آلبوم موسیقی «شبگیر و ایوار» منتشر شد

سام بورنگ

رسانه نوا – آلبوم موسیقی «شبگیر و ایوار» اثری بی کلام از «یمین غفاری» توسط کانون نشر موسیقی پژواک نیزوا منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد.

«شبگیر و ایوار» آلبومی است برای همنوازی تار و سازهای کوبه‌ای که ده قطعه به نام های «بامداد»، «خسروانی»، «شفق»، «مثنوی»، «رنگ»، «نغمه»، «به یاد شهناز»، «شبگیر»، «طلوع» و «ایوار» دارد که در دستگاه چهارگاه تصنیف شده و بیان موسیقای نوازنده آن بیانی کلاسیک است، همچنین در قطعات ضربی آن شاهد حضور پررنگ کوبه‌ای‌‌ها هستیم.

یمین غفاری در دیباچه این اثر چنین نگاشته است: «از نوجوانی با مضراب‌ درخشان لطفی، نغمه‌های بی‌بدیل شهناز، استواری جواب آواز پیرنیاکان، شیرینی سه‌تار فیروزی مانوس بوده‌ام، همگی در جانم ریشه دوانیده و سیطره‌اش‌‌ رهایم نمی‌کند. لحظه‌ای بدون این‌ها نبوده‌ام و زمانی بدون آن هم برایم متصور نیست، آنقدر که ساده‌دلانه همگان را شیفتهٔ این سحرانگیز هنر پنجم دنیا می‌دانم. بارقهٔ «شبگیر و ایوار» از زمستان ۹۳ در ذهنم شکل گرفت، اعتراف می‌کنم آنچه پیش رو دارید، در آغاز این نبود و درحین کار دستخوش دگرگونی شد، آشنایی‌ام با ریتم‌های آمریکای لاتین و سازهای آن، سبب علاقمندی‌ام به تلفیق این دو شد، به پیروی دریافتم که تجربهٔ این ساز‌ها در کشورمان بیشتر در حیطه موسیقی پاپ هست و در کنار سازهای ایرانی نوپا محسوب می‌شود، اما من در تلاطم دو رویکرد شخصی‌ام گرفتار شدم، از طرفی ذهنیت ردیف محور و سنتی، از طرف دیگر روحیه ماجراجو و اشتیاق به کارهای نکرده، دوگانگی دردسرساز که برایم به یک وسواس تبدیل شده و این‌بار هم در طولانی شدن پروژه موثر بود. دراین بین تلاش کردم به هر دو ندای درونم پاسخ دهم و مجموعه را به خیال خودم از هر دو نگاه برخوردار کنم. اگر بخواهم پیرامون «شبگیر و ایوار» سخنی بگویم می‌توانم سه بخش کلی را معرفی کنم، اول قطعات ضربی با فضای موسیقی سنتی، دوم قطعات با ریتم‌ها و سازهای آمریکای لاتین و سوم بخش‌های آوازی، ارتباط هر سه بخش در بستر دستگاه چهارگاه نهایی می‌شود. گوشه‌های درآمد، مخالف، نغمه، خسروانی، حصار، مثنوی، بوسلیک، منصوری به فراخور مورد استفاده قرار گرفته‌اند ولی نه در توالی متداول در ردیف. قطعات به تنهایی و مستقل از یکدیگر هستند اما تلاش شده تا کل مجموعه از یکپارچگی و وحدت بی‌بهره نباشد. توضیح که قطعهٔ «به یاد شهناز» از نواخته‌های استاد جلیل شهناز هست که باز اجرا شده، پیشکشی برای شادی روح ایشان. در پایان تشکر و قدردانی‌ام را تقدیم دوستان عزیزم می‌کنم. ابتدا استاد ارژنگ کامکار برای همنوازی در قطعه‌های «رنگ» و «به یاد شهناز». دیگر خانم مهرناز دبیرزاده که از دو جهت بایستی قدردان ایشان باشم، اول برای همراهی در قطعه‌های «بامداد» و «شبگیر»، دوم ‌جان‌مایه علاقمندی‌ام به ریتم‌ها و سازهای آمریکای لاتین. دودیگر آقای مهران امیراصلانی دوست و همکار خوبم که با شکیبایی، وسواسم را پذیرفت و قطعه «شفق» حاصل این همراهی است. درآخر استاد بردیا ندیمی که حضورشان برایم بسیار مغتنم و تاثیر گذار بود و قطعه «ایوار» هم ثمره آن هست. تنشان سالم و بی‌گزند.»

شایان ذکر است که ارژنگ کامکار (تمبک)، مهرناز دبیرزاده (تمبک، ضرب زورخانه، کونگا، کاخن و شیکر)، مهران امیر اصلانی (تمبک) و بردیا ندیمی (کونگا، بانگو، شیکر، کاباسا و مثلث) در کنار یمین غفاری (تار و بم تار) در تولید آلبوم موسیقی «شبگیر و ایوار» به هنرنمایی پرداخته‌اند.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی