صت؛ روزنه‌ای برای تنفس یک جریان مستقل و مقابله با سلیقه‌سازی ‌

رسانه نوا نشست مشترک برگزارکنندگان و هنرمندان فستیوال صت روز گذشته با حضور اهالی رسانه در موزه موسیقی برگزار شد. در این نشست یان رُلف (یکی از بنیانگذاران سی تی ام)، امیربهادر اشرف زاده (آهنگساز و یکی از برگزارکنندگان صت)،  ربیع بعینی (آهنگساز) و سیاوش امینی (آهنگساز) حضور داشتند.

یان رُلف در آغاز این نشست درباره جریان موسیقی الکترونیک در دنیا گفت: معتقدم این جریان به طور کلی همچنان تحت تاثیر موزیسین های اروپایی است اما به تدریج همه دارد تغییر می کند. امروز میبینیم که در جوامع مختلف تلاش های مختلفی اتفاق می افتد. ما باید بتوانیم کاری کنیم که این حرکت گسترش پیدا کند و به مناطق مختلفی مثل آمریکا و ژاپن و غیره برود. امروزه همه چیز در اروپا متمرکز نیست و مرکزیتی ندارد. ما الان مشاهده می کنیم که هر قسمتی در دنیا مخصوصا بخش هایی که نزدیک به شهرها هستند؛ تمریناتی اتفاق می افتد که با توجه به میزان تکنولوژی بخش های مختلف موسیقی را به هم ارتباط دهد و البته این اتفاقات نیاز به مراقبت و تلاش بیشتری دارد و نیاز داریم که به واقعیت نزدیک تر شویم.

او ادامه داد: نمی خواهیم به دنبال ملی گرایی باشیم . ما سی تی ام را بنا کردیم که آرتیست های مختلف از سراسر دنیا بتوانند تجربیات متفاوتی داشته باشند. ما همیشه دنبال فستیوال ها و رویداد هایی هستیم که یک سوت خالی نباشند که در آن بدمیم بلکه تلاش داریم تا اتفاقی باشد که با هدف گذاری مشخص به سمت آن برویم. خیلی مهم است که شما بدانید در هر فستیوال کدام آرتیست ها را انتخاب کنید. گاهی ما باید سراغ آرتیست هایی برویم که از دامنه انتخاب ما فراتر هستند.

تجربیات مشابه صت و ای سی ام در موسیقی الکترونیک

وی درباره مسائل مالی که یک لیبل مستقل با آن مواجه می شود توضیح داد: : بحث مالی بسیار مهم است. اگر ما از نظر مالی تغذیه نمی شدیم نمی توانستیم رشد و پیشرفت کنیم. صت هم قطعا با همین موضوع مواجه است. ما در ۱۹۹۹ دقیقا مثل صت عمل کردیم و از جیب خرج میکردیم و ریسک می کردیم. در آلمان هم همین شرایط بود و به دنبال فرصتی بودیم که کاری شبیه صت در آن سال ها انجام دهیم اما الان می توانم بگویم که طی بیست سال گذشته ما توانستیم یک تامین مالی دو ساله را بدست بیاوریم و ما در آلمان یاد گرفتیم که چطور می شود به این شکل جلو رفت. این روش به یک از خود گذشتگی مستمر نیاز دارد.

او افزود: من معتقدم اگر گروهی از افراد یک خط مشی را به سمت جلو حرکت دهند. از خودگذشتگی کنند و کار را با هم پیش ببرند قطعا خواهند توانست که کار را توسعه دهند. اگر این اتفاق نظرها وجود داشته باشد قطعا به راحتی قابل تصور است این پلتفورم مثل صت کارش را ادامه دهد و به تدریج بزرگ تر شود. من نمیخواهم درمورد صت پیشگویی کنم اما بهترین آرزوها را برایش دارم و امیدوارم حقیقتا پیشرفت کند.

یان رُلف همچنین اضافه کرد: اگر بخواهیم درباره بزرگی سی تی ام و صت صحبت کنیم مسائل مختلفی است. من فکر میکنم بهترین چیزی که می توانید آرزو داشته باشید این است که یک جریان را در شهر خودتان داشته باشد و باید بتوانید به فعالیت های زیرزمینی و غیر رسمی اتفاق می افتد دسترسی داشته باشید. شما باید بتوانید بفهمید افراد به موسیقی منطقه شما چه نگاهی دارند. این باعث می شود که شما به عنوان یک ارگانایزر شرایط را تحت کنترل داشته باشید.

ربیع بعینی: صت اتفاقی کم نظیر در دنیاست

ربیع بعینی در اینشست درمورد تجربیات شخصی خودش و مهاجرت از لبنان به ایتالیا گفت: این خیلی متفاوت است وقتی شما از یک کشوری مهاجرت می کنید و افراد جدید را میبینید. در آن زمان در لنان  ما فقط امکان ضبط موسیقی داشتیم و یک آفیش خیلی کوچکی دردانشگاه داشتیم و من از سر کنجکاوی کارم را در آن جا آغاز کردم و درواقع در لبنان امکاناتی نبود اما بعد از مهاجرتم همه چیزهایی که میخواستم به وقوع پیوست.

 او ادامه داد: فکر میکنم همیشه ترکیبی از کنجکاوی و فرصت هاست که ما را به این نقطه می رساند. من در شهر کوچکتری نسبت به بیروت بزرگ شدم و اتفاقات زیادی در زمینه موسیقی نمی افتاد. شاید اگر این جمعیت کوچیک در آلمان هم می خواستند کار کنند با امکانات کمی مواجه بودند. در بعضی نقاط در آسیا یا آمریکا جنوبی شرایط متفاوت شده است. یک موزیسین با توجه به امکاناتش می تواند تجربه کند.

این آهنگساز درباره همکاری با سی تی ام توضیح داد: یک هماکری مشترک بین من و سی تی ام بوده اما می توانم بگویم یک کار تولیدی جنرال برای من بوده است. شاید بیشتر می توانم بگویم بحث فیوچرینگ بوده و اینکه بتوانیم کار خودمان را به نمایش بگذاریم. واقعیتی که وجود داشت این بود که رابطه بین هنرمندان ایرانی و کسانی که در صت فعالیت می کنند این بود که شما همه توانایی خودتان را در یک پکیج وقف کار میکنید. نوع ارائه این برنامه ها بسیار مهم است که می توانم بگویم اتفاقی که در اینجا افتاد نمونه کم نظیری در دنیاست.

بعینی افزود: من این حرفه را به عنوان یک شغل میبینم. لاز نیست کسی شما را استخدام کند. شما باید بتوانید توجهتان را به خودتان و محیط اطرافتان متمرکز کنید. شما باید به تدریج رشد کنید. نیاز به تاثیر و نفوذ دارید و باید از جایی الهام بگیریم. ممکن است شما یک فستیوال عظیم ده روزه داشته باشید. شما باید ببینید مردم نسبت به هرکدام از موسیقی ها چه واکنشی نشان می دهند. تفاوتی میان مکانی که چهل نفر مخاطب موسیقی وجود دارد تا مکانی که مخاطبان بسیار دارد. شما باید در این کار فعال باقی بمانید. مسئله پیدا کردن یک نقطه و جایگاه که بتوانید مخاطبان خودتان را به صورت فزاینده ای جذب خودتان کنید خیلی به سازمان شما و موزیسین هایی که با شما ارتباط هستند مرتبط است

این آهنگساز در پایان عنوان کرد: : ما از هرجایی در دنیا تحقیقات می کنیم تا موسیقیمان را به بهترین شکل بتوانیم به گوش مخاطبانمان برسانیم. وقتی شما در سطح بین المللی کار میکنید همه چیز سخت تر می شود. زمانی شما در یک منطقه کوچک کار میکنید و فیدبک های مثبت میگیرید اماابعاد بین المللی خیلی وضعیت متفاوتی را میسازد. این اتفاقات ظرف شیش ماه و یک سال نمی افتد و زمان زیادی می کذرد یک یک پلتفورم رشد جدی کند. اگر مشکلات غیرقابل پیشبینی برای صت اتفاق نیفتد می تواند واقعا پیشرفت کند. ما در اوایل ۱۹۹۰ با مشکلات متعددی از سمت دولت مواجه بودیم اما این جریان با پایداری در مسیر خودش توانست پیش برود.

موسیقی راهیست برای الزاما ایرانی نبودن

سیاوش امینی در ابتدای صحبت‌هایش درباره همکاری های بین المللی اش توضیح داد: من برای رسیدن به اینجا حرکات مختلفی را انجام دادم. وقتی شما یک ایرانی باشید و سلیقه متفاوتی را در موسیقی داشته باشید با مشکلات متعددی مواجه شوید. من در طی سال های اخیر با اتفاقات مختلفی مواجه شدم. تجربیات موسیقایی در هر کشور متفاوت است اما من نگاه می کنم که آن تجربه چقدر با سمت و سوی من یکی است. من با افرادی از یونان به طور مثال ارتباط برقرار کردم و اگر این نقطه اشتراک وجود داشته باشد کارم را با آن ها ادامه خواهم داد. درواقع یکی از نکاتی که موسیقی برای من دارد این است که میتوانم از الزاما ایرانی بودن دور شوم و به واسطه اثرم دیده و شنیده شوم.

او ادامه داد: در برخی فستیوال ها مثل فستیوال ها هرکس ژانر مختلفی را دنبال می کند. ما می توانیم رابطه خوبی را بین آرتیست ها از نقاط مختلف پیدا کنیم. ما می توانستیم برنامه سی تی ام را در یک شب برگزار کنیم اما این ارتباطی که شکل گرفت باعث شد فستیوال از حالت کسل کننده خودش خارج شود و برای همه مخاطبان قابل لمس باشد. مخاطبان ما توانستند دید وسیع تری را داشته باشند و انرژی مثبت زیادی را دریافت کردند.

این آهنگساز افزود: : ما مکان های خیلی بزرگی را در تهران در دسترس نداشتیم و البته مستمعین ما هم تعدادشان چندان زیاد نیست. گاهی جاهایی که ما می رفتیم کسی نبود کارهای ساند چک را انجام دهد و ما تلاش کردیم خودمان کارمان را انجام دهیم. اینکه خیلی بزرگ نباشید شاید فایده هایی هم داشته باشد و آن هم این است که ابعاد فستیوالتان راحت تر تحت کنترل قرار میگیرد. ما از نظر مالی از خارج هم تغذیه شدیم که بار بزرگی را از روی دوشمان برداشت. فکر میکنم اگر مسائل مالی وجود نداشته باشد خوب است اما همین مسائل مالی باعث پیشرفت هم شد.

تلاش می‌کنیم سلیقه سازی ها را کاهش دهیم

سیاوش امینی درباره آغاز کار صت گفت: زمانی که ما شروع به این کار کردیم هیچ مدل مشابهی نداشتیم. ما صرفا می خواستیم کاری را انجام دهیم که افرادی مثل ما بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن لذت ببرند. ما روزنه ای را باز کردیم که مذاکرات در مورد موسیقی الکترونیک اتفاق بیفتد، یک پکیج کامل برای موسیقی الکترونیک ساختیم و حالا باید بتوانیم این پکیج را توسعه دهیم و این فرصت را برای خودمان و مخاطبان ایجاد کنیم. خیلی مهم است که ما یک ایونت را قبل از برگزاری درک کنیم و بعد آن را برگزار کنیم. ما تلاش میکنیم که سلیقه سازی ها را کاهش دهیم و مخاطبان خودمان را حفظ کنیم. مطمئنا بخش های خود و بد در هرکاری وجود دارد.

او در پایان اضافه کرد: زمانه عوض شده و هرجایی از دنیا شرایط متفاوتی دارد. بازار موسیقی ایران شرایط کاملا متفاوتی با اروپا دارد. ما نمیتوانیم وقتی در یک جایی از دنیا تجربه ای داریم؛ آن را به کل دنیا نسبت دهیم. موسیقی یک نکته ای دارد و این است که می تواند من را از الزاما ایرانی بودنم فراتر ببرد. به طور مثال من اولین اجراهایی که از سی تی ام دیدم؛ علاقمند بودم تا بتوانم در سی تی ام اجرا کنم و مخاطبان سی تی ام را تحت تاثیر قرار دهم . بعد از اجرایی که در سی تی ام داشتم؛ همه از من می پرسیدند که اهل کجا هستم و وقتی گفتم ایرانیم خیلی خیلی تعجب کردند.

طراحی پلتفورم صت با نگاهی به فستیوال‌های مطرح دنیا

امیر بهادر اشرف زاده در ابتدای صحبت‌هایش گفت: بحث ویژوال آرتیست و هنرمندانی که در زمینه موسیقی الکترونیک فعالیت میکنند بسیار ارتباط عمیقی شده است. ما در این فستیوال سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند هنرمندان به خوبی خودشان را معرفی کنند. هنرمندان ایرانی همواره برای ارتباط با خارج کار سختی را داشتند. تورم رو به رشد، مسائل اقتصادی و گرفتن ویزا از جمله این موارد است.

او ادامه داد: روشی که ما در آن کار میکنیم به این صورت است که ما بخواهیم یک ظرف را طراحی کنیم. ما در ابتدا فکر میکنیم مخاطب ما چه تجربه ای را ببیند. ما نمیخواهیم تجربه کسل کننده ای برای مخاطبان داشته باشیم. ما به ملیت های مختلف نگاه نمیکنیم بلکه به ژانرهای مختلف و روش ارائه کردن آن ها توجه داریم.

اشرف زاده درباره آغاز کار صت توضیح داد: باید کمی به عقب برگردم. ما یک پلتفورم و بستر استانداردی نداشتیم. ایونت های مختلفی در نقاط مختلفی اتفاق می افتند اما روش آن ها در پیش بردن کارشان متفاوت بوده است. ما با خودمان فکر کردیم یک پلتفورم و روش متفاوتی را پیش بگیریم تا نشان دهیم چگونه می شود موسیقی که دوست دارید را ارائه کنید. ما در طی سالهای اخیر کار سختی را داشتیم و مداما از مکانی به مکان دیگر باید می رفتیم. با مشکلات مختلفی مواجه بودیم اما تلاش کردیم تا پلتفورم خودمان را بسازیم و در طی چهارسال اخیر به فستیوال های مختلفی رفتیم تا از آن الگو بگیریم.

وی افزود: بحث های مالی هم از مشکلات دیگربود. صت یک سازمان کاملا شخصی است و از جایی تامین مالی نمی شود و البته این هم انگیزه دیگری شد که کارمان را با ابعاد بین المللی انجام دهیم و سعی کردیم بتوانیم آرتیست هایمان را با دنیا تبادل کنیم.

 امیر بهادر اشرف زاده در پایان عنوان کرد: در درجه اول ما به عنوان یک ارگانایزر همواره با مسائل متعددی مواجه بودع ایم و خیلی مشکلات در طول کار پیش می آید که ما را شگفت زده خواهد کرد. ما تلاش میکنیم همواره چیزهایی را به کارمان اضافه کنیم. به طور مثال امسال ورکشاپ را به فستیوال اضافه کردیم که در دوره قبلی نداشتیم. ما در تلاشیم که بتوانیم ورکشاپ هایمان را افزایش دهیم و کارمان پیشرفت بیشتری کند

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی