تشریح جزییات آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران
نشست خبری اعضای شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران برای تشریح رویداد برگزاری آزمون نوازندگی این ارکستر در تالار وحدت تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی سید محمد میرزمانی و هادی آرزم از اعضای شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران در این نشست جزییات آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران را تشریح کردند.
هادی عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران در ابتدای این نشست خبری درباره جزئیات آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: براساس برنامهریزیهایی که در همه ارکسترها وجود دارد، تلاش کردیم تا از بهمن ماه برای برگزاری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران اقدامات لازم را انجام دهیم. این شرایط همواره جزو برنامههای همیشگی ارکسترهای معتبر است که برای ارتقای سطح نوازندگی آزمونهایی را برگزار میکند.
وی افزود: تمام تلاشمان را انجام دادیم تا همه جوانب کیفیت و عدالت را در برگزاری آزمون رعایت کنیم. البته اکر بخواهیم به لحاظ پیرفت و میزان سطح نوازندگی هنرمندان را با کشورهای خارجی مقایسه کنیم، اصلاً منطقی نیست. ما اکنون در حوزه تدریس با مشکلاتی رو به رو هستیم که همین موضوع مقایسه سطح نوازندگی هنرمندان ما را با سطوح جهانی غیر ممکن میکند. این معضلی است که باید به آن رسیدگی شود و بنده و جناب میرزمانی بارها متذکر شدیم و به آن تاکید داریم.
این نوازنده پیشکسوت ویولن تصریح کرد: بچههایی که اکنون در ارکستر سمفونیک تهران مشغول به فعالیت هستند شبانهروزی هستند. این عزیزان نوازندگانی هستند که انصافاً نهایت تلاش خود را انجام میدهد تا به بهترین شکل ممکن برنامههای ارکستر را پیاده کنند. اما باید پذیرفت که اکنون نیازمند یک نگاه بنیادی در ارکسترها هستیم که باید هر چه زودتر کارهای موثرتری انجام دهند.
ما اکنون در حوزه سازهای برنجی نوازنده کم داریم بنابراین بخش مهمی از این ماجرای آزمون نوازندگی به همین جهت است. البته بازنشسته شدن اجباری تعدادی از نوازندگان با سابقه که به لحاظ سنی شرایط استخدام ندارند هم معضل دیگری بود که باعث شد که ما در حوزه آزمون نوازندگی اقدامات لازم را انجام دهیم.
آرزم درباره نحوه برگزاری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران گفت: نحوه برگزاری آزمون در حوزههای مختلف نوازندگی صورت میگیرد. به عبارتی در هر بخش ما هیاتهای داوری جداکانه ای داریم که آزمونهای جداگانه ای را برگزار میکنند. در این بخش گروه بندیهای صورت میگیرد و مفاد تخصصی رپرتوارها به هنرمندان متقاضی حضور در آزمون ارائه میشود و در نهایت نفرات برگزیده معرفی میشوند. مرحله نهایی آزمون هم طی روزهای آینده برگزار میشود و من امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در عرصه ارتقای کیفی آثار باشیم.
این نوازنده پیشکسوت موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: اقداماتی برای خرید لوازم جانبی سازهای گران قیمت برای استفاده از ارز دولتی توسط نوازندگان ارکسترها صورت گرفته که هنوز در مرحله مذاکره و رایزنی است. اما امیدوارم این بار شرایط به گونهای فراهم شود که علاوه بر پرداخت به موقع دستمزد نوازندگان ارکستر چه قراردادی و چه پروژهای، فضایی ایجاد شود که خرید لوازم جانبی سازهای گران قیمت در شرایط بهتری باشد.
سیدمحمد میرزمانی آهنگساز و عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست رسانهای ضمن قدردانی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: متاسفانه قوانینی ایجاد شد که همکاری با نوازندههای بازنشسته و با سابقه دیگر میسر نیست. این حفرهای است که در بدنه ارکستر سمفونیک ایجاد شده و باید برطرف شود. اگرچه در این مورد اقدامات موثری انجام شده که امیدواریم با رایزنیهای صورت گرفته بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.
این آهنگساز و رهبر ارکستر ادامه داد: متاسفانه ما در برخی موارد شاهد هستیم که برخی نوازندگان فکر میکنند دیگر نباید تلاشی داشته باشند و به نظر من این آزمونها باعث میشود که سطح علمی و کیفی نوازندگان ارتقا پیدا کند.
عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران با تاکید بر ضرورت برگزاری پیوسته جلسات و تمرینهای ارکستر سمفونیک تهران بر تداوم همکاری با منوچهر صهبایی در ارکستر سمفونیمک تهران تاکید کرد.
دیدگاه شما