مشکل اصلی آوازخوانان جوان، تکنیک خواندن و بیان شعر است

سام بورنگ

رسانه نوا – مشکل اصلی شرکت‌کنندگان آواز، بیشتر تکنیک خواندن و بیان شعر است و باید این دو مورد را بیشتر کار کنند. صداها همه خوب است، اما فن بیان ندارند، صدایشان را می‌دزدند و تحریرهای بجایی ندارند.

ششمین روز جشنواره به ساز عود و آواز کلاسیک ایرانی اختصاص داشت. داوران بخش عود اساتید محمد فیروزی، داریوش پیرنیاکان، و سعید نایب‌محمدی و بخش آواز اساتید علی‌اصغر شاهزیدی، مظفر شفیعی، نصرالله ناصح‌پور، و حمیدرضا نوربخش بودند. اجراها در این روز از ۹ صبح با ساز عود شروع شد و در ادامه شرکت‌کنندگان بخش آواز از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۹ شب در مقابل هیئت داوران به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در حاشیه اجراها حمیدرضا نوربخش، خواننده و مدرس آواز ایرانی و عضو هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی در مورد آوازهای رده‌های سنی مختلف گفت: آوازها امسال نسبت به پارسال بهتر بود. در گروه سنی الف یک نفر شرکت‌کننده داشتیم، اما در گروه ب هفت نفری که حضور داشتند آوازها نسبتاً خوب بودند.

وی افزود: به هر حال این بچه‌ها زحمت کشیده‌اند و برای آموزش وقت گذاشته‌اند، صداهای خوبی دارند، ضعف‌هایی هم بالطبع دارند؛ در برخی از شهرستان‌ها طبیعتاً نبود استاد خوب مشکل عمده‌ی این بچه‌هاست.

نوربخش ادامه داد: من در جشنواره‌های مختلف هم اعلام کرده‌ام از کسانی که شایستگی و استعداد دارند باید حتماً حمایت کرد تا رشد کنند و یکی از اهداف جشنواره می‌تواند همین نکته باشد تا بتوانند مسیرشان را پیدا کنند.

وی تصریح کرد: این جشنواره این امکان را مهیا می‌کند تا هنرجویانِ بااستعداد مشخص شوند. به نظرم بهتر است از نفرات برگزیده و کسانی که با فاصله‌ی کمی از برگزیدگان انتخاب شده‌اند حمایت کرده و کلاس‌هایی جهت رفع اشکال برایشان برگزار کرد.

نوربخش در ادامه گفت: به نظرم کسانی که به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده‌اند از شایستگی نسبی‌ای برخوردارند، منتها ضعف‌هایی هم دارند که قابل برطرف‌شدن است که عمدتاً به دانش موسیقی و خلاء معلمِ خوب مربوط می‌شود و همه‌ی اینها حل‌شدنی است، به نظرم جشنواره نباید اینها را رها کند و به نوعی از آنها حمایت آموزشی بکند. برای مثال یکی از شرکت‌کننده‌ها هر سال از شهر دزفول در این جشنواره شرکت می‌کند، هنرجوی بی‌استعدادی نیست منتها در آنجا با همان شرایط آواز کار می‌کند، در صورتی که می‌شود امکاناتی برای او فراهم کرد و مجابش کرد در کلاس‌هایی برای رفع اشکال شرکت کند تا در سال‌های بعد حضور بهتری داشته باشد.

نوربخش در پایان گفت: امیدوارم این جشنواره استمرار داشته باشد و پربارتر از هر سال به حیات خود ادامه بدهد و بتواند برای نسل جوان راه‌گشا باشد.

در ادامه مظفر شفیعی، خواننده و مدرس آواز ایرانی و عضو هیئت مدیره‌ی کانون خوانندگان سنتی خانه‌ی موسیقی در مورد آوازهای رده‌های سنی مختلف گفت: جشنواره برای پیشبرد هنر جوانان خیلی خوب است، همین اجراهای امروز نشان‌دهنده‌ی این امر است. من اجراهای سال‌های گذشته‌ی جشنواره را از نزدیک شاهد بودم، امسال در مرحله‌ی نهایی هم جزو هیئت داوران بودم و شاهد پیشرفت بچه‌ها هستم.

وی در مورد مشکلات اجرای آوازخوانها در جشنواره گفت: مشکل اصلی بچه‌ها بیشتر تکنیک خواندن و بیان شعر است و باید این دو مورد را بیشتر کار کنند. صداها همه خوب است، اما فن بیان ندارند، صدایشان را می‌دزدند و تحریرهای بجایی ندارند.

این خواننده افزود: با آقای نوربخش و بقیه‌ی اساتید که صحبت می‌کردیم فکر کردیم بد نیست مثل خیلی از جشنواره‌های دیگر مثل موقام آذربایجان، معلمان آواز این شرکت‌کننده‌ها هم حضور داشته باشند تا آنها هم در جریان اشکالات شاگرد قرار بگیرند و از اساتید این فن راهنمایی بگیرند.

شفیعی در پایان در جواب این سؤال که آیا حاضر است در صورتی که مسترکلاسی برای نفرات برگزیده برگزار شود رایگان به آنها آموزش دهد گفت: حتماً اگر ماهی یکبار برای این بچه‌ها مستر کلاس برگزار شود حاضرم شرکت کنم و آموزش بدهم و اشکالاتشان را مرتفع کنم. یکی از هنرجوها که با من صحبت می‌کرد می‌گفت ما در دزفول کسی را نداریم که البته اینها به نظر من بهانه است، چون من شاگردانی دارم که دو هفته یکبار از شهرستان‌هایی چون مشهد و همان دزفول می‌آیند. بنابراین می‌توانند با برنامه‌ریزی برای آموزش و پیشرفتشان وقت بگذارند.

هفتمین روز از جشنواره‌ی دهم موسیقی جوان امروز ۱۴ شهریوماه در بخش تنبک و موسیقی محلی مازندران برگزار می‌شود.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی