فینال هزارصدای سنتی با داوری شهبازیان، تعریف و بهمنی

سام بورنگ

رسانه نوا – عصر چهارشنبه پنجم اردی‌بهشت، فینال بخش کلاسیک ایرانی برنامه هزارصدا در سالن اصلی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد تا بعد از یک سال برگزاری مسابقه بین بیش از بیست از گروه موسیقی ایرانی در بخش‌ها‌ی مقدماتی و نیمه نهایی، این برنامه موسیقایی به سرانجام برسد و شاهد ویژه‌برنامه پایانی خود باشد.

به گزارش رسانه نوا، این برنامه راس ساعت ۱۹ و با یک ساعت تاخیر آغاز شد که دلیل عمده این تاخیر، هماهنگی‌ها‌ی تصویربرداری و آماده‌سازی دکور برای ضبط تصویری حرفه‌ای برنامه عنوان شد. تهیه‌کننده شناخته شده برنامه‌ها‌ی هنری به ویژه برنامه‌های موسیقایی تلویزیون، سید محمد مناجاتی با گروه خود به این برنامه آمده بودند تا دور نهایی این تنها برنامه مسابقه منسجم ساز و آواز ایرانی را ثبت و ضبط کنند. به این مناسبت تغییرات عمده‌ای نیز در دکور برنامه ایجاد شده بود.

در این برنامه، بعد از خواندن غزلی زیبا از استاد محمدعلی بهمنی توسط مدیر و مجری برنامه، تیتراژ برنامه روی صدای استاد محمدرضا شجریان پخش شد. این تیتراژ روی آهنگ ماندگار سپیده (ایران ای سرای امید) ساخته استاد محمدرضا لطفی ساخته شده بود و بهانه آن نیز سالگرد درگذشت ایشان در دوازدهم اردی‌بهشت ماه بود. این برنامه به این  استاد بزرگ موسیق ایرانی و استاد پرویز مشکاتیان تقدیم شد. زادروز زنده‌یاد مشکاتیان هم در بیست و چهارم اردی‌بهشت است.

کارشناسان این برنامه استادان فریدون شهبازیان برای بخش آهنگسازی، صدیق تعریف برای بخش آواز و خوانندگی و محمدعلی بهمنی برای بخش شعر و ترانه بودند که در جای جای برنامه نظرات ارزشمندی را ارائه کردند.

مهمان ویژه این برنامه نیز بانو پری بنان، همسر استاد غلامحسین بنان بود و در خلال این برنامه، مراسم ویژه‌ای هم به مناسبت سالروز درگذشت این صدای ماندگار موسیقی ایران برگزار شد. به این مناسبت ابتدا گروهی متشکل از علیرضا جعفرزاده(خواننده)، جهانبخش احمدپور(تار) و پرهام کوچک(تنبک)، غزل «من زنده بودم اما، انگار مرده بودم» استاد محمدعلی بهمنی را با آواز و سپس یک تصنیف قدیمی از استاد بنان را اجرا کردند. سپس بخش‌ها‌یی از فیلم مصاحبه آرش نصیری با همسر استاد بنان پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.

پخش فیلم اجرای زیبای یک تصنیف کردی از کنسرت ونیز گروه نوروز به سرپرستی و خوانندگی استاد صدیق تعریف یکی دیگر از میان برنامه‌ها‌ی هزارصدای فینال بود.

در پایان و قبل از دعوت از کارشناسان و گروه‌ها به روی صحنه برای اهدای لوح تقدیر، مدرس، خواننده و ردیف‌دان پیشکسوت محمدرئوف قنبری با سنتورنوازی موزیسین و کارشناس موسیقی، رضا مهدوی به عنوان مهمان و حسن ختام اجرای موسیقی کردند.

پس از اهدای لوح تقدیر و اتمام صحبت‌ها‌ی استاد فریدون شهبازیان، آرش نصیری با ذکر مقدمه‌ای از صدیق تعریف درخواست کرد که به صورت زنده برای حضار بخواند. این استاد با سابقه موسیقی ایرانی با درخواست و تشویق تماشاگران تصنیف زیبا و خاطره‌انگیز «از نگاه یاران» و آواز ابتدای آن روی شعری از سیمین بهبهانی را اجرا کرد و در هنگام اجرای تصنیف حضار با ایشان همخوانی کردند. تعریف قبل از اجرا هم به صورت موجز شرح ماوقع ساخته شدن ترانه این تصنیف توسط زنده‌یاد فریدون مشیری را بیان کرد. این قطعه که بر اساس یک آهنگ کردی قدیمی‌ست، توسط استاد تعریف ساخته و تنظیم شده و یکی از قطعات آلبوم شیدایی‌ست که ناظر ضبط آن استاد فریدون شهبازیان بود.

در پایان گروه‌های صفیر و رها به عنوان گروه‌های برتر سال ۱۳۹۶ هزارصدای سنتی معرفی شدند و لوح تقدیر دریافت کردند.

اعضای گروه موسیقی صفیر

فرامرز خسروی :آهنگساز و نوازنده تار/  مهدی اصغرپور:آواز

علیرضا مینویی :سنتور / محمد امین سیف : کمانچه/ مجتبی صفایی: نی حامد مهرآبادی :عود

محمود جعفری: تنبک/ کیاوش نادر شاهی: بم تار

اعضای گروه موسیقی رها از یزد:

خواننده معین اقایی

سرپرست گروه و نوازده سنتور  محمد صالح کریمی:

نوازنده تار: عرفان کوچه باغی

نوازنده بم تار و تنبور: علی دهقانی

تنبک: فرزاد امینی

نوازده دف: محمد مهدی کریمی

حواشی

-حضور همسر استاد بنان با استقبال گسترده حضار روبرو شد طوری که ایشان که به سختی راه می رفت، دوبار مجبور شد بلند شود تا به ابراز احساسات تماشاگران پاسخ دهد.

-قبل از اجرای هر گروه، فیلمی از اجراهای قبلی گروه‌ها در دور مقدماتی و نیمه‌نهایی پخش می‌شد. بعد از پخش فیلم گروه رها نصیری عنوان کرد: در آن برنامه استاد کامبیز روشن‌روان در کنار سالار عقیلی و اهورا ایمان داور برنامه بودند و آنجا سرصحنه اعلام کردم که آقای عقیلی با اغلب بزرگان موسیقی همکاری کرده اما تا به حال با استاد روشن‌روان همکاری نکرده است. خوشبختانه آنها در حضور تماشاگران قول همکاری دادند و حالا این همکاری شکل گرفته است.» نصیری افزود: الان که نگاه می‌کنم می بینم که استاد تعریف هم تاکنون با استاد شهبازیان همکاری نداشته و خدا کند این برنامه هزارصدا باعث شکل‌گیری این همکاری شود و چه بهتر که این همکاری روی شعری از استاد بهمنی باشد.» این نظر با استقبال و تشویق همگان مواجه شد.

هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادها و چهره‌های تازه موسیقی است که در در دو بخش سنتی و پاپ برگزار می‌شود. این برنامه به ابتکار، مدیریت و اجرای روزنامه‌نگار حوزه موسیقی، آرش نصیری از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و اولیه برنامه ساز و آواز منسجم و ادامه‌دار در موسیقی ایران است. هزارصدا دو بار در ماه برای دو بخش سنتی و پاپ برگزار می‌شود و بنابر توافق جدید با فرهنگسرای ارسباران، بخش سنتی آن در اولین چهارشنبه و بخش پاپ آن در سومین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌شود. به این ترتیب و بنابر اعلام مدیرو مجری این برنامه، فینال بخش پاپ هزارصدا نیز چهارشنبه ۱۹ اردی‌بهشت برگزار و بهترین خواننده پاپ سال گذشته نیز معرفی و سپس روال عادی مقدماتی هزارصدا برای سال جدید با رویکردی تازه آغاز خواهد شد.

عکاس: صنم رحمانی

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی