سازی، آگاه‌سازی و ارتقا سطح دانش عمومی در کشور دارند. از طرفی فضای فقدان احزاب و نهادهای مدنی را رسانه‌ها جبران می‌کنند. رسانه‌ها مدافع حقوق مردم و حلقه واسط دولت، نظام و افکار عمومی هستند، اما سیاست وزارت ارشاد شفاف‌سازی در حوزه تقویت رسانه‌های محلی و بومی، تخصصی و حرفه‌ای، یارانه‌ها و… است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حذف یارانه نشریات دولتی عملا پیامی را منتقل کرد که هدف ما تقویت رسانه‌های غیردولتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: طبق آخرین آماری که معاونت مطبوعاتی امروز به من اعلام کرد، ۷۶ میلیارد تومان طی چند ماه گذشته به جامعه بزرگ غیردولتی رسانه‌ای در قالب بیمه و طرح اشتراک به صورت مستقیم به اصحاب رسانه پرداخت شده و تا پایان سال نیز صد درصد تعهدات معاونت مطبوعات به رسانه‌ها تضمین و پرداخت خواهد شد. ما در هیأت عالی نظارت با کمترین چالش در این حوزه مواجه هستیم، زیرا جامعه فرهیخته رسانه خودشان حریم‌دار هستند. سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ مجوز صادر شده است.

در وزارت ارشاد ریزش نخواهیم داشت

او همچنین درباره تغییرات برخی از معاونت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد: این موضوع را یک‌بار برای همیشه پاسخ می‌دهم تا این مسئله حل شود. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریزش نخواهیم داشت اما گردش خواهیم داشت. سیاست قطعی ما حفظ ثبات مدیریتی و فرهنگی کلان است اما تغییرات براساس ضرورت‌ها صورت می‌گیرد. ما از همه ظرفیت‌های مدیریتی فرهنگ و ارشاد استفاده خواهیم کرد اما برای ایجاد پویایی، خلاقیت و شکوفایی تغییرات لازم است. در حال حاضر در هیچ حوزه‌ای تصمیم قطعی به تغییر نگرفته‌ایم.

صالحی امیری درباره حذف سخنگو از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پاسخ داد: همه معاونان ما سخنگوی خودشان هستند و باید پاسخگو باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای معاونین با ۲۲ عضو متخصص مواجه است و هنوز کسی را که حائز ۲۲ تخصص با هم باشد در وزارتخانه پیدا نکرده‌ایم. اگر شما کسی را پیدا کردید به ما معرفی کنید.

مرزهای ما در موسیقی، قانون و شرع است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسئله موسیقی در کشور نیز اظهار کرد: مسئله موسیقی یک نیاز فرهنگی جامعه بویژه برای نسل جوان است. موسیقی مصرف دائمی نسلی است که انگیزه استفاده از این هنر فاخر را دارد. اساسا نمی‌توان جامعه را از مصرف موسیقی نهی کرد، چون عقلانی نیست. این جامعه نیاز به نشاط و مصرف فرهنگی دارد و محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی و بر ضد اهداف فرهنگی نظام است، اما موسیقی در ایران دارای مرزهای مشخصی است و مرز ما قانون و شرع است.

او اضافه کرد: ۵۰ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی مربوط به صداوسیما، ۲۵ درصد مربوط به موسسات مجاز موسیقی و ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه‌های اجتماعی است. تنها یک درصد موسیقی ایران به روی صحنه اجرا می‌شود و این یک درصد به محل مناقشه فرهنگ در کشور تبدیل شده است. ما معتقدیم از طریق گفت‌وگو باید به این مسائل بپردازیم. وزارت ارشاد هیچ تغییری در سیاست اجرای صحنه‌ای موسیقی در کشور نداشته و ندارد و آنچه در مرزهای قانونی و شرعی به محل مناقشه تبدیل شده، حاشیه‌ها است.

تسویه کل دیون اصحاب فرهنگ تا پایان سال

صالحی امیری همچنین افزود: تمام بدهی اصحاب فرهنگ و هنر که حدود ۴۰ میلیارد تومان بود با کمک سازمان برنامه و بودجه و شخص دکتر نوبخت تأمین شد و برای اولین‌بار کل دیون بیمه اصحاب فرهنگ و هنر تا پایان سال تسویه خواهد شد. در آینده نیز تعداد زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر که در نوبت بیمه هستند بیمه خواهند شد، بخش زیادی از مالیات آن‌ها نیز مشمول بخشودگی خواهد شد. در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان مالیاتی و ۵۰ نفر از اصحاب فرهنگ داشتیم وزیر اقتصاد قول داد تسهیلات لازم برای معافیت مالیاتی این جامعه ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دیروز جلسه کارشناسی بین معاونان من و معاونان حوزه اقتصادی برگزار شد و نتیجه آن در آینده اعلام خواهد شد.

او همچنین درباره افزایش مستمری هنرمندان پیشکسوت توضیح داد: هنرمندان پیشکسوت ریشه تنومند درخت فرهنگ و هنر کشور هستند و باید مورد تکریم قرار بگیرند. در حال حاضر در حال خرید ساختمانی هستیم تا جامعه پیشکسوت در آن مستقر شوند. تعهد کرده‌ام جلسه مستقلی با پیشکسوتان داشته باشم و به مسائل صنفی آن‌ها رسیدگی کنم.تکریم و حل مشکلات معیشتی پیشکسوتان در اولویت برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

دیدگاه شما

2 دیدگاه
پاسخ دادن

شجریان؟ اون دیگه کیه؟

همونی نیست که به مردمش پشت کرد و پشت دوربین مخالفان این نظام و خون شهدا نشست؟
همون مردمی که از ته دل حمایتش می کردن و روزه اشون را با صدای این آقا افطار می کردند؟
واضح تر بگم…
«شجریان» همونی نیست که با گریه و زاری، کنار مخالفان مردم و نظام، می گفت که «دین باید از سیاست جدا بشه» ؟

سایت محترم نوا، اگر می خواهید با زدن برچسب «تندرویی» و «افراطی گری» نظر من رو تایید نکنید، چه بهتر!
اگه اینجوریه، من به تندرو بودن خودم افتخار می کنم…

پاسخ دادن

شجریان قدر خودشو نمیدونه کسی که ……

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی