با اين شرايطي که شما گفتي امکان مطرح شدن کم است يا غير ممکن راستش را بگوييد از کجا حمايت ميشويد صداقت داشته باشيد هزينه کار هاي امثال شما زياد است از کجا تامين ميشويد جوان ها را گمراه نکنيد و……
رسانه نوا – عادل روحنوار نوازنده و تنظیمکننده جوان موسیقی است که با خوانندگانی همچون مهدی یراحی و محسن چاوشی، همکاری داشته است. نام وی با انتشار آلبوم «امیر بیگزند» بیش از پیش مطرح شد، این هنرمند همچنین در گروه موسیقی آکرووایا نیز فعالیت میکند و در سطح جهانی نیز افتخارات فراوانی کسب کرده است.
با این هنرمند در خصوص فعالیتها و برنامههای تازهاش گفتگویی داشته ایم که در ادامه میخوانید:
برای شروع گفتگو شاید بهتر باشد مخاطبان رسانه «نوا» بیشتر با شما آشنا شوند. از چند سالگی موسیقی را آغاز کردید؟
برمیگردد به نه سالگی و دوران کودکی که پدرم چون ساز فلوت میزد، بعد از مدتی یک گیتار برای ما آورد و برادرم نواختن آن را آغاز کرد و کم کم من نیز در این زمینه مشتاق شدم و شروع به ساز زدن کردم. در ابتدا برخی متدها را از اینترنت و همچنین کتابهای pdf آموختم و توانستم در مسیر نوازندگی رشد کنم؛ پس از آن به جایی رسیدم که فهمیدم تنها نوازندگی نیست و باید در کنارش آهنگسازی و تنظیم هم انجام دهم که بتوانم در موسیقی رشد بیشتری کنم. به صورت خودآموز با نرمافزارهای تنظیم و کتابهای تئوری و هارمونی، تنظیم و آهنگسازی را هم یاد گرفتم. این مسیر ادامه پیدا کرد تا تشکیل گروهی به نام آکرووایا که به سرپرستی برادرم علی روحنواز شکل گرفت. ابتدا جلساتی شکل میگرفت برای کارهای گروهی و کارهایی که چه من و چه دیگر اعضا میساختند مورد بررسی قرار میگرفت و مسیر کم کم ادامه پیدا کرد و امروز نیز در ادامه مشغول ساخت آلبوم اولمان هستیم که از نظر سبک و محتوا بسیار متفاوت خواهد بود که به زوری با اخذ مجوز منتشر خواهد شد.
پیشنهادهای کنسرت از چه زمانی مطرح شد؟
در طول این مسیر پیشنهادهایی زیادی برای برگزاری کنسرت و تنظیم برای خوانندههای متفاوت میشد تا اینکه برای اجرای کنسرت از سمت هانیبال یوسف پیشنهادی ارائه شد. پیشنهاد همکاری از سوی ایشان به من شد و نخستین کنسرتم در سالن میلاد با خوانندگی ماریو تقدسی برگزار شد. بعد از آن پیشنهاداتی در عرصه پاپ به من شد که اولین ِ آن با گروه مهدی یراحی بود که از اجری دوم به بعد این خواننده، همکاری با ایشان را آغاز کردم. این مسیر ادامه پیدا کرد و در این بین پروژههای شخصی خودم را میساختم و در فضای محازی منتشر میکردم.
طی این مدت چه مسیری را ادامه دادید؟
من کلاً سه مسیر را ادامه میدادم، یکی از آنها که اجراهای زنده با مهدی یراحی بود، در کنارش پروژههای گروه آکرووایا بود که سلیقه مردم و خودمان را بررسی میکردیم که نتیجه مثبتی داشته باشد و در کنار آن نیز پروژههای شخصی خودم که سعی میکردم محدود به ایران نباشد و تنها به سبکهای ایران توجه نکنم که در سطح بینالمللی به موفقیتهای خوبی رسیدم.
آشنایی و همکاری با محسن چاوشی چگونه شکل گرفت؟
در همین زمانها توسط فرشاد حسامی با محسن چاوشی آشنا شدم که برای قطعه آخرین اتوبوس در آلبوم امیر بیگزند با من تماس گرفته و گفتند پروژه بسیار خاصی را میخواهیم آغاز کنیم و به نوازندهای نیاز داریم که فکرش فراتر از ایران باشد و توانایی اش برای ساز زدن و تنظیم، متفاوت باشد. بعد از ضبط نخستین قطعه، آشنایی بیشتر شد و باعث شد از طرف محسن چاوشی به من پیشنهادهای بیشتری برسد که پشت سر هم در کمال آرامش کارهای آلبوم را انجام دادیم چرا که از طرف تیم آلبوم و خود محسن چاوشی آرامش و اطمینان خوبی بین ما برقرار بود. علاوه بر این برای سریال شهرزاد هم پیشنهاداتی به من شد که شش قطعه را هم داخل این پروژه نوازندگی کردم.
به نظرتان در ایران، کسی که موسیقی را به صورت آکادمیک یاد گرفته باشد موفق تر است یا تجربی؟
مطلقاً نمیتوان نظر داد چرا که نمونههای بزرگی در دنیا بودهاند که بدون تحصیلات آکادمیک موفق شدهاند و پیش از تحصیلات دانشگاهی، ذوق و عشق به موسیقی باعث موفقیت میشود. این ذوق در من هم بوده و هیچوقت با این فکر که بخواهم درسی را پاس کنم به سمت آموزش موسیقی نرفتم. درکل نمیتوان گفت کدام موفقتر هستند اما تحصیلات آکادمیک کمک و میانبری برای موفقیت در موسیقی میتواند باشد.
شما ساکن رشت هستید و اکثر هنرمندانی که با آنها کار کردید در تهران ساکناند، محدودیتهای شهرستان برایتان مشکلساز نبوده و نخواستید برای ادامه کار به تهران بروید؟
به خیلی از شرایط بستگی دارد، من در رشت مشغلههای زیادی دارم و اگر در تهران هم باشم باز به همین صورت خواهد بود و من در خانه مینشینم و ساز میزنم و تمریناتم را انجام میدهم. اماهدف اصلی من این بوده که مسیر اصلی پیشرفت را از خانه خودم و با بالا بردن توانایی خودم شروع کنم و همین باعث میشود که دیگران جذب این استعداد و توانایی بشوند و تا الان هم به این نتیجه رسیدم که همه با اطمیان کار را برای من ارسال میکنند و میدانند کار را به بهترین شکل انجام میدهم و نیازی به نظارت و همکاری رو در رو نیست.
شما موفقیتهای زیادی در نوازندگی داشتهاید، اما در ایران به نوعی کم کار هستید، دلیل این کمکاری چیست؟
همه چیز به هدف شخصی برمیگردد، هدف من این نیست که اسمم روی کاور آلبومها برود و زیاد دیده شود. من بیشتر سعی میکنم وقتم را بر روی کارهایی بگذارم که ارزش بالایی داشته باشد و اگر توجه کرده باشید در آلبوم محسن چاوشی، کل کار گیتار با من بوده و در کنار آن یکی از قطعات مهم آلبوم به نام شاه مقصود را هم تنظیم کردم؛ بیشتر کیفیت کار برایم مهم است نه تعداد زیاد کار و دیده شدن اسم. سعی کردم کارهایی که انجام میدهم متفاوت باشد و کارهایی که تا الان انجام دادهام نیز کارهای کم و کوچکی نبوده است، من از خودم انتظار کارهای بزرگ و جهانی دارم و میخواهم خودم را راضی نگه دارم و میخواهم کاری را انجام دهم که بتوانم خودم را در آن نشان دهم و برای مثال آلبوم «امیر بیگزند» بود که میتواستم خیلی از تواناییهای خودم را در آن ثابت کنم.
شما افتخارات زیادی در سطح جهانی داشتهاید، اما بازخوردی در رسانهها نداشته، فکر میکنید دلیل خاصی دارد؟
فکر میکنم پیگیری نکردن خودم دلیل آن باشد، شاید هم مجاز نبودن آن دلیلی پیگیری نکردن خبرگزاریها باشد، چراکه در سبکهای دیگر سابقه این نوع فعالیتها بوده اما در سبک راک کمتر این اتفاق رخ میدهد. اما جالب است که این اتفاق بسیار از سوی کسانی مثل کاوه یغمایی و هومن خلعتبری به شدت حمایت شد اما اینکه بخواهد پوشش خبری داده شود، نبوده و دلیلش هم احتمالا عدم پیگیری خودم بود.
عادل روحنواز متد خاص خودش را دارد، این از کجا سرچشمه گرفته؟
چون من تجربی کار کردم و پیش کسی کلاس حضوری نرفتم، بنابراین، متد من حاصل تجربیات و تمرینات شخصی است خودم یک متدی تهیه کردم که شاید در آینده به صورت کتاب آن را منتشر کنم.
در خارج از ایران هنرجویانی دارید، آموزش انها را به چه صورت انجام میدهید.
به صورت اینترنتی، متد شخصیام را در سایتی جمعآوری کردم و به صورت هفتگی برایشان میفرستم و آنها هم برایم ویدئوهایشان را میفرستند و ایراداتشان مشخص میشود.
اینکه میگویند عادل روحنواز سریعترین نوزانده گیتار ایران است تا چقدر حقیقت دارد و کاری برای ثبت جهانی ان کردهاید؟
تلاش میکنم در سطح جهانی به نوازندههای مطرح بینالمللی نزدیک شوم، اما سرعت یکی از فاکتورهای نوازندگی است، در موسیقی شرایط به نوعی است که سرعت بیشتر دیده شده ولی من خودم را نوازنده سرعتی نمیدانم و به آن، هم به اندازه دیگر تواناییها نگاه میکنم.
با اين شرايطي که شما گفتي امکان مطرح شدن کم است يا غير ممکن راستش را بگوييد از کجا حمايت ميشويد صداقت داشته باشيد هزينه کار هاي امثال شما زياد است از کجا تامين ميشويد جوان ها را گمراه نکنيد و……
دیدگاه شما