صندلی الکتریکی که ۴٠ سال خاموش ماند

انيسا رئوفي

رسانه نوا – اثر اوریجینالی از اندی وارهول که به الیس کوپر تقدیم شده در حالیکه لوله شده و در کاغذی پیچیده شده بود بعد از چهل سال در انباری خانه‌ی الیس کوپر پیدا شد.
این اثر بافتی ابریشمی به رنگ قرمز دارد و طرح آن مربوط به مجموعه‌ی معروف «صندلی‌های الکتریکی» اندی وارهول است که در کنار باقی هدایایی که کوپر پس از اجرایی در سال ۱۹۷۰ دریافت کرده انبار شده بود، این هدایا همچنین شامل یک صندلی الکتریکی نمایشی هم هست.
این اثر هنری در اصل توسط سیندی لانگ که در آن زمان با الیس کوپر در رابطه بود به قیمت ۲۵۰۰ دلار خریداری و به کوپر اهدا شد اما کمی بعد با رضایت کوپر به مجموعه‌ی هدایایی که در آن تور دریافت کرده بود پیوست و در سرشلوغی‌های آن زمان به دست فراموشی سپرده شد.
نهایتا شِپ گوردن، مدیر برنامه‌‌ی کوپر پس از دیدار با یک دلال آثار هنری بعد از اینکه باخبر می‌شود آثار وارهول با چه قیمت‌هایی در حراج‌ها به فروش می‌رود این نقاشی را پیدا می‌کند. او به گاردین گفت: «مادر الیس به خاطر آورد که این نقاشی را در یک انباری نگهداری کرده‌اند. بنابراین ما رفتیم و آن را در حالیکه در یک محفظه استوانه‌ای لوله شده بود پیدا کردیم»
گوردن همچنین این اثر را به ریچارد پولسکی، متخصص آثار وارهول نشان داده و او نیز تعلق این اثر را به وارهول تائید کرده است و تاریخ خلق آن را در حدود سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ ارزیابی کرده است.
پولسکی گفت: «درست به نظر می‌رسد و داستان نیز کاملا با عقل جور در می‌آید. مایه‌ی تاسف است که در آن زمان آثار وارهول به چه قیمت‌های نازلی به فروش می‌رفته. ۲۵۰۰ دلار قیمت معمول آن زمان بوده است. چرا اندی باید تابلوی جعلی داده باشد؟! او یک عالمه از این صندلی‌های الکتریکی داشت. آن‌ها فروش خوبی نداشتند، دکور قشنگی که متداول باشد نداشتند. تصویر بی‌رحمانه‌ای است»
کوپر قصد دارد بعد از تمام شدن تورش انتهای سال جاری میلادی، این نقاشی را در خانه‌اش نصب کند.
گوردن اضافه می‌کند: «باید چهره‌ی الیس را وقتی ریچارد پولسکی ارزیابی خود را انجام داد می‌دیدید. دهانش از تعجب باز مانده بود، به من نگاه کرد و گفت “جدی می‌گی؟ اون مال منه!»

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی