کتاب «قیچک آلتو و ویولا» اثر پریسا پیرزاده رونمایی شد

قیچک آلتو و ویولا
سام بورنگ

رسانه نوا – مراسم رونمایی کتاب «قیچک و ویولا» اثر پریسا پیرزاده در روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه با حضور هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا،در ابتدای این مراسم، مجری برنامه ضمن خوش آمد به مهمانان، از سختی ها و مشکلات تهیه و خرید ساز در سال های گذشته صحبت کرد و از فضای کنونی که بسیاری از جوانان پیگیر موسیقی هستند و به درک درستی از آن رسیده اند و در سنین پایین نوازندگی ساز تخصصی مورد علاقه خود را دنبال می کنند و همچنین از حمایت والدین برخوردارند، ابراز خرسندی کرد.

پریسا پیرزاده در توضیح فضای کلی کتاب «قیچک آلتو و ویولا» چنین گفت: کتاب «قیچک آلتو و ویولا» کتابی تلفیقی است و امکان و یا قایلیت های اجرایی هر یک از سازها، و همین طور شباهت ها و تفاوت هایی که از لحاظ تکنیک های دست راست یا همان دست آرشه و دست چپ دست انگشت گذاری که بین این دو ساز وجود دارد مورد بحث قرار گرفته شده است.

این کتاب دارای چهار فصل است که در هر یک از این فصل ها به موضوعی پرداخته شد. برای مثال فصل اول در خصوص تاریخچه و پیشینه هر یک از این ساز ها می باشد تا ابتدا مخاطب بداند پیشینه ساز قیچک آلتو و ویولا چیست و خاستگاه اولیه آن مربوط به کدام کشور است. در واقع تاریخچه و پیشینه ساز قیچک التو از شمال هند و پاکستان گرفته شده است و از پاکستان به سمت سیستان و بلوچستان آمده و به همین شکل رفته رفته به شکل ساز شهری نام برده شده است.

این ساز خیلی محجوب واقع شده است؛ زیرا تاکنون فردی به معرفی و انتشار کتابی در خصوص آن اقدام نکرده است و همین طور با ساز کمانچه بسیار مورد مقایسه قرار می گرفت؛ اما به دلیل آن که ساز کمانچه شباهت زیادی به ویولن دارد از این ساز، منابع و نوشته های زیادی وجود دارد، اما متاسفانه برای معرفی و شناخت ساز قیچک اتفاق خاصی نیفتاده است.

فصل دوم کتاب نیز راجع به مکانیزم ظاهری سازها می باشد که ساختار ساز قیچک و آلتو مورد بررسی قرار گرفته شده است، اگر چه هر یک از این ساز ها پیشینه ای متفاوت دارند اما از یک لحاظ می توان این دو ساز را با یکدیگر ادغام نماییم، چون کوک این دو ساز شبیه یکدیگر است و می تواند خیلی از مسائل را به دنبال داشته باشد.

در فصل سوم و چهارم نیز شباهت و تفاوت دو ساز از لحاظ تکنیک های آرشه گذاری و همچنین تکنیک انگشت گذاری مطرح شده است.

هدف من از ارائه کتاب «قیچک آلتو و ویولا» این مسئله است که نوازندگان ساز قیچک آلتو، بیشتر با تکنیک های نوازندگی مرسوم یک ساز غربی آشنا شوند و کمکی برای آن ها باشد تا این ساز را بیشتر مورد توجه قرار دهند و از آن بیشتر استفاده کنند.

این کتاب دارای بیست اتود مقدماتی از کتاب مارکو فرانک برای ساز ویولا می باشد و در جهت پیشرفت تکنیک های دست راست و چپ برای ساز قیچک آلتو تبیین و گردآوری شده است.

وی در پایان افزود: امیدوارم که خوانندگان این کتاب، مطالب گردآوری شده را دوست داشته باشند و نظرات شان را با من در میان بگذارند.

پیرزاده پس از صحبت در خصوص کتاب «قیچک آلتو و ویولا»، قطعه ای را با همراهی برادر خود پوریا پیرزاده برای حاضرین اجرا کرد.

بهنام ابطحی که از جمله مهمانان ویژه این مراسم بود، در خصوص زمان آشنایی خود با پریسا پیرزاده بیان داشت: آشنایی ما به سال ها پیش برمی گردد، زمانی که او تنها ۱۶_۱۷ سال داشت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جوانان علاقه مند به نوازندگی، از ساز قیچک آلتو شناخت دارند و به سراغ مطالعه کتاب هایی همچون «قیچک التو و ویولا» می روند، نیز اظهار کرد: سازهای زهی طرفداران بیشتری دارد؛ اما این ساز ایرانی است و می توان برخی قطعات کلاسیک را نیز به خوبی با آن اجرا کرد و به طور کلی قابلیت عجیب و غریبی دارد و بسیار با کیفیت است؛ اما به دلیل آن که بیشتر افراد از این ساز شناختی ندارند با آن کار نمی کنند و غریب افتاده است، در صورتی که قابلیت بالایی برای این نوع صداها و کشش ها دارد.

شایان ذکر است پریسا پیرزاده که پیش از این، آلبوم وکالیز را در بازار موسیقی منتشر کرده است در مراسم رونمایی کتاب «قیچک التو و ویولا» آثار خود را در اختیار علاقه مندان قرار داد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی