سازی که ۱۲ سال ساختنش طول کشید

رسانه نوا – یکی از بزرگترین پیانوهای جهان در جنوب نیوزلند در خانه جدیدش مستقر شد. برای حمل این پیانو با آتشنشانی تماس گرفته شد تا این شی عظیم الجثه در مکان جدیدش قرار گیرد.


ادرین مان وقتی یک دانش‌آموز مشتاق ۱۶ ساله بود ساختن این پیانوی ۵٫۷ متری را آغاز کرد. او در مزرعه‌ای در تیمِرو در شهر کوچکی در ساحل شرقی جزیره جنوبی نیوزلند زندگی میکند.
او حالا ۲۸ سال دارد و به صورت تمام وقت پیانو می سازد. برخی از شاخصترین پیانیست‌های نیوزلند تا کنون پشت پیانوی او نشسته‌اند و او یک بار پیانو را در سالن موزه اتاگو قرار داد تا التون جان که در دانِیدن (شهری در جزیره جنوبی نیوزلند) کنسرت داشت آن را امتحان کند.
مان گفت: «این پیانو که بیش از یک تن وزن دارد نسبت به پیانوهای معمولی صدای متفاوتی تولید می‌کند و صدای باس عمیق‌تری دارد که ناشی از طول بسیار زیادش است.»
مان همچنین اضافه کرد «[ساخت این پیانو] تجربه بزرگی بود. عمق صدا و رزنانس در این ساز در سطح فوق‌العاده‌ای است و در قیاس با پیانوهای متعارفِ کنسرت صدای بسیار متفاوتی را می‌توان از آن شنید چون سیم‌ها در آن بیش از ۲۰ فوت طول دارند.
«[وقتی پشت آن می‌نشینید] ساوندبردِ عظیمی پیش روی شماست که حجم زیادی هوا در آن حرکت می‌کند و صدای گرانت بیشتری به‌واسطه آن تولید می‌شود. کلیدهای آن نزدیک به یک متر هستند. چالش‌های مهندسی بزرگی در مسیر ساخت این ساز وجود داشت و زمانی که ساخته شد صدایش خیلی خام بود اما رفته رفته بهبود پیدا کرد و تنظیمات درست‌تری روی آن صورت گرفت.
«بیشتری پیانیست‌هایی که برای دیدن این پیانو می‌آیند تمایل دارند قطعات قدرتمند و بزرگی را روی آن اجرا کنند و وقتی ظرفیت آن را برای اجرای پاساژهای ظریف‌تر و نت‌های ملایم‌تر می‌بینند شگفت‌زده می‌شوند.»
پیانوی الکساندر موقتا برای مدتی در کارگاه مان در دانیدن باقی خواهد ماند و او امیدوار است پیانیست‌های کنجکاوی از سراسر دنیا برای بازدید آن و اجرای قطعاتی روی آن به این مکان بیایند.
مان درباره واکنش بازدیدکنندگان گفت: «افراد زیادی با همه جور عقاید برای بازدید این ساز می‌آیند. اخیرا پیانیستی از لندن آمد و نظرش درباره این ساز کاملا منفی بود. او معتقد بود این ساز فقط برای جلب توجه است اما وقتی قطعه‌ای را روی آن اجرا کرد شگفت‌زده شده بود. خیلی از پیانسیت‌ها می‌آیند و اولین کاری که می‌کنند این است که نتهای پایانی را به صدا درمی‌آورند و آن‌وقت می‌گویند “آه خدای من”. بعضی وقت‌ها کار دشواری است که نوازنده بازدیدکننده را از آن جدا کنی. من هنوز واکنش منفی‌ای نسبت به آن دریافت نکرده‌ام.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی