رسانه نوا – مسئله موسیقی در ایران سال هاست موضوع بحث بسیاری از صاحب نظران سیاسی شده است و در مناظره روز گذشته هم کاندیداهای ریاست جمهوری به بحث درباره موسیقی و شرایط هنرمندان فعال در این عرصه پرداختند.
مدیر کل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد معتقد است دولت روحانی فضا را برای فعالیت هنرمندان فراهم کرد . پیروز ارجمند می گوید وزرات ارشاد در ابتدای دولت یک مخروبه به عنوان دفتر موسیقی از دولت دهم تحویل گرفت. همچنین این موسیقیدان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد روحانی در رابطه با ادعاهای مطرح شده از سوی کاندیداهای انتخاباتی صحبت هایی را مطرح کرد که در ادامه می خوانید:
آقای ارجمند! شما در ابتدای دولت تدبیر و امید به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد مشغول به فعالیت شدید. به عنوان کسی که زمانی در حوزه موسیقی فعالیت داشته، وضعیت موسیقی ایران در دولت تدبیر و امید و مقایسه آن با دولت قبل را چگونه ارزیابی می کنید؟
موسیقی ایران در دولت تدبیر و امید متحول شد و ما از نظر فنی وکیفی رشد قابل توجهی در این عرصه داشته ایم. در واقع در این چند سال امنیت خاصی به اهالی موسیقی داده شده و علی رغم تبلیغاتی که برای لغو کنسرت ها شد، آمار تولیدات موسیقی آن چنان زیاد بود که تعداد لغوها در قیاس با تولیدات بسیار ناچیز است.
خب آمار کنسرت ها در این دولت چه تفاوتی با سال های قبلش داشته؟
در بخش برگزاری کنسرت در ایران آمار حدود ده برابر رشد را نشان می دهد. به نوعی هنرمندان ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند و در کشورهای همسایه کنسرت برگزار می کنند، تحت الشعاع این موضوع قرار گرفتند و مردم موسیقی مورد علاقه خودشان را در کنسرت های داخل کشور دنبال و پیدا کردند. رشد خوبی در صنعت موسیقی صورت گرفت و تولیدات موسیقی خیلی خوب بود و وعده ای که آقای روحانی در حوزه موسیقی داده بود محقق شد.
کدام وعده؟
ببینید آقا یروحانی در سسال ۹۲ وعده راه اندازی ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را داده بود و زودتر از آن چیزی که انتظار می رفت ارکستر سمفونیک ایران و ارکستر موسیقی ملی افتتاح و بازگشایی شد که این اتفاق بسیار خوب بود و مهم این است که برای اولین بار در تاریخ موسیقی بعد از انقلاب بود که ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد علی رهبری یک برنامه مشخص موسیقی کلاسیک سالیانه را ارائه و اجرا کرد. چنین چیزی سابقه نداشت که ارکستر سمفونیک به غیر از کارهای سفارشی آثار کلاسیک را با نوازنده های خوب داخلی و خارجی اجرا کند.
در بخش کنسرت های بین المللی عملکرد چگونه بوده؟
اجرای کنسرت های گروه های خارجی معتبر در ایران رشد قابل توجهی داشت. خواننده هایی از کشورهای اسلامی و شرقی به ایران آمدند و می توان گفت این اتفاق برای اولین بار افتاد و استقبال خوبی هم شد. بخش صدور مجوزهای آلبوم برای اولین بار از زمان دو ماه تا یک سال به یک هفته و ده روز رسید. یعنی قبلا مجوزها همیشه یکی از دغدغه های اهالی موسیقی بود که دیر صادر می شدند.
در بخش داخلی و استان ها هم همین توفیق را داشته ایم؟
در زمینه ی حضور گروه های موسیقی در شهرهای مختلفی خصوصا ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک اتفاق خوبی افتاد. برای اولین بار در کل کشور این را فراگیر دیدیم. جشنواره موسیقی نواحی ایران که تاکید شده بود، مجددا احیا شد و دوره ی نهم آن برای اولین بار در کرمان برگزار شد. همچنین جشنواره موسیقی ققنوس در حوزه نماهنگ پایه گذاری شد. برای اولین بار بخش خصوصی وارد برگزاری جشنواره ها شد که جشنواره بسطامی، استاد خرم و استاد شهناز شروع کرده اند و به خوبی هم پیش می روند. از نظر آماری کنسرت های برگزار شده در سراسر کشور در سال ۹۴ سه هزار کنسرت است.
یک سری کنسرت ها در این دوره لغو شده، علت لغو چه بوده و این که آیا از طرف دولت صورت گرفته؟
هیچ لغوی از طرف دولت نبوده و دولت با قاطعیت از برگزاری کنسرت ها دفاع کرد و حتی وقتی برخی از مدیران دولتی صحبت هایی را مطرح می کردند که با سیاست های دولت هم سو نبود، برخورد شدید و قاطعانه ی خود آقای رئیس جمهور را داشتیم که نشان از عزم ایشان در تعهد به وعده هایشان بود. نکته ی بسیار مثبت که مفقود مانده، سند تولیدی موسیقی کشور نهایی شده و به زودی مصوب خواهد شد و این یک اتفاق خیلی خوب است که به نظر من می تواند مسیر حرکت موسیقی ایران را در سال های آینده گسترش دهد. طرح مکتب خانه های موسیقی ایران که به حمایت از موسیقی سنتی و نواحی می پردازد تصویب شده و در برخی شهرها این مکتب خانه ها احیا شده و در کل کشور در حال گسترش است.
از لغو کنسرت ها می گفتید
بله، در مورد لغوها، دولت خودش هیچ لغوی را نه تنها انجام نداده بلکه به عنوان مثال خود بنده به عنوان مدیر کل موسیقی به تمام استانهای کشور می رفتم و با افرادی که در این مورد مسئولیتی داشتند دیدار می کردم و با همکاری خوبی که ایجاد شد حدود سه هزار کنسرت در سال ۹۴ با آرامش برگزار شد. مواردی بود از جمله دخالت دادستان ها در مجوزها که با پیگیری دولت در حال رفع است و از همه مهم تر شیوه نامه ای تنظیم شد که برای اولین بار قوانین برگزاری کنسرت را به طور دقیق مشخص کرد که تصویب و ابلاغ هم شده است. در شوراهای موسیقی شیوه نامه هایی برای معرفی آثار تصویب شد که از خواسته های اهالی موسیقی است.
نکته خیلی مهم تعامل بسیار خوبی بین وزارت کشور و نیروی انتظامی در برگزاری کنسرت ها صورت گرفت. نیروی انتظامی همکاری خوبی برای برقراری امنیت کنسرت ها داشته است. همچنین برای اولین بار بعد از انقلاب طرحی داده شد که به تک آهنگ ها و نماهنگ ها مجوز تعلق گیرد که زمینه ای بود که آهنگ های زیرزمینی از آن شکل زیر زمینی خودش خارج شود و شکل رسمی منتشر شود.
شخص خاصی از هنرمندان موسیقی زیرزمینی بوده که مجوز گرفته باشد؟
بسیاری از افراد بودند که به دلیل انتشار غیر مجاز محدودیت هایی برای فعالیت رسمی داشته اند. در دولت تدبیر و امید هیچ موسیقیدانی دچار این مشکلات نشد و حتی کسانی که مشکلاتی برای اجرا داشتند، رفع شد و فضای امن و آرامی در کشور حاکم شد.
مشکل کار را شما در حوزه موسیقی در کجا می دیدید؟
مشکل این بود آنچه که تحویل دولت داده شده بود مخروبه ای بود به نام دفتر موسیقی. بین هنرمندان یک بی اعتمادی حاکم شده بود و بسیاری از موسیقدان ها از کشور رفته بودند. ارکستر سمفونیک، ارکستر موسیقی ملی و گروه کر ارکستر سمفونیک تعطیل شده بود. درواقع ارکستر ۸۰ ساله موسیقی ایران تعطیل شده بود و یک نا امیدی در حوزه ی موسیقی حاکم گشته بود.
وچه شد که بنا بر گفته شما هنرمندان به عرصه موسیقی برگشتند؟
دلیل آن اعتماد متقابلی بود که بین هنرمندان و دولت ایجاد شد. در واقع در دولت نهم و دهم یک خطی بین دولت و هنرمندان ایجاد شده بود. مثلا تعداد کنسرت ها کاهش یافته بود و به ۴۰۰ کنسرت در سال رسیده بود و فضای نا امیدی زیادی حاکم و بی اعتمادی شکل گرفته بود. عدم رضایت از دولت باعث شده بود جریان ترسناکی رشد پیدا کند. در این باره خود آقای روحانی حمایت و کمک کردند که فضای آرام و امن ایجاد شود. متاسفانه بسیاری از بحران ها از جمله لغو کنسرت ها به نبود قوانین و آیین نامه ها برمیگردد که در برابر آن کار اصولی انجام وبسیاری از قوانین اصلاح و یا دوباره نوشته شد بنابراین شرایطی ایجاد شد که هنرمندان در فضایی آرام کار کنند که هم آمار نشان دهنده ی این امر است و هم نتایج ملموسی که مردم دارند می بینند.
آقای ارجمند، روز گذشته و در دومین مناظره انتخاباتی بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی یکی از کاندیداها اعلام شد که از سوی شهرداری تهران برای رونق در حوزه موسیقی کمک هایی صورت گرفته، این ادعا چقدر می تواند صحت داشته باشد؟
آقای قالیباف در این مناظره چند ادعا در زمینه هنری کردند که یکی کمک ده میلیارد تومانی به خانه موسیقی بود. خانه موسیقی ادعا کرده چنین وجوهی را از شهرداری تهران دریافت نکرده است و اگر فرض کنیم دریافت کرده باشد نیز باید بپرسیم آیا این ده میلیارد واقعا صرف موسیقی ایران شده و اگر اینطور است، خانه ی موسیقی باید اعلام کند که کجا این سرمایه را خرج کره است. ضمن اینکه خانه موسیقی یک تشکل صنفی است.در دوره شهرداری آقای قالیباف کلیه فعالیت های موسیقی در فرهنگسراها تعطیل شد. حال آن که فرهنگسراها وظیفه دارند به مردم محروم در زمینه هنر و فرهنگ خدمات ارائه کنند. بعد از آن نیز آموزش موسیقی در فرهنگسراها ادامه نیافت.
دیدگاه شما