رسانه نوا – فرهاد صفری، پدیدآورنده و نوازنده آلبوم تازه منتشر شده «بر مدار زمان»، از چرایی فاصله هفت ساله بین تولید تا انتشار اثر خود سخن گفت و تصریح کرد: مردم علاقه ای به شنیدن تکنوازی و موسیقی بدون کلام ندارند.
به گزارش ایرنا، آلبوم «بر مدار زمان» دربردارنده قطعه هایی در تکنوازی ساز تنبک است که فرهاد صفری، نوازنده تنبک و سازهای کوبه ای آن را اجرا کرده است.
صفری متولد ۱۳۶۱، تنبک را نزد اژدر سلطان آبادی، علیرضا مشعوفی و استاد بهمن رجبی فراگرفته است. این نوازنده جوان، تاکنون سازهای کوبه ای گوناگونی ابداع کرده، که از جمله آنها می توان به «باژ»، «زَروان»، «باژنگ»، «کوبانه»، «کارنگ» و «بادیه» اشاره کرد.
صفری که سابقه نوازندگی در گروه «قمر» و آلبوم های «وطن» و «از جان و از دل» (سالار عقیلی) و «درفش کاویانی» (شهرام ناظری) را در کارنامه دارد، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا درباره آلبوم خود با عنوان «بر مدار زمان» سخن گفت.
فرهاد صفری گفت: آلبوم «بر مدار زمان»، مجموعه ای از نواخته هایم است که دوست داشتم مخاطبان، این تکنوازی های تنبک من را بشنوند. آغاز تولید این اثر به سال ۱۳۸۷ بر می گردد و آن را در سال ۸۸ ضبط کردیم، اما هفت سال طول کشید تا این آلبوم در مهر سال ۹۵ منتشر شود.
وی درباره چرایی این فاصله طولانی بین تولید و توزیع آلبوم «بر مدار زمان» تصریح کرد: این اثر را پس از ضبط، به چند ناشر دادم که آلبوم مدتی دست آنها بود و به دان گوش دادند، اما برای انتشار آن مجاب نشدند و گفتند که نمی توانند آن را منتشر کنند.
این نوازنده سازهای کوبه ای درباره سبب بی رغبتی ناشران به انتشار آلبوم خود همچنین افزود: معتقدم این بی رغبتی ناشران به این سبب است که فضای موسیقی ایران اکنون طوری شده که مخاطبان میل چندانی به کارهای تکنوازی نشان نمی دهند؛ بنابراین اغلب آدم های خاصی این گونه آثار را خریداری می کنند. برای نمونه آلبوم من را که تکنوازی تنبک است، بیشتر کسانی که خود تنبک یا دف و دیگر سازهای کوبه ای می نوازند، احتمال دارد که بخرند. به هرحال چون مخاطب عام برای آلبوم های تکنوازی بسیار کمتر از دیگر آلبوم های موسیقی است، بسیاری از ناشران نیز علاقه ای نشان نمی دهند و برای انتشار این آثار ریسک نمی کنند.
صفری گفت: به هر ترتیب، سرانجام آلبوم «بر مدار زمان» با لطف نوید دهقان (سرپرست گروه قمر) که با آقای حسین خانی (مدیر شرکت ایران گام) صحبت و هماهنگی کرد، به همت شرکت ایران گام منتشر شد. البته افزون بر این، شرکت ایران گام کار را شنید و بعد تصمیم گرفت آن را منتشر کند، که البته این اتفاق نیز به سرعت رخ نداد، بلکه حدود ۱۰ ماه طول کشید تا ایران گام این آلبوم را منتشر کند.
وی درباره جذابیت ها و قابلیت های آلبومش در ارتباط برقرار کردن با مخاطبان عام، گفت: بخش هایی از این آلبوم که به نوعی تِم مطربی قدیم و ریتم های شاد دارد، می تواند افرادی را که اصلاً موسیقی هم کار نمی کنند، جذب کند؛ اما در کنار این ها، آلبوم «بر مدار زمان» بخش هایی هم دارد که تکنیکی تر و خاص تر است.
این نوازنده تنبک در پاسخ به این پرسش خبرنگار موسیقی ایرنا، مبنی بر اینکه «به جز دستمایه قرار دادن ریتم های مطربی، چه کنیم که مخاطبان به شنیدن موسیقی های سازی رغبت پیدا کنند، گفت: این، کاری بسیار دشوار است زیرا هر کاری هم بکنیم مردم کارهای تکنوازی، بویژه تکنوازی های کوبه ای را سخت می شنوند و حتی اگر ساز ملودیک هم به آن اضافه کنیم، باز مردم رغبت چندانی نشان نمی دهند و تا صدای خواننده به این مجموعه آثار اضافه نشود، مردم چندان این آثار را گوش نمی دهند.
** کلام رکن بسیار مهم موسیقی در ایران است
وی افزود: کلام در ایران، رکن بسیار مهم موسیقی است و تا صدای خواننده به آثار موسیقایی اضافه نشود، بسیاری از مردم بدان آثار توجهی نخواهند کرد. البته این را هم باید در نظر داشت که همیشه برای هر پدیده ای تعدادی افراد هستند که علاقه نشان می دهند و خواهان آن کالا یا پدیده اند و موسیقی سازی و تکنوازی تنبک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
صفری درباره برنامه موسیقایی آتی خود گفت: در آینده بدنبال تولید مجموعه ای تصویری از تکنوازی و نیز گروه نوازی سازهای کوبه ای هستم که البته باید دید خدا چه می خواهد و در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
دیدگاه شما