مراسم رونمایی از چهار آلبوم موسیقی مازندران

سام بورنگ

رسانه نوا – مراسم رونمایی از چهار آلبوم موسیقی مازندران از اساتید مطرح این استان، عصر روز پنجشنبه  ٢۶ بهمن در ساری برگزار شد.


به گزارش رسانه نوا، طالبا، آواز و لله وا؛ ابولحسن خوشرو  نام اثری پژوهشی است که به کوشش جهانگیر نصر اشرفی توسط شرکت نسیم مهرآوا منتشر شده است. اشرفی درخصوص این اثر گفت: طالبا معتبرترین متن از ادبیات تبری در دوره معاصر است که برخی نمونه‌های آن بازگوکننده مبانی دستور و قواعد زبان تبری در زمینه ادبیات و شعر است. در سال‌های ٧۴ تا ٧٨ که مطالعات میدانی اشرفی پیرامون فرهنگ‌های البرز متمرکز بود چند واراسیون آوازی و نسبتا متمایز از طالبا نظرش را جلب کرد.
این اتفاق موجب شد در آغاز دهه ٨٠ تصمیم بگیرد برخی از نمونه‌های آواز طالبا که از فرهنگ های مختلف گردآوری شده بود دسته بندی و توسط ابولحسن خوشرو بازخوای شود.

ابولحسن خوشرو در این اثر شنیداری طالبا های مناطق مختلفی چون مناطق مرکزی و سوادکوه، دودانگه ساری، هراز جریب (چهاردانگه)، عالی دره محال ثلاث غرب مازندران، کوهپایه ها و جلگه های مناطق مرکزی، گرجی محله و آسیاب سر را بازخوانی می‌کند.

منظومه های روایی تبری، حماسی آواز و دوتار؛ محمدرضا اسحاقی، مجموعه ای از آثار فولکلوریک مازندران است که محمدرضا اسحاقی آن را بازخوانی کرده و توسط شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا در چندین آلبوم تهیه و تنظیم شده است. حماسی از مجموعه آوازهایی است که طبق آیینی منحصربه‌فرد سینه به سینه در طی تاریخ رسیده تا سینه اسحاقی و خنیاگر مازندران آن آوازها را به گوش مخاطبان موسیقی فولکلور می‌رساند. حماسی سومین آلبوم از مجموعه‌ای است که پس از آلبوم‌های عاشقانه ها و آیینی در زمستان ٩۶ روانه بازار موسیقی شد. این آلبوم شامل قطعات عباس گالش، قمرناز، محمدحبه است.

جاودانه های موسیقی مازندران ٢ به نوای احمد بختیاری نیز پروژه ای است که برای گردآوری و ثبت آثار قدیمی و بعضا مرجع موسیقی مازندران سرگرفته است. آلبوم موسیقی احمدبختیاری دومین آلبوم از این مجموعه است که پس از آلبوم نظام شکارچیان، توسط شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا روانه بازار می شود. این آلبوم شامل اجراهای قدیمی این هنرمند است که در زمان حیات وی با امکانات شنیداری آن دوره ثبت و ضبط شده است. تلاش شرکت مهرآوا بر آن بوده که با پالایش اثر به بهترین کیفیت ممکن شنیداری دست یابد. این آلبوم شامل قطعات ته مله سنگ تراشون، جان یار، چپون کیجا، دندون طلا، کتولی، گل ابرو، گوهر، ملک جان، من و ته، یار بلاره شه دلخواره است.

کر ماشو، داستان و روایت علی طالبی، آواز  محمدابراهیم عالم داستان کوتاه مازندرانی است.

محمد غلامی رییس شرکت نسیم مهرآوا درخصوص فهالیت‌های خود گفت: از سال ١٣٨٣ که قدم به این حوزه گذاشتیم تا امروز که ١۴سال از آن می‌گذرد بیش از ١١۵ اثر شنیداری در حوزه های مختلف موسیقی کشور از این شرکت منتشر شده که بخش قابل توجهی از این تعداد را موسیقی فولک و بومی مازندران تشکیل می‌دهد ولی هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم هنرمندان موسیقی مازندران تا این حد مظلوم باشند. در ابتدا که با کاست اثرات را منتشر می‌کردیم گاهی به صد هزار تیراژ رسیده بودیم و هزینه ها جبران می‌شد ولی با پیشرفت تکنولوژی و دانلود آثار ضربه هایی به این بخش وارد شد. باید تبلیغاتی کنیم تا اگر کسی خواست دانلود کند از سایت های مجاز باشد تا کمکی باشد به موسیقی غنی مازندران. مانیز درحال ساخت یک اپلیکیشن موبایل هستیم و امیدواریم کمکی به حوزه تولید کنیم. در پایان از ریاست ارشاد ساری آقای عشریه تشکر می‌کنیم و همچنین مدیر کل ارشاد مازندران احد جاودانی بابت زحماتی که برای نشر این آثار کشیدند.

گفتنی است، از مهمانان ویژه این مراسم استاد کیوس گوران و استاد کاظمی بودند.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی