شهرام شکوهی: ترجیح می دهم به جای لغو کنسرت از سود شخصی بگذرم/ کنسرتی با بلیت های ۵۰ هزار تومانی

حمیدرضا پیرمحمدی

رسانه نوا – نشست رسانه ای شهرام شکوهی خواننده موسیقی پاپ کشورمان ظهر روز شنبه ۳۰ تیرماه با حضور این خواننده، مهرداد منافی تهیه کننده کنسرت، سپهر بیگلری مشاور هنری و کارگردان کنسرت و همچنین اصحاب رسانه در موسسه فرهنگی و هنری سرنا برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، در ابتدای این نشست شهرام شکوهی ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه، گفت: «مدتی بود که در اجراهای زنده و تولید برخی از آثارم حضور پررنگی نداشتم که این موضوع همان طور که قبلا اشاره کردم به کسالت قلبی و درگیری های شخصی ام مربوط می شود اما بسیار امیدوارم که در ماه های آینده مجددا خدمت مردم شریف ایران باشم. حمله قلبی بنده بعد از بازی ایران و پرتغال در جام جهانی روسیه باعث شد که کنسرتمان در تاریخ ۲۰ تیرماه را لغو کنیم و پزشک معالج بنده نیز تاکید داشتند که یک ماه استراحت مطلق داشته باشم.»

وی ادامه داد: «همان طور که می دانید قرار بود در تاریخ ۲۰ تیرماه طی دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه کنسرتمان را برگزار کنیم اما بنا به دلایلی که عرض کردم مجبور شدیم کنسرتمان را لغو و در یک تاریخ مناسب دیگر در خدمت مردم شریف ایران باشیم. از این رو تصمیم گرفتیم این کنسرت را در تاریخی جدید و در همان سالن برگزار کنیم اما متاسفانه سالن میلاد نمایشگاه برای تاریخ جدید ما جای خالی نداشت و ما این کنسرت را به تالار وزارت کشور منتقل کردیم و قرار است در تاریخ ۲۵ مردادماه در این سالن کنسرتمان را برگزار کنیم.»

شکوهی در واکنش به لغو کنسرت برخی از خوانندگان به دلیل وضعیت اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: «چند وقتی است که بعضی از دوستان این مسئله را مطرح می کنند که اوضاع اقتصادی مردم به گونه ای نیست که بتوانند بلیت کنسرت تهیه کنند. یک خانواده چهار نفره اگر بخواهند به یک کنسرت بروند و در کنارش یک شام در بیرون از منزل میل کنند، حدود ۸۰۰ هزار تومان برایشان هزینه دارد. بی شک هزینه تهیه بلیت برای خانواده ها زیاد است اما اگر ما کنسرت ها را به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه لغو کنیم، در وهله اول مردم را از لذت برگزاری کنسرت محروم می کنیم و در وهله دوم چرخه درآمدزایی بخشی از جامعه را قطع می کنیم به دلیل اینکه کسانی هستند که از راه برگزاری کنسرت ها درآمدزایی می کنند.»

این خواننده افزود: «هرکسی با سیستم و تفکر خودش به مسائل نگاه می کند. کسانی هم که کنسرت هایشان را لغو کرده اند، صلاح خودشان را بهتر می دانند اما ما قصد نداریم کنسرت هایمان را لغو کنیم. اگر قرار است که چرخه موسیقی ادامه داشته باشد، تصمیم گرفتیم به جای لغو کردن کنسرت هایمان بیاییم و از سود خودمان بگذریم. روزگاری قیمت بلیت کنسرت ها یک نوع پُز بود. یعنی اینکه هرچقدر قیمت ها بالاتر بود کلاس آن خواننده بالاتر می رفت. اما من دوست دارم که خانواده ها با هزینه ای معقول بیایند و کنسرت را تماشا کنند. من می خواهم خانواده ای چهار نفره با هزینه ای بسیار کمتر از گذشته به دیدن کنسرت بیایند.»

خواننده آلبوم «تا نفس هست» با اشاره به اقدام سیروان خسروی و همایون شجریان برای لغو کنسرت هایشان به دلیل وضعیت معیشتی مردم توضیح داد: «در مورد کنسرت – نمایش آقای شجریان باید بگویم که مقوله مربوط به ایشان بسیار متفاوت است زیرا پروژه آن ها فقط اجرای موسیقی نبوده و فعالیت های مربوط به هنرهای نمایشی نیز در آن وجود داشته است که ماجرای لغو کنسرت را برای آن ها متفاوت می کند. درباره لغو کنسرت های آقای سیروان خسروی نیز باید بگویم که این تصمیم شخصی سیروان خسروی بوده که دوست داشته با این شیوه در کنار مردم حضور داشته باشد اما من چنین تصمیمی ندارم. من بر این باور هستم در این کنسرت ها می توانیم کاری کنیم که تهیه کننده از سود خود بگذرد، من نیز از دستمزدم صرفنظر کنم و فقط عوامل اجرایی کنسرت باشند که دستمزد دریافت می کنند.»

شکوهی ادامه داد: «وقتی چنین تصمیمی را اتخاذ کردم، آقای منافی و دیگر دوستان مخالف بودند و می گفتند این حرکت نوعی خودزنی است اما من در اینجا به شما می گویم اگر خیلی ها فکر می کنند این تصمیم نشات گرفته از ترس نفروختن بلیت کنسرت است بدانند کاملا اشتباه فکر می کنند. به دلیل اینکه ما برای کنسرت ۲۰ تیرماه در عرض ۱۵ روز ۴۰۰۰ هزار بلیت فروخته بودیم. حتی اگر عده ای فکر می کنند من خودم را برای مردم لوس می کنم اشکالی ندارد اصلا چه خوب که من خودم را برای مردم لوس کنم.»

وی با اشاره به میانگین قیمت بلیت کنسرت های پیش روی خود نیز اینگونه توضیح داد: «برنامه ریزی ما برای فروش بلیت کنسرت ها میانگین قیمت ۵۰ هزار تومان است که قطعا از ۷۰ هزار تومان بیشتر نمی شود و هواداران مطمئن باشند قسمت اعظم تالار وزارت کشور بلیت های ۵۰ هزار تومانی خواهد بود. البته می دانم پس از اینکه این تصمیم اجرایی شود، من مورد عنایت و توجه همکاران عزیزم قرار خواهم گرفت اما این تصمیمی است که گرفته شده و فقط هم شامل قیمت صندلی سالن می شود.»

شهرام شکوهی افزود: «برای رسیدن به این قیمت ها من از دستمزد خودم گذشته ام و تهیه کننده محترم هم از سودش گذشته است. این قیمتی که ما قرار داده ایم، تنها هزینه برگزاری کنسرت است. کاری که ما می کنیم، در مرحله اول به مشکل برمی خورد. ما حدود ۸ سال با پوپولیسم مواجه بودیم و ممکن است این کار ما هم در آن وادی تلقی شود. اما این دیدگاه قلبی من است که اگر من اینجا هستم به لطف مردم بوده است و یک جایی ما باید بیاییم و جبران لطف مردم را بکنیم. اینکه مخاطب با هزینه ای ۴۰ یا ۵۰ هزار تومانی بیاید و کنسرتش را ببیند و برود، برای من واقعا خوشایند است.»

این خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد اجرا در یکی از سالن های جنوب شهر نیز خاطرنشان کرد: «اگر سالن ها حاضر شوند که اجاره بها از ما نگیرند و سالنشان را رایگان در اختیار ما قرار دهند، من حاضرم کنسرت رایگان یا با حداقل قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان برای مردم برگزار کنم. در سالن فرهنگسرای بهمن که در جنوب شهر قرار دارد، اگر این سالن حاضر باشد که به صورت رایگان سالن را به ما بدهد، حتما من حاضرم به صورت رایگان یا با همان قیمت ۲۰ هزار تومانی کنسرت برگزار کنم. واقعیت این است که بیشتر همکاران من از قشر مرفهی نبوده اند. ما از کودکی در جایی بزرگ شده ایم که واژه هایی مانند «ندارم»، «نمی خرم» و… برایمان آشنا است. در عین حال بسیاری از همکاران من قرارداد دارند و خیلی نمی توانند آزادی عمل داشته باشند.»

شهرام شکوهی در پایان صحبت های خود در مورد انتشار جدیدترین آلبوم خود نیز اینگونه توضیح داد: «در حال حاضر و در شرایط فعلی تولید آلبوم به علت رعایت نشدن قانون کپی رایت، به هیچ وجه برای خواننده به صرفه نیست و از طرفی از هر آلبوم موسیقی نهایت دو یا سه قطعه شنیده می شود. از همین رو بنده تصمیم گرفتم تا قطعات جدیدی که تولید می کنم را در فضای مجازی به صورت تک آهنگ منتشر کنم و در مدت زمان مشخصی تمام این قطعات را به صورت آلبوم به بازار موسیقی عرضه کنم تا هواداران بتوانند تمام این آثار را به صورت آرشیو در اختیار داشته باشند.»

مهرداد منافی مدیربرنامه و تهیه کننده کنسرت شهرام شکوهی نیز در این نشست گفت: «خوشبختانه در وضعیتی که بازار کنسرت ها به مشکل خورده، ما شاهد استقبال طرفداران از کنسرت شهرام شکوهی بودیم و بار دیگر از آن ها عذرخواهی می کنیم که کنسرت روز ۲۰ تیرماه این خواننده به دلیل شرایط جسمانی بدی که برای او به وجود آمد، لغو شد اما حالا با برنامه ریزی هایی که انجام شده ما کنسرت را در تالار وزارت کشور برگزار می کنیم.»

وی ادامه داد: «برای کنسرت۲۰ تیرماه قرار بود در دو سانس اجرا داشته باشیم همینطور برای اجراهای شهرستان نیز دستمزدمان را پایین آورده ایم تا قیمت بلیت های شهرستان ها نیز پایین بیاید. ما برای این کنسرت تالار وزارت کشور را انتخاب کردیم به دلیل اینکه این سالن ظرفیت بالایی دارد و حدود ۳ هزار نفر ظرفیت دارد. با وجود اینکه ظرفیت سالن فرهنگسرای بهمن بسیار کمتر از سالن میلاد نمایشگاه و تالار وزارت کشور است اما ما آماده برگزاری کنسرت در این سالن نیز در پایین شهر هستیم.»

مهرداد منافی در پایان ضمن گلایه از سازمان صدا و سیما اظهار داشت: «شهرام شکوهی ممنوع الورود به صدا و سیما است و بسیاری از برنامه ها او را دعوت کرده اند اما اجازه ورود به صدا و سیما را ندارد. این در حالی است که قطعات شهرام شکوهی در صدا و سیما پخش می شود!»

در پایان این نشست نیز سپهر بیگلری مشاور هنری و کارگردان این کنست نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «ترجیح ما این است که اگر قرار است پرفورمنسی داشته باشیم، به بهتر شنیده شدن موسیقی کمک کند. اگر قرار است کاری انجام دهیم، بهتر است که درست انجام دهیم. خواننده ای مانند فرزاد فرزین در این زمینه کارش را به خوبی انجام می دهد. ضمن اینکه هزینه های نور به مراتب بسیار بیشتر از دکور صحنه است. برای داشتن نور مناسب باید هزینه را به حساب سالن واریز کنید تا آن ها خواسته های شما را عملی کنند. برای داشتن دکور باید مسئولان سالن را راضی کرد و داشتن هر عاملی بر روی صحنه، مستلزم پرداخت هزینه است.»

گفتنی است؛ کنسرت شهرام شکوهی به همت موسسه «ندای رعنا هنر» در تاریخ ۲۵ مردادماه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می شود و نحوه بلیت فروشی این کنسرت متعاقبا اعلام خواهد شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی