آلبوم موسیقی«و عشق آمد» روانه بازار شد / صنایعی و عقیلی از عشق گفتند

سام بورنگ

رسانه نوا – جدیدترین اثر مستقل مرتضی صنایعی- آهنگساز و نوازنده‌ی نی با عنوان«و عشق آمد» با صدای سالار عقیلی منتشر شد.

مرتضی صنایعی که پیش از این آلبوم‌های شهد و شکر، سر سماع و جانان را آهنگسازی کرده است، درباره آلبوم «و عشق آمد» گفت: موسیقی ایرانی به لحاظ اجرایی و پیاده سازی ملودی در یک بافت غیر انیسون، موسیقی ساده‌ای نیست. به خصوص وقتی که با کلام همراه می‌شود. من در آلبوم «وعشق آمد» تمام سعی‌ام را کرده‌ام که از کلام مناسب‌ترین استفاده را داشته باشم. شما اگر به آثار استادانی مانند محمدعلی کیانی‌نژاد و زنده نام پرویز مشکاتیان دقت کنید، درمی‌یابید که تا چه حد در تلفیق شعر و موسیقی وسواس داشته‌اند. به همین دلیل و طبق همان آموزه‌ها بنده هم سعی کرده‌ام که بین شعرای کلاسیکی چون اوحدی مراغه‌ای، سعدی، حافظ و شاعران معاصری چون استاد محمدعلی بهمنی، بهادر یگانه و محمود توسلیان یک تعامل معنایی و موسیقایی برقرار کنم.

وی در مورد بافت کلی اثرش تاکید کرد: تنالیته‌ای اثر از ابتدا بر روی آواز افشاری استوار است که من این مایه را از روی ملودی‌ای که از بطن اشعار به من الهام شده، ساخته‌ام و طی یک تغییر ریتمیک روی تنالیته‌ای شور مدولاسیون کرده‌ام. نکته‌ی حایز اهمیت این است که تلاش کرده‌ام با استفاده از یک مُد بسیار سنتی به نام افشاری طوری استفاده کنم که فضای تازه‌ای را تجربه کرده باشم.

مرتضی صنایعی در ادامه افزود: سعی کرده‌ام از فواصل و آکوردهایی سود بجویم که در کنار هارمونی و کنترپوآن بتوانم جانی دیگر به فضای سنت بدهم. علاوه بر این آگاهانه خواسته‌ام که به زعم ارکسترال بودن بافت آثار آهنگسازی شده، خیلی شلوغ تنظیم نکنم تا شنونده ارتباط خود را با سازهای ملی در دل اثر قطع شده نبیند. در واقع تمام تلاشم این بوده که روند ملودیک اثر از یک انسجام برخوردار باشد.
این نوازنده نی درباره همکاری با سالار عقیلی گفت: سالار عقیلی خواننده بسیار توانمندی است که خواسته‌های آهنگساز را به بهترین نحو درک و در بهترین زمان و بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. من از این همکاری با جناب آقای عقیلی بسیار خرسندم و امیدوارم که دوباره فرصتی دست بدهد تا با این هنرمند گرانمایه همکاری داشته باشم.

استاد محمدعلی بهمنی که به عنوان یکی از شاعران این آلبوم حضور دارد، درباره‌ی این همکاری گفته است: خوشحالم که شما با جوهره‌ی هنر خود جانی دیگر به‌این شعر بخشیده‌اید. سخنی‌که شرح‌بایستگی موسیقی شما را داشته باشد در من نیست. امید که هنر شناسان راستین میهن‌مان زبان گویای هنرتان باشند‌. نگاه‌ هنرشناس امروز روشنایی نسل فرداست.

علیرضا میرعلینقی در بخشی از یادداشتی که بر پیشانی این اثر نقش بسته است، اینگونه تحریر کرده:
کل این پرواز پر آرامش و با تأمل در سپهر آواز افشاری صورت گرفته است. آوازی که اجرای آن در تکنوازی دشوار است و در آهنگسازی دشوارتر می نماید که با فضای مایگی عادت شده «نوا» اشتباه نشود. نوا و افشاری شاید در بعضی از فواصل همزاد باشند ولی در مسیر پروازشان همذات نیستند. مجموعه سه تصنیف و دو قطعه آوازی هم نشان دهنده دنیای موسیقی آهنگساز است و هم ذهنیت تکنیکی او را نشان می‌دهد. ذهنیتی که امر ممتنع را تبدیل به امر ظاهراً سهل می‌کند. تصنیفها بدون ایجاد حس غرابت نو هستند و بدون تداعی قرابت ها، در اعماق بستر ردیف، ریشه دارند. خواندن بخش آوازی آنها به ویژه در «ترک عشق» که پنج ضربی آن را در اثری به این صورت نشنیده ایم، کار هر خوش آواز با تجربه‌ای نیست و سالار عقیلی در اجرای آن درکی برآمده از انعطاف و توانایی توأمان را نشان می‌دهد.

صنایعی همچنین در توضیح‌هایی تکمیلی درباره این اثر گفت: مجموعه حاضر که در قالب تصانیف و آوازهای برگرفته از ردیف موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی، با آهنگسازی اینجانب و با یاری و همکاری سایر دوستان هنرمندم تقدیم حضور میگردد، هر چندگامی است کوچک در حفظ و اشاعه موسیقی اصیل ایرانی به دوستداران و عاشقان فرهنگ و هنر،لیکن گامی است بلند و بدعتی نیکو که در پس آن داستانی بس دراز است و در شرح ماجرایش سخن عشق و مهر ودوستی.

وی تاکید کرد: ارائه این آلبوم با حمایت کامل مادی و معنوی جناب آقای مهندس جواد مخبری و همسر گرامیشان سرکار خانم زهره صدر عضدی و تلاش دوست و برادر عزیزم جناب آقای مهندس مهدی کلاهدوز در راستای حفظ و اشاعه موسیقی فاخر و اصیل ایرانی و حمایت از هنرمندان این دیار کهن میسر گردیده است.

آلبوم موسیقی «و عشق آمد» از سوی موسسه‌ی فرهنگی و هنری ایران گام با مدیریت صدرالدین حسین‌خانی منتشر شده است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی