«شعر بی واژه» زنده‌یاد پرویز مشکاتیان منتشر شد

سام بورنگ

رسانه نوا – جلد پنجم از کتاب «شعر بی واژه» زنده‌یاد پرویز مشکاتیان، توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شد.

کتاب شعر بی واژه، مجموعه‌ای‌ است از تکنوازی‌های پرویز مشکاتیان که برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است. پیش از این چهار جلد از این مجموعه کتاب‌ها توسط انتشارات چکاد هنر منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی به خصوص ساز سنتور قرار گرفته بود. گردآوری و آوانگاری این مجموعه به همت و تلاش محسن غلامی انجام شده و ویرایش و نگارش مجموعه نیز توسط علیرضا جواهری صورت گرفته است.

این مجموعه حاوی قطعات اجرا شده زنده یاد پرویز مشکاتیان در دستگاه همایون و آواز اصفهان است که در کنسرت‌ها و مجموعه‌های صوتی و تصویری مختلف طی ۳۰ سال اجرا شده است. جلد پنجم از این مجموعه شامل نغمات و گوشه‌هایی از دستگاه همایون و آواز اصفهان از آلبوم‌های بیداد، خلوت گزیده، کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا، کنسرت همایون در نمایشگاه بین المللی تهران، کنسرت گروه عارف در سال  ۱۳۷۶  در تهران و کرمانشاه و آلبوم دونوازی در دستگاه همایون است.

جمله بندی‌های موزون و شعر گونۀ پرویز مشکاتیان در تکنوازی هایش با ساز های سه تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد محمد رضا شفیعی کدکنی این مجموعه از نغمات  شعر گونۀ زنده یاد پرویز مشماتیان، شعر بی واژه لقب گیرد. این مجموعۀ ارزشمند از تکنوازی های استاد پرویز مشکاتیان در ۱۲ جلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت.

از ویژگی‌های این مجموعه ۱۲ جلدی می‌توان به جمله بندی های موزون و شعر گونه و همچنین وفاداری زنده یاد پرویز مشکاتیان به ردیف های قدما به خصوص ردیف های استادان ابوالحسن صبا ، میرزا عبدالله ، موسی معروفی ،علی اکبر شهنازی و …  اشاره نمود . همچنین تاثیر پذیری از اوزان عروضی و ادبی ادبیات کهن ایران زمین از ویژگی های بارز و آشکار جمله بندی های آوازی پرویز مشکاتیان به شمار می‌رود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی