صدای سپیدار در تفلیس طنین انداز می‌شود

سام بورنگ

رسانه نوا – گروه سپیدار  به سرپرستی و آهنگسازی ابوسعید مرضایی در تفلیس به اجرای برنامه می‌پردازند.

ابوسعید مرضایی از آهنگسازان حوزه موسیقی با اعلام این خبر از برگزاری نخستین کنسرت گروه سپیدار در تفلیس گفت و اعلام کرد: «پوستر کنسرت تفلیس و داستان از این قرار است که درویش خان سال١٢٩٣در حدود ١٠٣ سال پیش برای ضبط ‎آثارش با دیگر بزرگان موسیقی ایرانی همچون باقر خان کمانچه نواز، طاهر زاده، اقبال آذر، دوامی.  به تفلیس سفر می‌کند.

این سفر و تلاقی‌اش با دوران تجدد و هجمه فرهنگ و هنر غرب، موسیقی ایرانی را با خودش برد به جایی که امروز می بینیم! و موسیقی امروز تفاوت دارد با خط پیشرفت موسیقی زمانه‌ای که به درویش رسید. این طبیعی است.

اما در فکرم این پرسش شکل گرفت که آیا این زاویه موسیقایی نمی توانست آنگونه باشد که من ِ امروز دوست دارم!؟ و این پرسش رویا گونه بعد از ماه ها کار به این جا رسید: ضبط و اجرای آثار درویش خان در شهری به نام تفلیس و کشور گرجستان. به طور نمادین یک مهمانی فاخر در زمان قاجار در تالارها و مکان‌هایی مشابه آن دوران، با زاویه موسیقایی امروزی که در سرم پروراندم. شاید می‌توانست امروز چنین بزم و کنسرتی فاخر داشت که البته و بی‌نهایت افسوس نداریم. جایش بیشتر ابتذال و لگام گسیختگی ِ ملودی و قالب ها را داریم از سر متمرکز نبودن و آزادی بی‌خود و بی‌جهت ساختاری و ملودی که نمی‌دانم ربطش به موسیقی کلاسیک را… بزم ها هم بیشترک پاپ و غربی … بگذریم…

کاری است با ارادت و با عشق به درویش خان و موسیقی ایرانی از سر جوشش و با کوشش گروهم و گاهی تلاش‌های شبانه روزی و ساعت‌های حداقل خواب که امروز منجر شده به درازا کشیده شدن بیماری‌ام. 

در این جا پاراگرافی بود که جایش را عوض کردم و در کامنت اول به عنوان پانوشت نهادم، بیشتر درد دل است و دوستانی که می‌خواهند بخوانند مراجعه کنند تا این جا حوصله برخی همراهان را بیش از این سر نبرم.

استقبال بسیار خوبی شد و چند شبکه تلویزیونی فیلم برداری حرفه‌ای از آن کرده‌اند. از الان نمی‌توانم قول صد در صد بدهم اما تلاش‌مان این است این اجراها، پخشش چنان باشد که مخاطب حداکثری داشته باشد.

سپاس بسیار از گروهم ، که نشان می کنم نامشان را در ادامه ، در پوستر چهره‌های زیبا با خلوص و خاکی‌شان را شاهدید، همه از بهترین ها … افتخار دادند همراهی ام کردند بی‌چشم داشتی.

و همه این ها برای شماست و نام بلند ایران! 

تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.»

شایان ذکر است این کنسرت به نوازندگی ابوسعید مرضایی، فرشاد صارمی، هلیا بنده، سحر زیبایی، عمران فروزش و مسی مقدسی برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی