از آهنگسازی و تنظیم چه می‌دانید؟

تنظیم کردن
یاسمن قاسمی

رسانه نوا – موسیقی که می‌شنوید ترکیبی از ۲ بخش اصلی شامل ملودی اصلی و همراهی کننده بوده که این همراهی شامل آکورد، آرپژ، ریتم و غیره است.

به گزارش رسانه نوا، در زبان ساده می‌توان گفت آهنگسازی به معنای ساخت ملودی اصلی است و به کسی که این کار را انجام می‌دهد آهنگساز می‌گویند.

در آهنگسازی قواعد هم وجود دارد،ولی بیشتر آهنگسازی به استعداد و خلاقیت شخص در خلق ملودی‌های جدید مرتبط است و شاید آهنگساز به غیر از علم نوازندگی و شناختن گام ها، علم دیگری نداشته باشد، اما این ملودی را چه در آهنگ بی‌کلام یا با کلام که بر روی شعر این آهنگسازی صورت می‌گیرد، با حس خلق می‌کند.

آهنگساز به‌عنوان خالق ملودی اصلی آهنگ که حتی ممکن است هیچ گونه تحصیلات موسیقی یا آشنایی به تئوری موسیقی هم نداشته باشد، می‌تواند ملودی اصلی را روی یک ساز بسازد و بنوازد، ملودی را در قالب یک موسیقی بدون کلام زمزمه کند و یا آنرا روی شعری بخواند.

به زبان ساده می‌توان گفت تنظیم کننده کسی است که ملودی را از آهنگساز می‌گیرد و بر اساس ملودی، قسمت همراهی کننده آهنگ را می‌سازد،مشخص می‌کند هر سازی چه نتی باید بزند، ریتم ها، پاساژها، آکوردها، آرپژها و غیره را همه و همه تنظیم کننده مشخص می‌کند و می نویسد، برخلاف آهنگساز، تنظیم کننده باید علم زیادی داشته باشد و علاوه بر دانستن موسیقی و هارمونی و غیره باید بر تمام سازها آشنایی داشته باشد تا بتواند آهنگی را برای آن ساز بنویسد و تنظیم کند.

به زبان ساده‌تر تنظیم کننده، کسی است که وظیفه رنگ آمیزی نت‌های اصلی ملودی آهنگساز را بر عهده دارد. او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد. به قابلیت اجرای انواع سازها و حس و روح صدای آنها آشنا باشد.

از علومی مثل کنتر پوان و هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و دارای مهارت‌های عملی در بکارگیری آنها و آمیزش نت‌ها باشد. در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نت‌های آهنگ برای هرکدام از سازهای انتخابی (توسط خودش یا آهنگساز) و نیز حفظ هماهنگی تمام این نتها و حس و حال آهنگ و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نت‌ها و صداها و تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی