دستخط پنج ترانه‌سرای برجسته تبدیل به فونت می‌شود

رسانه نوا – دستخط کرت کوبین، دیوید بووی، جان لنون، لئونارد کوهن و سرژ گینزبورگ تبدیل به فونت می‌شود.

در پروژه‌ای که «فونت ترانه‌سرایان» نام ‌گرفته است با استفاده از یادداشت‌ها، خاطرات و نامه‌های شخصی پنج ستارۀ ترانه‌نویسی فونت‌هایی طراحی شده که شبیه به دستخط این ستارگان است و هدف اصلی از این پروژه علاوه بر ادای دین به آنها الهام‌بخشی از سبک و سیاق نوشتار آنهاست.

جولین سنس و نیکولاس دیمینس، خالقان این طرح، در سایتی که به همین منظور طراحی کرده‌اند نوشته‌اند «ترانه‌هایتان را شبیه به کسانی که الهام‌بخش شما بوده‌اند بنویسید. فونت‌ ترانه‌سرایان برای این ساخته شده که الهام‌بخش موزیسین‌ها باشد. نوشتن ترانه‌ها با دستخط ترانه‌سرایان بزرگ به تخیل قدرت پرورش می‌دهد. در حال و هوای بوی، کوبین، کوهن، گینزبرگ یا لنون بودن می‌تواند کاملا خلاقانه باشد… و قصد هم همین بوده است.»
در سایتی که سنس و دیمینس طراحی کرده‌اند (www.songwritersfonts.com) زندگی‌نامۀ کوتاهی از این ستارگان نوشته شده و در کنار آن نمونه‌ای از دستخط آنها همراه با فونتی که از روی دست‌خط‌ها طراحی شده قرار گرفته است و فونت‌ها را می‌توان از همانجا دانلود کرد.

این موزیسین‌ها که همگی در حوزۀ شعر و ترانه مولف هستند جایگاهی برجسته در موسیقی عامه‌پسند دارند.

کرت کوبین در سال ۱۹۸۷ گروه نیروانا را تاسیس و سبک موسیقی گرانج را به دنیا معرفی کرد. او از بلوز، پانک راک و هوی متال الهام گرفت و جهان موسیقی خود را خلق نمود. نوشته‌های منحصر‌به‌فرد او نسلی را برای همیشه تحت تاثیر قرار داد. او در اپریل ۱۹۹۴ در سن ۲۷ سالگی در شهر سیاتل بر اثر خودکشی درگذشت.

دیوید بوی که در بریکستون، جنوب لندن به دنیا آمد در کودکی به موسیقی علاقمند شد و پیش از آن که در سال ۱۹۶۳ حرفۀ خود را پایه‌گذاری کند هنر، موسیقی و طراحی خواند. اسپیس اودیتی اولین موفقیت او در سال ۱۹۶۹ بود و پس از آن، او هرگز از تجربۀ رویکردهای جدید و نوآوری دست بر نداشت تا جایی‌که ترانه‌های غیرمعمول او تبدیل به کلاسیک‌های موسیقی شدند. او در ژانویه ۲۰۱۶ در سن ۶۹ سالگی در شهر نیویورک بر اثر سرطان کبد درگذشت.

جان لنون خوانندۀ گروه بیتلز بیشتر به واسطۀ فعالیت‌های ضدجنگ شناخته می‌شود. او پس از جدایی از گروه بیتلز ترانه‌های خود را متمرکز بر موضوعات اجتماعی سرود. لنون در سال ۱۹۸۰ در شهر نیویورک در ۴۰ سالگی توسط یکی از هوادارانش به قتل رسید.

لئونارد کوهن که سال ۱۹۳۴ در کانادا به دنیا آمد و پیش از آنکه وارد دنیای موسیقی شود شاعر و رمان‌نویس بود. نوشتنِ او به گفتۀ خودش در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۸، «شبیه گیرکردن پای خرسی در یک کندوی عسل» بود «من مستقیما این تو افتادم و گیر کردم این خوشمزه است و در عین حال ترسناک است من درست داخلش هستم و خیلی جسباک نیست و این عجیب است و در عین حال دردناک است اما به شکلی گریزناپذیر است.» او نوامبر ۲۰۱۶ در سن ۸۲ سالگی در لسن‌آنجلس به مرگ طبیعی درگذشت.

سرژ گینزبورگ خوانندهۀ شاعر، آهنگساز، نقاش، فیلمنامه‌نویس و بازیگر و مهم‌تر از همه یک چهرۀ اسطوره‌ای در فرانسه بود. او سال ۱۹۲۸ در پاریس به دنیا آمد و از سال ۱۹۵۷ تا پایان عمر به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. ترانه‌های او حجم گسترده‌ای از بازی هوشمندانه با کلمات بود که اغلب به‌ طنازی، تحریک‌آمیزی و کنایه‌هایش شناخته می‌شود. او در مارچ ۱۹۹۱ در سن ۶۲ سالگی در پاریس بر اثر حملۀ قلبی درگذشت.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی