«جاده‌های دوستی» از ایران تا ایتالیا؛ دستاورد سیاست‌های دولت روحانی

ریکاردو-موتی

رسانه نوا – نشست خبری کنسرت مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکسترسمفونیک تهران عصر روز گذشته با حضور ریکاردو موتی (رهبر ارکستر)، علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) و شهرداد روحانی (رهبر دایم ارکستر سمفونیک تهران) در تالار وحدت برگزار شد.

ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا در اجرایی مشترک، امشب پنج شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ از ساعت ۱۹:۰۰ در تهران و در تالار وحدت روی صحنه می‌روند و دو روز بعد یعنی شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ در ایتالیا و در شهر راونا کنسرتشان را برگزار می‌کنند. رهبر سرشناس ایتالیایی ریکاردو موتی، رهبری این اجرا را بر عهده دارد و روز گذشته درباره نشست خبری درباره جزئیات این دو کنسرت برگزار شد.

ماموریت ویژه مدیران فرهنگی دولت روحانی برای فعالیت‌های بین المللی

علی‌اکبر صفی‌پور در ابتدای این نشست گفت: پروژه مشترکی که بین ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترفستیوال راونا در ایران و ایتالیا اجرا می‌شود در نوع خود یکی از اتفاق‌های کم نظیر و بسیار مهم موسیقی ماست که می‌تواند علاوه برجنبه‌های آموزشی و فنی که برای هنرمندان جوان کشورمان دارد، دربرگیرنده اتفاقات خوشایندی در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی باشد. به هر حال مدیرانی که طی سال‌های اخیر در فعالیت‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید حضور دارند صاحب ماموریت ویژه‌ای هستند که ماندگارترین آن درک متقابل و دوستی با ملت هاست. در فضای موجود این هنر است که می‌تواند به عنوان عنصری قابل فهم برای همه ملت ها حامل پیام دوستی و صلح باشد.

او ادامه داد: در راس تمامی فعالیت‌های فرهنگی این هنر موسیقی است که می‌تواند بهترین ابزار برای ارتباطات فرهنگی دولت‌ها باشد و اتفاقی که فردا در کنسرت مشترگ گروه ایرانی و ایتالیایی در تالار وحدت تهران و چند روز بعد در راونا ایتالیا انجام شاهدش هستیم؛ حاصل یک فعالیت ۹ ماه است که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا انجام گرفته و امروز به نتیجه مطلوبی رسیده که با عنوان «جاده‌های دوستی» به مخاطبان ایرانی و ایتالیایی عرضه می‌شود. این پروژه ابتکار آقای ریکاردو موتی است که طی سال های گذشته در هر کشوری با گروه‌های مختلف موسیقی برنامه اجرا می‌کرد.

وی افزود: خوشبختانه طی مذاکره‌ای که با رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا؛ زمینه‌های این اجرای مشترک در ایران و ایتالیا فراهم شد. به هر حال طرح ابتکار آقای موتی اکنون در جایگاه ویژه‌ای در دنیا قرار گرفته و خیلی‌ها منتظر بودند که بعد از ۱۹ کشور قبلی کدام کشور میزبان چنین پروژه‌ای می‌شود. به هر حال ما خوشحالیم که به عنوان ایرانی بیستمین میزبان پروژه «جاده‌های دوستی» باشیم. چرا که این پروژه پیش‌تر در ۱۹ کشور دنیا عملی شده است. خوشبختانه با تمهیدات و برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته این حرکت با استقبال بسیار قابل توجه رسانه‌های ایرانی و حتی ایتالیایی قرار گرفته و قرار است اجرای کشور ایتالیا از طریق یکی از شبکه‌های ملی این کشور به صورت زنده پخش شود.

صفی‌پور با تقدیر از شهرداد روحانی در پیگیری امور فنی این کنسرت بیان کرد: ما طی برنامه ریزی که برای توسعه ارکستر‌هایمان داشتیم تمام تلاش خود را انجام دادیم که از بهترین هنرمندان برای حضور در راس ارکستر‌ها استفاده کنیم و بنده بسیار مفتخرم که از زمان حضورم در بنیاد رودکی افتخار همکاری با شهرداد روحانی را داشتم. او هنرمندی است که با ارتباطات خوبی که در دنیای موسیقی دارد توانست مدیریت اصلی پروژه را به عهده بگیرد. به هر حال ما هم اکنون به سطحی رسیدیم که می‌توانیم شاهد توسعه ارکستر‌ها در کشورمان باشیم. ما در گذشته مشکلات پیش پا افتاده‌ای در اداره ارکستر داشتیم که صحبت از حضور هنرمندانی چون ریکاردو موتی دور از انتظار بود اما طی یک سال گذشته ما از این مراحل عبور کردیم و هم اکنون حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که قطعا با حضور در این پروژه و استفاده اززبان هنر از هویت کشور ایران دفاع کنیم. 

شهرداد روحانی مدیرهنری و رهبر ارکسترسمفونیک تهران هم در این نشست خبری با ابراز خرسندی از اجرای این پروژه بیان کرد: خیلی خوشحالم که ارکستر به سطحی رسیده که می‌تواند با یکی از مهم‌ترین رهبران ارکستر دنیا و بهترین نوازنده‌های اروپا در پروژه جاده‌های دوستی به اجرای برنامه بپردازد.

ریکاردو موتی: گفتگو ملت‌ها با زبان فرهنک اتفاق می‌افتد

در ادامه این نشست ریکاردو موتی رهبر ارکستر فستیوال راوانا ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در ایران؛ گفت: خوشحالم با اعضای ارکستر ایرانی این برنامه را اجرا می‌کنم و وظیفه خودم می‌دانم از آقایان صفی‌پور و روحانی به جهت حمایتی که از این دو اجرا در ایران و ایتالیا کردند تشکر کنم. ایتالیا مانند ایران، کشوری با سابقه تاریخی است. پس لازم است این دو کشور با این تمدن چند هزار ساله، ارتباط‌های بیشتری در همه زمینه‌ها به خصوص فرهنگی و هنری با هم داشته باشند. به هر صورت من از این اجرای مشترک بسیار راضی هستم. از نظر من موسیقی نه مرز و نه قومیتی می‌شناسد بنابراین این دو ملت در کنار هم می‌توانند با نت‌های موسیقی احساسات خود را منتقل کنند.

او همچنین اظهار کرد: قطعا دنیا به تبادل فرهنگی نیازمند است و از طریق زبان فرهنگ است که ملت‌ها می‌توانند با هم گفتگو داشته باشند. بنابراین بسیار خوشحالم که نه تنها شهروندان تهران بکه شهروندان ایتالیایی نیز این برنامه‌ها را ببینند. در عین حال کاملا متوجه شدم که شهرداد روحانی بچه‌های ارکس‌تر را بسیار خوب آماده کرده است. آن‌ها شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند و وقتی این بچه‌ها بخش‌های از کار را در تمرین اجرا کردند توقع نداشتم که تا این حد کارشان خوب باشد. به همین جهت ارکستر ما در این دو اجرا یک ارکستر جداگانه نیست بلکه یک ارکستر مشترک است.

جوزپه وردی از امروز یک ایرانی است

وی درباره رپرتوار اجرایی کنسرت هم گفت: انتخاب من برای این کنسرت در ایران و ایتالیا آثاری از جوزپه وردی است. او تنها موسیقیدانی است که روح و جان موسیقی ایتالیایی را در دنیا مطرح می‌کند. برای ما او خودِایتالیا نه از نظر سیاسی بلکه از روح و جان موسیقایی است. وقتی که وردی از دنیا رفت یکی از شاعران ایتالیا گفت: «وردی هم عشق و هم درد را نشان می‌دهد» و حالا امروز می‌توانم بگویم جوزپه وردی یک ایرانی است.
موتی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: انچه در پروژه جاده دوستی‌ها موردنظر است بردن موسیقی ایتالیا به تمام دنیاست و این دست دوستی است که ایتالیا به سمت کشور‌ها دراز کرده و امیدوارم روزی ایران نیز این دست دوستی را دراز کند و کاری کند که آثار کلاسیک آهنگسازانش در کشورهای مختلف اجرا شود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی