حمله شدید آیت الله علم الهدی به شجریان!

پارسا عمادی

رسانه نوا – نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: برخی جریان‌ها که وابسته به خارج هستند با سبک‌های غلط عزاداری، اساس عزاداری امام حسین (ع) را زیر سؤال می‌برند.

به گزارش رسانه نوا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار اعضای کانون مداحان و بسیج مداحان مشهد مقدس با بیان اینکه احساسی بودن برخی عزاداری‌ها ناشی از نظام‌مند نبودن این حرفه و فقدان سازماندهی منسجم در این زمینه است، اظهار کرد: در تاریخ شاهد آن هستیم که گاهی اوقات افراد بی‌سواد و بی‌محتوا صرفا به علت استعداد در آوازخوانی، در مجالس عزاداری فعالیت داشته‌اند که این وضعیت ناشی از ضعف تشکیلات مذهبی است.

وی ادامه داد: شناسایی نیروها، پرورش استعدادها و جلوگیری از هرز رفتن استعدادها از مزایای نظام‌مند شدن مداحان است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از مصادیق هرزرفتن استعدادها به علت عدم نظام‌مندی، آقای شجریان است که در سنین نوجوانی به فعالیت‌های قرآنی و مذهبی اشتغال داشت اما در نهایت از این مسیر خارج شد؛ اگر استعدادها را در مسیر نوکری امام‌ حسین (ع) قرار ندهیم تبدیل به ابزار کفر می‌شوند و اسباب فساد جوانان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: مشکل جامعه مداحان این است که کادرسازی صورت نداده و برای آینده مداح پرورش نمی‌دهند؛ باید به نوجوانان میدان داد تا احساس شخصیت کنند و بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: مشکل جریان‌های سیاسی ضدولایی این است که مداح و روحانی نامدار و باسواد ندارند، بنابراین به دنبال منحرف کردن و استخدام افراد انقلابی حرکت می‌کنند.

وی تأکید کرد: بسیج مداحان تشکلی است که می‌تواند در امر سازماندهی مداحان و پرورش استعدادها تأثیر به سزایی ایفا کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت روزآمد بودن گفت: متأسفانه محتوای اکثر مداحی‌ها با انقلاب ما هماهنگی کامل ندارد و این محتواها به‌روز و مناسب با شرایط فعلی جهان اسلام نیست.

وی افزود: برخی محتواهای مذهبی به‌گونه‌ای است که اگر در زمان شاه نیز این محتواها عرضه می‌شد ممانعتی از جانب حکومت صورت نمی‌گرفت.

علم‌الهدی به کمبود در حوزه محتوای انقلابی به‌روز اشاره کرد و گفت: باید در کنار تشکیلاتی برای پرورش استعدادها، تشکیلاتی نیز برای محتواسازی ایجاد شود تا محتوای عزاداری محرم به‌گونه‌ای باشد که امام حسین (ع) انقلاب‌ساز به جامعه معرفی شود.

وی اظهار داشت: برخی جریان‌ها که وابسته به خارج هستند با سبک‌های غلط عزاداری، اساس عزاداری امام حسین(ع) را زیر سؤال می‌برند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، استقلال مالی هیأت‌های مذهبی را نکته‌ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینکه هیأت‌ها از بودجه دولت استفاده نمی‌کنند یک حسن است، چراکه نیاز بودجه‌ای وابستگی می‌آورد و از طرف دیگر، مردم ما عاشق امام حسین (ع) هستند و این هزینه‌ها را داوطلبانه تأمین می‌کنند.

دیدگاه شما

23 دیدگاه
پاسخ دادن

نه حمله است نه سنگین اگر جسارت نباشد دروغ شدید است چون بحث دیگری داشته می کرده با دیدگاه خودش یک مثال زده البته کاش نام نمی برد . آخرالزمان است دیگه دروغ را با بهانه مبالغه و تیتر ژورنالیستی و … توجیه میکنیم .غیبت را با اینکه جلوش هم میگم و مگه دروغه و … و ….. خدا خودش هدایتمون کنه

پاسخ دادن

حالا من نه طرفدار علم الهدا هستم نه عاشق شجریان
ولی تیتر خوبی انتخاب نشده
بابا یه جمله گفته دیگه
چرا الکی جنجال درست می کنید؟

پاسخ دادن

متاسفانه این آقا درهرزمینه ای که میخواهداظهارنظرمیکند ویه عده هم پای منبرش مینشینند.گویاایشون هیچ مرزی برای توهین کردن به بقیه نمیشناسد.دادستان کجایی؟

پاسخ دادن

شجریان کیست؟ آیا همان خواننده گمنامی نیست که از برکت انقلاب اسلامی و
فرار خوانندگان مطرح عصر طاغوت
و از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی استاد شجریان شد؟

شجریان در صدا و سیمای زمان طاغوت می خواند یا صدا و سیمای جمهوری
اسلامی؟ در سالن وزارت کشور جمهوری اسلامی کنسرت می گرفت یا سالن وزارت
کشور محمد رضا پهلوی؟

حالا چه شده که امثال شجریان و فرهادی که سر سفره انقلاب اسلامی استخوان
ترکانده اند برای دشمن انقلاب دم تکان می دهند؟
آیا کسی که نمک می خورد و نکدان می شمند اصولا قابل احترام است؟

پاسخ دادن

حرفش درست بود اما تیتر تند بود، البته یک صدم شجریان هم این چنین افرادی محبوبیت ندارند اینم حرف درستی هست.

پاسخ دادن

سلام
به نظر بنده آقای علم الهدی در حد و اندازه ای نیست که بخواد در مورد استاد شجریان اظهار نظر کنه؛
ایشون به همون تجارت دینی شون بپردازن بهتره؛
اصولا کسی که میلیونها انسان مسلمان هموطن خودش را در رادیو و تلویزیونی که از بیت المال همان مردم ساخته شده ( بزغاله و گوساله ) خطاب میکنه؛ مصداق بارز بی سوادی و بی محتوایی و همچنین عامل هرز رفتن استعداد جوانان و فراگیر شدن فساد در جامعه است…

پاسخ دادن

کسی برای حرف های شما تره هم خورد نمیکند آقای حاکم خودخوانده!

پاسخ دادن

باسلام.نقد وبررسی کوتاه در مورد استاد شجریان.
این تحلیل کوتاه آقای علم الهدا جای بررسی وتحقیق بیشتر را دارد.محتوی حرف ایشان این است که استاد شجریان یک خواننده مذهبی وقاری قرآن بوده.
اولا استاد شجریان همان گونه که خود گفته است،بااینکه درسالهای نوجوانی وجوانی در سایه پدر به آموزش تجوید وصوت درقرآن پرداخته وبعذا تا سالها موذن وقاری رادیو خراسان بوده بعدها درورود به سالهای جوانی استعداد خویش را در امر آواز معنوی وروحبخش اصیل ایرانی میبیند،با توجه به این نکته که قرائت قرآن مجید یک افتخار بزرگ برای یک مسلمان به حساب می آید،حال باید به این نکته توجه داشت که وظیفه یک هنرمند درجامعه چیست؟ ذات هنر بی پرده سخن گفتن است،در هرهنری که کنکاش کنی به این بی حجابی گفتار میرسی،موسیقی،تاتر،نقاشی،مجسمه سازی و……استاد شجریان درست است که دربرهه ای از زمان دچار چالش شد وشاید میتوانست کمی صحه صدر داشته باشد اما دردهای مردم را با صدایش پژواک کرد مثل کارهایی که دراوایل انقلاب انجام داد برادر بی قراره،سپیده،ایران خورشیدی تابان داردوهمراه شوعزیز که تصنیف آخر را بارها در آخرین کنسرتهایش در تور اروپا اجرا کرده چون زبان بی زبان مردمیست که از شجریان وامثال ایشان انتظار نگرش بازتابی عمیقتر در جامعه را دارند،چون اینان سفیرند،سفیر هنر وزبان دل مردم.
بله متاسفانه عده ای در سال ۸۸متاسفانه جو متشنجی را در کشور به راه انداختند وحتی به وجود نازنین امام مظلوم هم توهین کردند که این موضوع را باید درجای دیگر بررسی کرد اما چرا باید استاد شجریان را دراین قضیه دخیل بدانند؟بسیار فکر غلطیست،حتی آنجا که میگوید اسلام جلو هنر موسیقی را گرفته،منظور استاد را باید بررسی کرد.ایشان منظورشان افرادی بوده که دراین سالها به اسم اسلام به خیلی از هنرهای اصیل ایرانی خاصه موسیقی توهین کرده اند به گفته مرحوم سید احمد خمینی وقتی ایشان نوار استان جانان را به همراه یکی از عزیزان تلاشکر موسیقی مذهبی رادیو که گویا استاد صبحدل بوده نزد امام خمینی برای گوش دادن میبرند ایشان میفرماید اگر موسیقی ایرانی این است هرروز ارائه کنید چون امام درآن کار بینظیر معنویت موسیقی را که از درون خود استاد شرچشمه میگیرد را دریافت کرده کما اینکه متاسفانه استاد در مصاحبه ای در بی بی سی منکر نظر موافق حضرت امام درمورد خود شده است ، موسیقی که در اذان،در ابتهال،در تواشیح ودر تعذیه نقش به سزایی را ایفا کرده است وبه جرات میتوان گفت اگر موسیقی اصیل ایرانی نبود مداحی به این شکل وجود نداشت چون قبل از بوجود آمدن دستگاهها وردیفهای موسیقی ایرانی مداحی به صورت دکلمه همراه با آوای حزین بوده است.شما درتمامی مداحیهای قدیم از مرحوم استاد ذبیحی گرفته تا آقای محمود کریمی وغیرو موسیقی دستگاهی کاراصلی را انجام میدهند،وخود مداحان باید نزد استاد آواز وردیف دان،ردیفهای موسیقی را یاد بگیرند.وحتی دربسیاری از مقامات قراعت قرآن موسیقی دستگاهی ایرانی نقش به سزایی داردمثل حسینی،سه گاه،بیات کردو….
آن دسته از دوستان که میگویند استاد شجریان قرآن را به صورت آواز خوانده مطمئنا با تجوید درقرآئت قرآن آشنایی ندارند،ایشان سالهای زیادی نزد استاد مهدی شجریان پدر بزرگوارشان به یادگیری رموز قرائت قرآن پرداخته درمسابقات جهانی با سختگیریهای داوران آن دوره که اشتهار ومعروفیتشان جهانی را درنوردیده بود درکشور مالزی مقام دوم جهان را با اختلاف بسیار اندک بعد ازقاری مصری به دست می آورد.
به قول جناب سالار عقیلی که حتی شاگرد استاد نبوده ونزد جناب صدیق تعریف دوره آواز را گذرانده،میگوید اگر مردم ایران ومسئولین ودولت مملکت بدانند که شجریان باموسیقی این سرزمین چه کرده مجسمه ایشان را ازطلا گرفته ودرمیدان آزادی نصب میکردند.
شجریان حق بزرگی به گردن هنر این سرزمین دارد بهترین آوازهای تاریخ این سرزمین را پژواک به احساس کرده،شعرهای حافظ وسعدی را که برگرفته از قرآن مجید هست خوانده ازکنه جان سرود مهر ومهربانی سرداده وشنونده را به عالم لاهوتی برده است.
انسان واجب الخطاست اما خدا کند اندکی در نگاه ونظرمان درمورد استاد تجدید نظر کنیم آنهم این روزها که پیروفرتوت شده وبا بیماری صعب العلاجش وباباور وایمان درونیش میجنگد آرزوی سلامتی وطول عمر بکنیم چون ایشان ناگفته های زیادی دارند.وبه مصابیح این شعر همیشه داوریها را برپیشانی به دور ازتعصب خویش جاز بزنیم که خدا نکرده نباشد که
نظر به کار مفیدم کس نمی کند هزار دیده منتظر یک اشتباه من است.
شجریان اگر خطایی داشته که آنهم فقط خدا میداند نباید از آب گل آلود ماهی بگیرم ومنتظر لغزش انسانها باشیم به این بنگریم آیا ما نزد خداوند متعال منزه از هر گناهی هستیم؟

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی