عالیم قاسم‌اف: می خواهیم اثری قابل توجه به موسیقی جهان معرفی کنیم/ اعلام جزئیات پروژه «هفت‌پیکر»

سام بورنگ

رسانه نوا – نشست خبری پروژه «هفت پیکر» یکشنبه دوم دی ماه با حضور عوامل برگزار کننده در موزه موسیقی برگزار شد. این پروژه بر اساس اشعار نظامی گنجوی و با همکاری هنرمندانی از سه کشور آذربایجان، ایران و فرانسه اجرا می‌شود.

به گزارش رسانه نوا به نقل از هنرآنلاین، عالیم قاسم‌اف خواننده آذربایجانی، سعید خاورنژاد آهنگساز و شعیب شهابی خواننده، حسام ناصری مشاور آهنگساز در استفاده از فضای الکترونیک و کیان محمدی‌ها تهیه‌کننده در نشست خبری حضور داشتند.

پروژه برای اجرای صحنه ای امکانات بسیاری می خواهد

در ابتدای نشست، سعید خاورنژاد آهنگساز پروژه “هفت پیکر” گفت: این برنامه در دو قالب موسیقی الکترونیک و موسیقی دستگاهی ایرانی و آذربایجانی به صورت گروهی در حال انجام است.

او ادامه داد: این رویداد با همکاری مشترک میان ایران، فرانسه و آذربایجان و بر اساس اشعار نظامی گنجوی در حال ساخت به سه زبان مختلف است. اهمیت اصلی پروژه به خاطر جایگاه فرهنگی سه کشوری است که در آن سهیم هستند. پروژه به شکلی است که ترجمه برابر ندارد و هر پارت برای هر کشور ترجمه متفاوتی دارد که به صورت موازی در ارتباط با هم هستند.

خاورنژاد اضافه کرد: بخشی از قسمت‌های کار به‌صورت کرال بوده و ترکیب‌بندی سازهایمان با سازهای ایرانی و پرکاشن شکل گرفته است. همچنین در بخش تک‌نوازی از ساز ویولنسل استفاده کرده‌ایم که نواختنش را نوازنده فرانسوی برعهده دارد. همچنین نوازندگی سازهای پرکاشن را هم یک فرانسوی برعهده دارد.

او تاکید کرد: مشاور این اتفاق ژان فرد بک است که در دنیای سینما به اندازه خود معروف است و سال گذشته هم در ایران در موزه هنرهای معاصر نشستی را برگزار کرد. این رویداد تا سه ماه آتی منتشر و پخش خواهد شد. اسپانسر این پروژه انستیتو تخصصی هنرهای معاصر در خاورمیانه و اروپاست. اکو هم از اسپانسرهای این‌پروژه است. یک شرکت فرانسوی هم برای معرفی این‌پروژه به ما کمک کرده است. علاوه بر این آوازهای آذری را در استودیویی در شهر باکو ضبط کرده ایم.

این آهنگساز اضافه کرد: ما علاقه داریم تا اجرای صحنه ای هم مانند دیگر کشورها داشته باشیم، اما این پروژه برای اجرای صحنه ای امکانات بسیاری می‌خواهد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نظامی مربوط به کل بشریت است

عالیم قاسم‌اف خواننده بنام آذربایجان هم ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این پروژه گفت: این پروژه با نام بزرگی مثل نظامی گنجوی آغاز شد و ما را دور هم جمع کرد تا بتوانیم اثری قابل توجه را به موسیقی جهان معرفی کنیم. به همکاری با هنرمندان مختلف که همگی جوان هستند علاقه دارم. اصولا هنرمندان مختلفی از من برای همکاری دعوت می کنند و من هم آثارشان را بررسی می‌کنم و اگر آثارشان مورد قبول من باشد حتما با آنها همکاری می کنم.

او ادامه داد: زمانی که جوان‌تر بودم یک کار با ژانر پاپ اجرا کردم و این کار من بسیار مورد نقد دیگران قرار گرفت، اما در مقابل برای جوانان آذری مورد قبول بود و این باعث شد تا این‌گونه همکاری‌ها با جوانان هنرمندی مانند آقای خاورنژاد در ادامه همان کارهای سی سالگی من باشد.

قاسم‌اف به حواشی درباره نظامی گنجوی و تعلق آن به ایران توضیح داد: نظامی تعلق به جایی ندارد. بزرگانی مانند نظامی مربوط به کل بشریت هستند و نباید آن را مربوط به جای خاصی بدانیم.

این خواننده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره همکاری با همای گفت: این خواننده جوان است و سلیقه و مخاطبان خاص به خودش را دارد، در کنسرت قبلی جوانان بسیاری به خاطر او به دیدن کنسرت ما آمدند و موسیقی ما را دیدند و از کار ما خوششان آمد. حدود هفت هزار نفر به دیدن اجرای مشترک من و پرواز همای آمده بودند و من با سطح موسیقی ایشان کار ندارم اما همین هفت هزار نفر کار من را دیدند و علاقه‌مند به کار من شدند.

بخش آوازهای ایرانی و فرانسوی را اجرا می کنم

در ادامه این برنامه شعیب شهابی خواننده این برنامه گفت: این پروژه میان سه کشوری انجام می‌شود که ارتباط فرهنگی بسیاری با هم دارند. خیلی خوشحالم که کنار یکی از تاثیرگذارترین خوانندگان موسیقی معاصر یعنی عالیم قاسم‌اف هستم. در این پروژه بخش آوازهای ایرانی و فرانسوی را اجرا می کنم.

موسیقی الکترونیک به مثابه یک ساز حضور دارد

حسن ناصری تنظیم کننده بخش های الکترونیک این رویداد توضیح داد: برای من باعث افتخار است که در کنار هنرمندان بزرگی چون عالیم قاسم‌اف حضور دارم. شما در این پروژه خواهید دید که موسیقی الکترونیک به مثابه یک ساز در پروژه حضور دارد و ما سعی می کنیم به چند جهت فضا را به گونه‌‎ای هدایت کنیم که به لحاظ هنری دارای چارچوب‌های تکنیکی لازم باشد. البته تا آنجا که می‌دانم استاد قاسم‌اف تاکنون تجربه‌های بسیار کمی در حوزه موسیقی الکترونیک داشت و این برای ما جالب توجه است که می‌توانیم در این ژانر با این هنرمند جهانی همکاری کنیم.

قصد داریم ۷ موزیک ویدئو بسازیم

کیان محمدی‌ها، موسس “تیترا” و تهیه‌کننده پروژه “هفت پیکر” در ایران در این نشست اظهار داشت: این آلبوم هفت قطعه به مناسبت “هفت پیکر”‌ نظامی دارد. قصد داریم برای آن هفت موزیک‌ویدئو در هفت کشور تولید کنیم. در نخستین گام، ویدئویی با حضور استاد قاسم‌اف در جزیره قشم و شهر استانبول ضبط کرده‌ایم که امین حسین‌پور کارگردانی آن‌ها را برعهده دارد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی