پیکر نادر گلچین به منزل ابدی بدرقه شد

تشییع پیکر نادر گلچین
سام بورنگ

رسانه نوا –  پیکر زنده‌یاد نادر گلچین صبح امروز یکشنبه دوم مهر ماه از مقابل تالار وحدت تهران تشییع و به خانه ابدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

به گزارش رسانه نوا، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد نادر گلچین خواننده پیشکسوت کشورمان، با حضور و سخنرانی جمعی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم مسئولان و هنرمندانی چون علی مرادخانی، فرزاد طالبی، حمیدرضا نوربخش، شهرام ناظری، مرجانه گلچین، هادی منتظری، بیژن بیژنی، عباس تهرانی، حسین علی شاپور و … حضور داشتند.

در آغاز، سجادی مجری مراسم گفت: من این داغ بزرگ را به خانواده گلچین و جامعه موسیقی ایران تسلیت می‌گویم. نادر گلچین بی‌تردید از اهالی بی‌همتای موسیقی ایران بود؛ چرا که در حوزه‌های مختلف فعالیت کرد. خاستگاه فعالیت هنری او، نمایش بود و بعد از آن به موسیقی گرایش پیدا کرد.

کامبیز روشن روان آهنگساز سرشناس نیز در ادامه گفت: هر وقت به این محوطه زیبای تالار وحدت می آیم برای تشییع پیکر یکی از هنرمندان شریف کشورمان است اما امیدوارم روزی این محل تبدیل به مکانی برای تجلیل از هنرمندان شود، به هر ترتیب نادر گلچین از معدود شخصیت های موسیقایی ماست که هیچ وقت ندیدم از شرایط نامطلوب موسیقی گله و شکایت کند. او هنرمندی بود که همواره از زیبایی ها سخن می گفت و دوست داشت هنر موسیقی از این زاویه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نادر گلچین شعرهای بسیار زیادی را از حفظ بود و من یادم می آید که در همین چند ساله اخیر با چه ظرافت و زیبایی نزدیک به ۱۰۰ بیت شعر را از حفظ می خواند که به نظر من این موضوع در شرایط سنی زنده یاد نادر گلچین، شرایطی حیرت انگیز است که شاید به جهت سابقه تئاتری او ارتباط پیدا می کند.

روشن روان تصریح کرد: زنده یاد گلچین همواره از آدم های زندگی خود تعریف و تمجید می کرد و من حتی یک بار هم نشنیده ام که از کسی بد بگوید و از آن فرد ابراز ناراحتی کند. به هر حال امیدوارم هنرمندان موسیقی سرزمین ما در جایگاهی قرار بگیرند که منزلت و جایگاه هنرمند به معنای واقعی کلمه است. ما باید به این موضوع همواره تاکید کنیم که یاد هنرمند همواره در دلها زنده است و زنده خواهد ماند.

سپس فریدون شهبازیان روی صحنه رفت و درباره نادر گلچین گفت: پنجاه سال از رفاقت من و نادر می‌گذشت. زمانی که برنامه «گل‌های تازه» را اجرا می‌کردم، از او برای این برنامه دعوت کردم. نادر با همه وجودش می‌خواند و آن‌قدر از ادبیات و موسیقی می‌دانست که نیاز نبود کسی برای او حرف بزند.

رهبر ارکستر ملی افزود: مرد بزرگی که از بین ما رفت، با اخلاق ترین و صمیمی‌ترین دوستی بود که من می‌شناختم. فرزندان او با من بزرگ شدند. با کمال تأسف می‌گویم که ما خواننده‌ای را از دست دادیم که شاید دیگر تکرار نشود.

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی و مدیرعامل خانه موسیقی نیز گفت: نادر گلچین از استعدادهای کم نظیر آواز ایرانی بود. مکاتب زیادی را درک نکرده بود اما سبک و سیاق ویژه خودش را داشت. کمتر کسی را سراغ داریم که استادان چندانی نداشته باشد اما از نظر جمله پردازی بتواند به بهترین شکل آواز بخواند. این همان مسئله گم شده ی موسیقی ایرانی است.

نوربخش ادامه داد: کسانی مانند نادر گلچین بهترین الگو برای جوانان خواننده هستند. خیلی ها هستند که مکاتب بسیاری درک کرده اند و استادان بسیاری را دیده اند اما کار قابل توجهی ارائه نمی کنند. تا درک و دریافت به وجود نیاید کلاس های زیاد رفتن کارساز نیست. 

فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی نیز در ادامه روی صحنه رفت و گفت: مرغ سحر سرود فرهنگی ماست. نادر گلچین روزی به من گفت چه خوب است که در مراسم تشییع هنرمندان مرغ سحر خوانده شود. جمشیدی در ادامه تصنیف مرغ سحر را خواند.

در پایان مراسم، مرجانه گلچین برادرزاده این هنرمند فقید اظهار داشت: جای دختران بزرگ استاد در کنار ما خالی است. الان از همه خوشحا‌ل‌تر نادیا گلچین است که امشب مهمان بزرگی را در دیار باقی پذیرایی می‌کند. متاسفم که استاد در سال‌های آخر عمر به دلیل بیماری، نتوانست برای مردم بخواند. خوشحالم که او از تالار وحدت که بارها در آن مورد تجلیل قرار گرفت، راهی آرامگاه ابدی خود می‌شود.

شهرام ناظری، بیژن بیژنی، ایرج راد، رضا بنفشه خواه، علی جهاندار، داوود گنجه ای، محمد منتشری، بهرام گودرزی، شهرام صارمی، علی مرادخانی، فرزاد طالبی، علیرضا پورامید، جمشید عندلیبی، عباس عظیمی، حسین اکلیلی، بهرام حصیری، افشین معصومی، رضا شایسته، عبدالحسین مختاباد، خسرو احمدی، محمدعلی بهمنی، پرواز همای و … جمله افرادی بودند که در این مراسم شرکت کردند.

پیکر زنده‌یاد نادر گلچین پس از تشییع از تالار وحدت، در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

گفتنی است؛ این هنرمند فقید جمعه (۳۱ شهریور) پس از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی