هزارصدای سنتی شهریور ماه برگزار شد

هزارصدا
سام بورنگ

رسانه نوا – عصر روز چهارشنبه اول شهریور، هزارصدای سنتی با مدیریت و اجرای آرش نصیری در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، نصیری به مناسبت چهارم شهریور سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث، برنامه را با خواندن شعر «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» اخوان آغاز کرد. سپس تیتراژ برنامه پخش شد که روی فیلم اجرای بحرطویل استاد حسین علیزاده با سه تارنوازی ایشان و تنبک نواری زنده یاد داریوش زرگری ساخته شده بود. در جای جای این تیتراژ فیلم اجرای تحسین برانگیز استاد هم آمده بود. این انتخاب به خاطر اول شهریور، روز تولد استاد انتخاب شده بود. همچنین سالروز درگذشت داریوش زرگری نیز بیست و یکم شهریور است.

اجرای گروه موسیقی خالقی به سرپرستی بانو گلنوش صالحی اولین اجرا و از برنامه‌های جنبی هزارصدا بود که بعد از پخش تیتراژ انجام شد. این گروه متشکل از هنرمندان آموزشگاه موسیقی پارس به مدیریت جناب ناصرنظر است. آنها اجرایشان را با رنگ درویش‌خان آغاز کردند و بعد از چند تک‌نوازی کوتاه، به مناسبت ۲۹ شهریور، سالگرد زنده‌یاد استاد پرویز مشکاتیان، یکی از قطعات مشهور ساخته‌ این استاد بزرگ و بی‌نظیر، «رزم مشترک» یا «همراه شو عزیز» را اجرا کردند.

سپس از برنده‌ی برنامه‌ی قبل، گروه صفیر، دعوت به اجرا شد که با اجرایی عالی حضار را به تحسین وا داشتند. پس از آن از کارشناسان دعوت شد تا به روی صحنه بروند. به علت کسالتی که برای استاد کامبیز روشن‌روان به وجود آمده بود، نصیری از استاد میلاد کیایی درخواست کرد که به عنوان داور بخش آهنگسازی حضور پیدا کند. به این ترتیب عبدالجبار کاکایی، محمد معتمدی و میلاد کیایی کارشناسان این برنامه بودند.

پس از سخنان اولیه کارشناسان، از اولین گروه شرکت‌کننده ،گروه فراق، دعوت به اجرا شد. اعضای این گروه شریف میرشریفی آواز، کیانوش پیرحسین سنتور، رضا کریمی تنبک، محمدعلی الهی پویا کمانچه، حسین خوش‌نویس تار بودند. این گروه آوازی با شعری از علی حقگو با مطلع “در سینه عشق شاه چون بر گدا رود؟/ ای بغض در فراق محمل کجا رود؟” و تصنیفی با شعری از سعدی را اجرا کردند. کارشناسان برنامه از گروه فراق برای ابتکار در اجرای ایشان تشکر کردند و البته، کاکایی به شعر آواز ایراداتی اساسی گرفت و آن را در حد اجرای آواز ندانست.

پس از این اجرا از اولین ملودیکایی که کوک ایرانی شده است رونمایی شد . این ملودیکا را علی دوللو (نوازنده ی پیانو، دف و ویولن) ساخته است. در این بخش دکتر میثم خاتمی نیا،دکترای ادبیات و استاد دانشگاه تهران و نوازنده ی روشن دل پیانو، در مورد این ملودیکا توضیح داد و به عنوان نمونه با این ملودیکا قطعه الهه ناز را نواخت. سپس فاضل جمشیدی که از مهمانان برنامه بود، به دوللو بابت این ابداع تبریک گفت. علی دوللو خلبان و نویسنده بیش از ده عنوان کتاب است و آرشیوی صوتی تصویری از تاریخ موسیقی ایرانی را هم در اختیار دارد.

پس از آن، فیلم کوتاهی از اپرای خیام پخش شد که در این فیلم استاد بهروز غریب پور در مورد آن توضیحاتی داد و بخشی از آواز محمد معتمدی در آن نیز پخش شد.معتمدی خواننده‌ی نقش خیام در این اپرا است و به درخواست نصیری در مورد این اپرا و آوزخوانی‌اش در اغلب اپراهای استاد غریب‌پور توضیحاتی داد.

سرانجام از آخرین گروه شرکت کننده‌ی بخش مسابقه، گروه چکاد، دعوت به اجرا شد. اعضای گروه محمد محسنی، سرپرست و نوازنده‌ی عود، جابر برزگر آواز، حسین صالحی سنتور، محمدرضا لطفی نی، محمد گلشاییان تار، علی کریمی تنبک، رضا صبوری بم‌تار بودند. این گروه باری آواز شعری از سعدی با مطلع ” من از تو روی نپیچم گرم بیازاری / که خوش بود ز عزیزان تحمل خواری” و تصنیفی از هوشنگ ابتهاج با مطلع ” ای عاشقان پیمانه‌ها پرخون کنید/ وز خون دل چون لاله‌ها رخساره‌ها گلگون کنید ” را اجرا کردند. کارشناسان از اجرای گروه چکاد بسیار راضی بودند و آن‌ها را تشویق کردند. اعضای این گروه از شهرستان‌های آباده و ابرکوه بودند و اجرا و مجموعه رپرتوارشان نشان از یک گروه حرفه‌ای داشت و بسیار خوب درخشیدند. درخشش این گروه در برنامه هزارصدا در آستانه کنسرتشان اتفاق افتاد. گروه چکاد ۹ و ۱۰ اردی‌بهشت در شهرستان ابرکوه یزد کنسرت دارند و بخشی از برنامه کنسرت‌شان را در هزارصدا اجرا کردند.

سپس از این اجرا استاد محمد رئوف قنبری با سنتورنوازی رضا مهدوی به عنوان خواننده‌ی مهمان دعوت به اجرا شد و این دو استاد اجرایی گرم و اصیل را به نمایش گذاشتند. این اجرا بسیار مورد تحسین حضار قرار گرفت و نشان از اصالت ساز و آواز این دو مهمان گرامی برنامه داشت.

در انتهای برنامه از گروه‌های شرکت‌کننده و کارشناسان دعوت شد تا برای انتخاب برنده‌ی برنامه به روی صحنه بروند و گروه چکاد از آباده و ابرکوه به عنوان گروه برتر انتخاب شد.

فاضل جمشیدی، سیدعباس سجادی و مهران مهتدی از جمله مهمانان این برنامه بودند.

هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی چهره‌های جوان موسیقی است که هر ماه دوبار، یک بار برای موسیقی ایرانی و یک بار هم برای موسیقی پاپ برگزار می‌شود و بنیان‌گذار، مدیر و مجری آن آرش نصیری روزنامه‌نگار حوزه موسیقی‌ست. بنابر اعلام مدیر هزارصدا، برنامه بعدی هزارصدا ساعت ۱۵ پنج شنبه بیست و سوم شهریور در ژانر پاپ برگزار می‌شود و مصادف است با پایان چهارمین سال و آغاز پنجمین سال برگزاری این برنامه، و به همین مناسبت به صورت ویژه‌ای برگزار می‌شود.

عکس‌ها: پانیذ فرامرزی

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی